Författare Ämne: Referenser caries på Australopithecus o Neanterthalare  (läst 2707 gånger)

Utloggad didis

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
Referenser caries på Australopithecus o Neanterthalare
« skrivet: oktober 29, 2008, 13:45 »
Jag håller på med en uppsats där vi datortomograferat några skallar från en medeltida begravningsplats.

För bakgrundsmaterialet söker jag referens på att caries hittats på Australopithecus och neanderthalare. I flera arbeten näms Hillson 1996 resp Erik Trinkaus, Richard J. Smith  and Serge Lebel 1999 men eftersom jag inte har tillgång till universitetsbiliotek kommer jag inte åt själva artiklarna och jag kan ju inte använda dem som referens utan att ha läst dem.

Finns det någon vänlig själ som vet vilka artiklar som åsyftas (eller någon annan lämplig referens på att caries förekom tidigt i mänsklighetens historia) och hur man kommer över dem så hör av er! Ni får min ödmjuka tacksamhet!!

Dessutom skall det finnas ett index över tandslitage på arkeologiskt material, är det Turners som är vanligast? Finns det även ett röntgenologiskt index? Som kliniskt verksam tandläkare har jag aldrig sett något sådan index eftersom det ju syns bättre i munnen men kanske har någon osteolog konstruerat något? Annars får jag omforma lämplig index själv.

Svar emottages tacksamt!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Referenser caries på Australopithecus o Neanterthalare
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2008, 15:29 »
Skall kolla lite källor när jag kommer hem. Vad det gäller tandslitage finns det flera källor som är användbara t ex

Bass - Human osteology se sidorna kring 300
Buikstra, Jane E., and Douglas H. Ubelaker, eds. - Standards for Data Collection from Human Skeletal
Remains. Fayetteville: Arkansas Archeological Survey, 1994.

Brothwell - Digging up bones

Varför behöver du källor till Neanderthalare om du skall jmf motr medletida skelett? Även om det finns några identifierade så är dessa få och grundkorpusen väldigt liten. En av artiklarna du efterfrågar torde vara;

Short Note. A Carious Neandertal Molar from the Bau de l'Aubesier, Vaucluse, France
Serge Lebela and Erik Trinkaus 2001. Journal of Archaeological Science.Volume 29, Issue 5, May 2002, Pages 555-557
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad didis

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Referenser caries på Australopithecus o Neanterthalare
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2008, 17:56 »
Tack för snabbt svar! Bass´bok har jag i bokhyllan och de andra skall jag försöka få tag på.

Referensen till människans förfäder är bara för att konstatera att caries har varit människans följeslagare sedan urminnes tider, jag kan ju inte bara påstå att så varit fallet, utan referenser.

Det var annars rätt ont om neanderthalare i Vadstena på medeltiden  ;)


Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Referenser caries på Australopithecus o Neanterthalare
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2008, 08:46 »
Det finns en hel del nätreferenser som du kan utnyttja om du bara vill fastslå ett grundläggande fakta. Till flera av artiklarna rörande neanderthalare och caries, liksom den nedan, kan du läsa abstract samt se vilken tidskrift det publicerats i. För att fastslå att caries funnits i större delen av mänsklighetens historia borde detta räcka, om du istället vill skriva något om t ex frekvenser e.d. får du nog snällt beställa fram artiklarna. Du kan t ex kolla med ditt lokala bibliotek och se vilka digitala tidskrifter de har tillgång till, ofta kan det vara rätt många.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!