Författare Ämne: Från Uppsala till Adelsö  (läst 8980 gånger)

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Från Uppsala till Adelsö
« skrivet: april 26, 2008, 14:35 »
Om året är 860 och jag ska ta mig från (nuvarande) Uppsala till Adelsö landvägen (till häst eller fots), vilket väg skulle jag bäst ta?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #1 skrivet: april 26, 2008, 17:02 »
Om jag får flytta mig några hundra år i framåt så skulle jag resonera så här: Eftersom Adelsö under medeltid låg i Trögds härad så vore det troligast att hitta båtförbindelser från Trögden till Adelsö. Alltså skulle jag börja vandra/rida längs "Kungsvägen" mot Enköping (hur många Kungsvägar finns det i landet egentligen?). Via Örsundsbro tar jag mig söderut förbi Litslena, vidare mot Veckholm och så ut till Norra Björkfjärden för att där hitta en båt som kan ta mig (och hästen?) till Adelsö. Men varför inte färdas sjövägen hela sträckan?
/Jan

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #2 skrivet: april 27, 2008, 05:55 »
Jag blir lätt sjösjuk så jag vill minimera tiden på vatten och dessutom hade jag tänkt försöka stjäla lite på vägen. Hästen tänkte jag försöka sälja, men ogärna för tidigt. Vill ju inte gå  onödigt långt. Hur mycket kan jag få  för den? Så det är helt uteslutet att ta vägen via Vallentunabygden?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #3 skrivet: april 27, 2008, 14:51 »
Finns karta att ladda ner?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #4 skrivet: april 27, 2008, 18:14 »
Jag blir lätt sjösjuk så jag vill minimera tiden på vatten och dessutom hade jag tänkt försöka stjäla lite på vägen. Hästen tänkte jag försöka sälja, men ogärna för tidigt. Vill ju inte gå  onödigt långt. Hur mycket kan jag få  för den?

Om du tar hästen är du antagligen stormrik - ända till dess järnvägen kom var fötterna det vanliga transportmedlet för hög som låg (endast den verkliga överklassen hade möjlighet att rida eller åka vagn). Sträckan Uppsala - Adelsö är kort i sammanhanget - du går den på ett par, tre dar om du är rask. Att sälja hästen på vägen låter som en verklig chansning - det vill verkligen till att du hittar någon som är villig att köpa (och har råd att betala!) just när du vill bli av med hästen.

Annars tror jag också på sjövägen. Du kan kanske komma med en transport av malm och svarträvspälsar uppifrån Vendel till Björkö, till hygglig ersättning om du hjälper till vid årorna. Och någon vidare sjögång blir det aldrig på Ekoln, eller de andra fjärdarna. Du passerar Ultuna, Alsike, Sko och Stäket och ser mäktiga borgar på vägen vid Sunnersta, Runsa och Fornsigtuna.

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #5 skrivet: april 28, 2008, 08:32 »
Hästen stal jag på vägen ner till Uppsala så den skulle jag i och för sig bara kunna lämna någonstans. Skulle det fungera att ta sig ner till Runsa och hoppa på ett skepp där? Var går vägen till Runsa?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #6 skrivet: april 28, 2008, 09:20 »
Jag skulle vänta till februari, då kunde jag enkelt knalla på isarna hela vägen...

/Mats

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #7 skrivet: april 28, 2008, 10:14 »
Hästen stal jag på vägen ner till Uppsala så den skulle jag i och för sig bara kunna lämna någonstans. Skulle det fungera att ta sig ner till Runsa och hoppa på ett skepp där? Var går vägen till Runsa?

Landsvägen till Runsa är krångling om du är ute efter att hoppa på ett fartyg på vägen, du skulle vara tvungen att runda Oxundasjön och vända av norrut igen vid Väsby. Vänta istället tills du kommer till Stäket (Där måste ändå båtarna stanna till för ta sig förbi pålspärrar). Landsvägen från Uppsala går då via Vaksala och Danmark (byn alltså), du korsar Sävjaån vid Falebo och passerar gränsen till Attundaland vid Mora äng (där kungarna kommer väljas under medeltiden - och kanske gör det redan på din tid) sedan går du söder om storån via Östuna och Lunda och kommer via ett skogsparti in i Vallentunabygden vid Markim. Fortsätt i sydsydvästlig riktning över Harg och Torsåker i Skånela till Väsby, korsa vattnet vid Ed och så är du snart framme vid Stäket.

