Författare Ämne: viking-amerika-fort!!  (läst 10897 gånger)

Utloggad viking_92

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
viking-amerika-fort!!
« skrivet: april 16, 2008, 09:54 »
hejsan jag skall hålle en debatt på min skola, om vikingarna verkligen kom till nordamerika och det jag önskaratt ni kunde göra är att säga till om ni tror det eller inte så kan jag senare göra ett diagram på det på hur många människor som tror på det.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #1 skrivet: april 16, 2008, 11:09 »
Ja, det är klarlagt att de kom till Newfoundland i Canada åtminstone. Har varit utgrävningar på ett ställe som heter Anse-aux-Meadows (om jag inte minns namnet fel), som visar en vikingabosättning.
/Mats

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #2 skrivet: april 16, 2008, 11:44 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/L'Anse_aux_Meadows

Ja, det är väl det enda kända stället i Nordamerika som säkert kan sägas haft en nordisk befolkning under vikingatid.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #3 skrivet: april 16, 2008, 13:52 »
Det man kan diskutera är om man verkligen ska kalla dem för "vikingar" men jag kan sträcka mig så långt att nordbor har bott på den nordamerikanska kontinenten (Lanse aux Medows) under 1000-talet.  ;D Finns det någon som säger annat idag och i sådant fall med vilka argument?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #4 skrivet: april 16, 2008, 16:21 »
Vid sidan av arkeologiska fakta så är ju Vinlandssagan den historiska text som ligger till grund för uppfattningen. Vinlandssagan handlar om hur Leif Eriksson (son till Erik Röde som grundlade vikningakolonin på Grönland) ledde en expedition till ett nytt land i väster där man grundade en koloni.
En viktig detalj är att Vinlandssagen säger att det nya landet hade vildväxande vin. Det tyder på att Leif Erikssons koloni låg betydligt längre söderut längs den amerikanska kusten, än det karga New Foundland. Men en sådan sydlig koloni är inte belagd med arkeologiska fynd.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #5 skrivet: april 16, 2008, 21:21 »
Själv tror jag att människor i omgångar åkt till Nordamerika från Grönland, både eskimåer och andra. Och att vikingar varit där är ju bevisat, så självklart tog de sig en färd och säkerligen fler. Och varför inte, att resa dit över havet tog ju inte lång tid, det var bara lite kulturkrockar med indianerna som skrämde hem dem då och då. Våghalsiga människor har det alltid funnits...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #6 skrivet: april 16, 2008, 21:51 »
Även Irländare har legender om att "Brendan"  har varit på andra sidan atlanten. Låna gärna "Brendans resa"  på bibliotek.    Såvitt jag vet finns dock INGA artefakter eller andra konkreta bevis.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #7 skrivet: april 17, 2008, 00:11 »
Förutom l'Anse aux Meadows finns det ett fåtal, som det förefaller säkra, norröna artefakter från Amerika. De flesta är från medeltida inuitboplatser på Ellesmere och Baffins land och de kan ju i och för sig ha gått ur hand i hand från Grönland. Dessutom finns det ett norskt mynt från sent 1000-tal som anträffats i Maine i nordöstra USA.

I de nordiska bosättningarna på Grönland har dessutom påträffats en pilspets i kvartsit av indiansk typ och en klump antracit (en typ av stenkol) som inte finns på Grönland men däremot i Nordamerika.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #8 skrivet: april 17, 2008, 08:06 »
En viktig detalj är att Vinlandssagen säger att det nya landet hade vildväxande vin.
Står det så i Vinlandssagan eller är det en tolkning av namnet Vinland? Vin kan ju också betyda betesmark eller gräsmark.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #9 skrivet: april 17, 2008, 10:50 »
En viktig detalj är att Vinlandssagen säger att det nya landet hade vildväxande vin.
Står det så i Vinlandssagan eller är det en tolkning av namnet Vinland? Vin kan ju också betyda betesmark eller gräsmark.

Har inte texten framför mig men det står att Leif Erikssons män fann vin och fiskad lax, vilket har fått uttolkare att placera vinlandskolonin till Bostontrakten som ligger söder om nordgränsen för vin men norr om sydgränsen för lax. I krönikan ges visst också beskrivningar av solens position på himlen som betyder ännu sydligare position om iaktagelserna är korrekt återgivna, typ Virginiakusten.

Leif Erikssons första exepedition var år 1000. En andra expedition med kolonisationsförsök år 1001 avbröts då hans bror Torvald dödats av invånarna i det nya landet. Ett nytt kolonisationsförsök av den tredje broderna Torstein år 1002 kom aldrig fram men en fjärde expedition ledd av en Torfinn genomfördes 1003 och kolonin varade i tre år innan kolonisatörerna blev utdrivna.
Under hela tusentalet genomfördes sedan sporadiska resor och så sent som 1121 for en biskop till Vinland för att kristna invånarna där. Han återvände aldrig.

