Författare Ämne: Den folkvandringstida krisen?  (läst 2822 gånger)

Utloggad hanserik

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Den folkvandringstida krisen?
« skrivet: juli 08, 2013, 16:38 »
Dick Harrison nämner i "Krigarnas och helgonens tid" (s.151) helt flyktigt "den s.k folkvandringstida krisen i Norden"; tyvärr hittar jag inget mer om detta i varken i boken, wikipedia eller via google.
Var det en kraftig befolkningsminskning i Norden under folkvandringstid? Vad är känt?


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Den folkvandringstida krisen?
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2013, 22:21 »
Nu vet jag inte vad Harisson exakt skriver, men generellt sett så är den "folkvandringstida krisen" en äldre arkeologisk teori som idag inte anses hålla vatten. Den byggde vad jag har för mig på att man ansåg sig se ett avbrott i framför allt Ölands befolkning från och med slutet av folkvandringstid (utifrån spridning och datering av stengrundshus).

Teorin skapades under en period då man ännu inte var särskilt bra på att hitta och undersöka boplatslämningar, så man använde andra fornlämningskategorier för att bedöma befolkningsutvecklingen, tex fornborgar, gravar och lösfynd.

Utloggad hanserik

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Den folkvandringstida krisen?
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2013, 01:15 »
Tack för svar!
Nu lyckades jag också hitta en tråd här om samma ämne, http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=3757.20
Bara man har rätt sökvillkor .. :-)

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Den folkvandringstida krisen?
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2013, 00:11 »
Jag vill upprepa det jag skrivit tidigare,  att 535  finns väldigt väldokumenterat vulkanutbrott som beskrivits både  i Kina och Europa. 
   http://sv.wikipedia.org/wiki/Krakatau     
Detta kan MÖJLIGEN ha varit Krakatau,  eller kanske någon annan vulkan i dom takterna.  Dock VET man att effekterna fanns över hela jorden. 

Jag tror att detta kan ha haft stor påverkan på "folkvandringstiden",  dels på faktiska folkrörelser men också mycket  på legender och mytologi.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Den folkvandringstida krisen?
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2013, 00:25 »
Hittar man lite nedfall/aska från utbrottet, t ex i en inlandsis, så kan man peka ut exakt vilken vulkan.
Amatör! Skåning i Norrland!