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #8 skrivet: april 28, 2008, 13:32 »
Ok, tack, då vet jag!
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2008, 14:36 »
Hästen stal jag på vägen ner till Uppsala så den skulle jag i och för sig bara kunna lämna någonstans. Skulle det fungera att ta sig ner till Runsa och hoppa på ett skepp där? Var går vägen till Runsa?

Landsvägen till Runsa är krångling om du är ute efter att hoppa på ett fartyg på vägen, du skulle vara tvungen att runda Oxundasjön och vända av norrut igen vid Väsby. Vänta istället tills du kommer till Stäket (Där måste ändå båtarna stanna till för ta sig förbi pålspärrar). Landsvägen från Uppsala går då via Vaksala och Danmark (byn alltså), du korsar Sävjaån vid Falebo och passerar gränsen till Attundaland vid Mora äng (där kungarna kommer väljas under medeltiden - och kanske gör det redan på din tid) sedan går du söder om storån via Östuna och Lunda och kommer via ett skogsparti in i Vallentunabygden vid Markim. Fortsätt i sydsydvästlig riktning över Harg och Torsåker i Skånela till Väsby, korsa vattnet vid Ed och så är du snart framme vid Stäket.

Var det inte Erik Segersäll som försedde Stäket med ett pålverk eller fanns det redan 860?
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2008, 23:07 »
Var det inte Erik Segersäll som försedde Stäket med ett pålverk eller fanns det redan 860?

Möjligt. Finns det en sådan tradition? Mig veterligen finns inga arkeologiska fynd av pålspärrar och alltså ingen datering. Det är namnet "stäket" som brukar tolkas som just "pålspärr". Men fanns det pålspärr där på Erik Segersälls tid så kan det ju också ha funnits tidigare. Pålspärrar är belagda från Mälardalen (Birka) på 800-talet och Stäket (platsen heter egentligen Almarestäket) är den naturliga platsen om man vill spärra av segelleden in till centrala Uppland.

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #11 skrivet: maj 31, 2008, 07:59 »
Var det inte Erik Segersäll som försedde Stäket med ett pålverk eller fanns det redan 860?

Möjligt. Finns det en sådan tradition? Mig veterligen finns inga arkeologiska fynd av pålspärrar och alltså ingen datering. Det är namnet "stäket" som brukar tolkas som just "pålspärr". Men fanns det pålspärr där på Erik Segersälls tid så kan det ju också ha funnits tidigare. Pålspärrar är belagda från Mälardalen (Birka) på 800-talet och Stäket (platsen heter egentligen Almarestäket) är den naturliga platsen om man vill spärra av segelleden in till centrala Uppland.

Enligt en isländsk källa, har glömt vilken, ska Torgny lagman givit Erik Segersäll rådet att spärra farleden till Uppsala med pålar. Allt är troligen inte sant, t.ex. uppgiften om Torgny lagman, men det kan finnas sanning i det.
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad West Kennet Long Barrow

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2008, 07:43 »
Flatöboken var det!
Stjäl inte våran Ottar!

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Från Uppsala till Adelsö
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2008, 00:40 »
Var det inte Erik Segersäll som försedde Stäket med ett pålverk eller fanns det redan 860?

Möjligt. Finns det en sådan tradition? Mig veterligen finns inga arkeologiska fynd av pålspärrar och alltså ingen datering. Det är namnet "stäket" som brukar tolkas som just "pålspärr". Men fanns det pålspärr där på Erik Segersälls tid så kan det ju också ha funnits tidigare. Pålspärrar är belagda från Mälardalen (Birka) på 800-talet och Stäket (platsen heter egentligen Almarestäket) är den naturliga platsen om man vill spärra av segelleden in till centrala Uppland.

Enligt en isländsk källa, har glömt vilken, ska Torgny lagman givit Erik Segersäll rådet att spärra farleden till Uppsala med pålar. Allt är troligen inte sant, t.ex. uppgiften om Torgny lagman, men det kan finnas sanning i det.

Ja, ifall ingen kommit på det förr så var väl Torgny Lagmans förslag verkligen på tiden. Tycker ändå det vore lite märkligt ifall ingen gett sig på det tidigare. Bruk av pålspärrar lär ju finnas belagda från andra håll i Sverige redan på 500-talet (? (Hörde om nått vendeltida fynd i Östergötland, tror jag det var(?))) så varför skulle ingen ha prövat det i mälardalens fjärdar, när man ändå anlade en massa försvarsborgar längs dessa segelleder?