I utgrävningar från vikingabosättningar på Grönland har man funnit rester av amerikanskt lärkträ vilket tyder på att man hämtade sitt timmer från Vinland. Den skandinaviska bosättningen på Grönland varade fram till början av 1400-talet.

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #10 skrivet: april 17, 2008, 11:08 »
Wikipedia har en liten sammanfatting om Vinland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vinland

Där står det även om lite om vindruvorna. Tänk på att de där herrarna även kallade den där stora vit snöklumpen till ö/kontinent, för Grönland. Överdrifter tycks inte ha varit särskilt främmande för dem.
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Vikingsyd

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #11 skrivet: april 23, 2008, 09:25 »
Citera
Där står det även om lite om vindruvorna. Tänk på att de där herrarna även kallade den där stora vit snöklumpen till ö/kontinent, för Grönland. Överdrifter tycks inte ha varit särskilt främmande för dem.

Vit klump och överdrift?
En värmeperiod under åren ~800-1300 möjliggjorde bl a vikingarnas jordbruk på Grönland... Senare genomled den gröna ön, som nu blev vitare, en plågsam köldperiod mellan åren ~1400-1850...och innebar i princip slutet på jordbruksambitionerna.
Att inte förglömma är att det vi ser idag oftast inte är relevant för hur det varit under historisk tid...
« Senast ändrad: april 23, 2008, 10:12 av Gorm »
Den som tänker själv låter ingen härska över sig!

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #12 skrivet: april 23, 2008, 09:57 »
Wikipedia har en liten sammanfatting om Vinland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vinland


En nyhet för mig var "the Maine penny", ett norskt silvermynt från andra halvan av 1000-talet som hittats i Brooklin, Maine, USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maine_Penny

Intressant va?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #13 skrivet: april 23, 2008, 15:10 »
En värmeperiod under åren ~800-1300 möjliggjorde bl a vikingarnas jordbruk på Grönland... Senare genomled den gröna ön, som nu blev vitare, en plågsam köldperiod mellan åren ~1400-1850...och innebar i princip slutet på jordbruksambitionerna.
Att inte förglömma är att det vi ser idag oftast inte är relevant för hur det varit under historisk tid...

Som det ser ut nu så verkar jordbruket vara på väg tillbaka till Grönland. Bl a har man redan börjat experimentera med mer eller mindre storskalig produktion av grönsaker. Klimatförändringarna verkar gynna Grönland, på kort sikt i alla fall. Däremot vet man ju inte riktigt hur förändringarna kommer att påverka ön och framförallt den omgivande havsmiljön på längre sikt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad anders

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
    • http://www.gidenstam.org
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #14 skrivet: april 23, 2008, 15:47 »
Där står det även om lite om vindruvorna. Tänk på att de där herrarna även kallade den där stora vit snöklumpen till ö/kontinent, för Grönland. Överdrifter tycks inte ha varit särskilt främmande för dem.

Klimatet på Grönland har ju som sagt varierat med tiden. Idag verkar det iaf kunna se ganska grönt ut utefter fjordarna i Östbygden på sommaren. Jag har iofs bara varit utefter Eiriksfjorden och ner till Herjolfsnes. Nedan en bild från Garðar juli 2006.



Mvh,

Anders

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #15 skrivet: april 27, 2008, 21:04 »
Där står det även om lite om vindruvorna. Tänk på att de där herrarna även kallade den där stora vit snöklumpen till ö/kontinent, för Grönland. Överdrifter tycks inte ha varit särskilt främmande för dem.

Klimatet på Grönland har ju som sagt varierat med tiden. Idag verkar det iaf kunna se ganska grönt ut utefter fjordarna i Östbygden på sommaren. Jag har iofs bara varit utefter Eiriksfjorden och ner till Herjolfsnes. Nedan en bild från Garðar juli 2006.



Mvh,

Anders

Åh gudars, vad vackert! Dit vill jag åka!
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: viking-amerika-fort!!
« Svar #16 skrivet: april 28, 2008, 09:53 »


En nyhet för mig var "the Maine penny", ett norskt silvermynt från andra halvan av 1000-talet som hittats i Brooklin, Maine, USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maine_Penny

Intressant va?

Nja, som det mycket riktigt står i Wikipedia är det mest troliga att den inte är autentisk, att myntet var planterat på platsen i sen tid. Det här är något som förekommit då och då i USA. Man kan även jämföra med den så kallade Kensingtonstenen, en mycket omdiskuterad runsten från USA som ganska nyligen även varit en vända i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kensingtonstenen

http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kaianders/article27679.ece
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!