Jag har sett och även inventerat ett antal fågelfångstanläggningar här i Ådalen, forskade även lite i ämnet inför artikeln jag och Bernt Ove skrev till Svensk Jakt, dock gjorde jag inga djupare efterforskningar i arkiv el dyl. Är det någon som hittat någon mer skriftlig info om fågelfångstanläggningar av den här typen så skulle det vara intressant att höra!
Som nämnts tidigare i tråden tar inte Ekman upp fågelfångst med hjälp av stenhag. Min fundering, var metoden redan bortglömd då boken skrevs?? Jag sätter en slant på att det är en mycket gammal metod.
Jag jagar mycket skogsfågel i skogarna häromkring, och kan intyga att gråfågeln trivs på berghällarna. Tjädertuppar sitter gärna i gammtallar och äter skott, flera fågelfångstanläggningar jag hittat har varit dekorerade med tjäderskit! Under jakten ser man tydligt hönsfåglarnas beteende, de föredrar att trycka eller försöka springa ifrån hunden hellre än att ta till vingarna.
Angående bilden, jag har hittat en liknande anläggning på Mjältön i höga kusten. Stod och kliade mig i huvudet, hade aldrig sett något liknande. Tycker inte det ser ut som en fågelfångstanläggning liknande de andra jag sett, påminner i så fall mer om en tomtning. Jag reggade den som tomtning, får se vad granskningen säger. Fågelfångstanläggningarna ligger lite längre in i älvdalarna. Jag hittar inte bilden i datorn just nu, men ska lägga upp den då jag hittar åt den.