Författare Ämne: Medeltida danssjuka?  (läst 4555 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Medeltida danssjuka?
« skrivet: april 16, 2008, 13:48 »
Jag har stött på påståenden om fenomenet epidemisk chorea, medeltida danssjuka som verkar ha brutit ut på kontinenten, och blivit nyfiken på detta. Det finns flera varianter, t.ex. S:t Johannesdansen och S:t Vitusdansen (Chorea sancti viti). I romantisk historieskrivning beskrivs den som en epidemisk långdans som drog genom byar och först lockade till skratt och sedan smittade så att människorna dansade till sin undergång. Det verkar finnas en del spekulationer om hur olika droger eller förgiftningar skulle ha kunnat orsaka detta, men det verkar också finnas förklaringar i religiös extas och entusiasm.

Så nu är mina frågor dessa:

-Har detta studerats på senare år? (Förslag på lämpliga referenser söker.)
-Hur ser man på, förklarar och beskriver fennomenet idag? Hur ser källorna ut? Vad är myter repektive historia?
-Hur betraktade man fenomenet i samtiden? Var föreställningarna utbredda?
-Var och när inträffade epidemierna? Är det bara känt från kontinenten eller finns skandinaviska paralleller?

(Och ja, jag har sett wikipedia-artiklarna och är varken nöjd med deras referenser eller deras skribenters eviga överbetonande av spekulationer kring ergotism.)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Medeltida danssjuka?
« Svar #1 skrivet: april 16, 2008, 14:57 »
Jag har stött på påståenden om fenomenet epidemisk chorea, medeltida danssjuka som verkar ha brutit ut på kontinenten, och blivit nyfiken på detta. Det finns flera varianter, t.ex. S:t Johannesdansen och S:t Vitusdansen (Chorea sancti viti). I romantisk historieskrivning beskrivs den som en epidemisk långdans som drog genom byar och först lockade till skratt och sedan smittade så att människorna dansade till sin undergång.

Har inga svar på frågorna men associerar direkt till en klassisk berättelse i svenska folktro om djävulen som bjuder upp till dans. Det börjar roligt men ingen kan sluta dansa. Till slut var det bara benknotorna som dansade runt på hälleberget ...
Akta er för spelmän med bockfot!