Författare Ämne: Tips till arkeologiföreläsning  (läst 8706 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Tips till arkeologiföreläsning
« skrivet: augusti 27, 2008, 07:59 »
Hej!

Jag har fått en härlig utmaning!! Skall hålla föredrag/föreläsning i ämnet arkeologi på en träff för norrländska energibolag. Föreläsningen blir inte av den vetenskapliga modellen, blir en mix av "oj det visste jag inte"-utrop och humor. Slutmålet är att väcka intresse för förhistoria utan att deltagarna skall somna.

Vill blanda in arkeologi från orter som deltagarna kommer ifrån och det är där jag behöver hjälp. Orterna är Skellefteå, Boden, Östersund, Övik, Umeå, Luleå och Piteå. Gärna anekdoter eller roliga/tragiska händelser knytet till arkeologi från ovanstående platser.

Visst finns det väl arkeologihumor? :D

Mvh,
/Micke

Utloggad Arminius

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2008, 19:39 »
Margareta Biörnstads "Kulturminnesvård och vattenkraft 1942-1980" utgiven på Vitterhetsakademiens förlag 2006, är en guldgruva för den som intresserar sig för norrländsk arkeologi och då speciellt vad gäller undersökningarna inför de stora vattenkraftsexploateringarna. Mycket initierat och välskrivet med många personliga inblickar som säkert går att göra mycket av inför en publik av elkraftsfolk. Också finfint och suggestivt bildmaterial, om än i svartvitt.

EvaCullman

  • Gäst
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2008, 10:07 »
Hej!

Jag har fått en härlig utmaning!! Skall hålla föredrag/föreläsning i ämnet arkeologi på en träff för norrländska energibolag. Föreläsningen blir inte av den vetenskapliga modellen, blir en mix av "oj det visste jag inte"-utrop och humor. Slutmålet är att väcka intresse för förhistoria utan att deltagarna skall somna.

Vill blanda in arkeologi från orter som deltagarna kommer ifrån och det är där jag behöver hjälp. Orterna är Skellefteå, Boden, Östersund, Övik, Umeå, Luleå och Piteå. Gärna anekdoter eller roliga/tragiska händelser knytet till arkeologi från ovanstående platser.

Visst finns det väl arkeologihumor? :D

Mvh,
/Micke
Hur har det gått med föreläsningen Micke? Och hittade du någon arkeologihumor?

Jag skall tamejtusan leta lite humor själv! Om jag inte återkommer, så vet ni att jag dog under den långa hopplösa torra expeditionen.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2008, 12:55 »
Arkeologihumor?!
Det engelska Time Team (Tidsresenärerna, Kanal 9) är kul. Men så leds programmet också av Tony Robinson, som jobbat en del ihop med Rowan Atkinson.
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #4 skrivet: oktober 26, 2008, 14:23 »
Jag brukar titta på det regelbundet, men det programmet har saknats några veckor på min kanal 9.  Är det olika program i olika städer????    Jag saknar TimeTeam.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2008, 09:44 »
Hur har det gått med föreläsningen Micke? Och hittade du någon arkeologihumor?

Jag skall tamejtusan leta lite humor själv! Om jag inte återkommer, så vet ni att jag dog under den långa hopplösa torra expeditionen.

Hej Eva!!

Det gick bra med föreläsningen, jag smögs in som underhållare/trubadur kvällen innan och dagen efter dök jag upp som extern föreläsare. Var kul och se minen på deltagarna och några av dom var nog rädd dom skulle få sjunga på morronkvisten. När dom satt där och pusta ut att dom slapp sjunga så brassa jag på förhistoria rätt i synen  på dom ;-)

Ändå spännande med tanken om arkeologisk humor.. varför inte förhistorisk humor eller är det för mossigt?

 ;D


Eva

  • Gäst
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2008, 06:54 »
Hur har det gått med föreläsningen Micke? Och hittade du någon arkeologihumor?

Jag skall tamejtusan leta lite humor själv! Om jag inte återkommer, så vet ni att jag dog under den långa hopplösa torra expeditionen.

Ändå spännande med tanken om arkeologisk humor.. varför inte förhistorisk humor eller är det för mossigt?

 ;D






Nu har jag grävt ut hela internet efter arkeologihumor. Det var ett dystert uppdrag kan jag säga. Samma lilla handfull skämt dök om och om igen, de blev inte roligare av att upprepas.

Det enda som var värt att dra på munnen åt var detta
How do you embarrass an archeologist? Give him a used tampon and ask him which period it came from.
Mission completed.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2008, 09:00 »
Det finns ett engelskt arkeologskämt som jag tycker är bra:

"One rock is a rock, two rocks is a feature, three rocks is a wall"

Eva

  • Gäst
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2008, 09:35 »
Jo, lite roligt var det faktiskt

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #9 skrivet: oktober 29, 2008, 12:10 »
Denna är ju också en klassiker:

Fördelen att vara gift med en arkeolog är att ju äldre man blir desto intresantare blir man!
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #10 skrivet: oktober 29, 2008, 15:33 »
Skrattning  :D

Snart är Eva en uppbokad ståuppare!!! ;)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #11 skrivet: oktober 29, 2008, 19:56 »
Denna är ju också en klassiker:

Fördelen att vara gift med en arkeolog är att ju äldre man blir desto intresantare blir man!

Ingen mindre än Agatha Christie skrev/sa detta. :) För arkeologhumor i mängder rekomenderas Bluffer's Guide To Archaeology av Paul Bahn.  :D
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #12 skrivet: oktober 30, 2008, 18:44 »
Vill man vara litet elak: Leta reda på arkeologiska grävrapporter, där finns en del ganska kul grejer. Typ: "Gravarna hade ögonkontakt med havet".

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #13 skrivet: oktober 30, 2008, 19:34 »
Vill man vara litet elak: Leta reda på arkeologiska grävrapporter, där finns en del ganska kul grejer. Typ: "Gravarna hade ögonkontakt med havet".

Här kommer en till: (om en romansk kyrka) "I tornet ägnade man sig åt handlingar av privat karaktär" Fast man kanske måste vara lagd åt toahumor för att tycka det är roligt...
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Eva

  • Gäst
SV: Tips till arkeologiföreläsning
« Svar #14 skrivet: november 07, 2008, 08:33 »


De är jättebra.