Författare Ämne: Vad gör en "leikgodi"  (läst 5105 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vad gör en "leikgodi"
« skrivet: februari 16, 2010, 13:30 »
Vad gör en "leikgodi", och vad är den moderna översättningen?
Se Vasdaela saga kap 47)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2010, 17:35 »
Vad gör en "leikgodi", och vad är den moderna översättningen?
Se Vasdaela saga kap 47)

Min gissning är helt enkelt "tävlings/idrottsledare"

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2010, 17:43 »
I Women in Old Norse Society (1995) av Jenny Jochens kan man läsa:

Citera
The rare male nickname of leikgodi implying the existence of a role as godi in a game or drama, suggests another area of entertainment for men.

http://books.google.se/books?id=3h-lkgBWercC&pg=PA214&lpg=PA214&dq=leikgodi&source=bl&ots=brsgxnHv83&sig=zBIKipTBuNrNVEkY8SxKIo_nNeU&hl=sv&ei=hsh6S7r2Bszl-Qb5qci9CA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBUQ6AEwAw#v=onepage&q=leikgodi&f=false

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2010, 18:10 »
Hm, intressant. Lekar, spel eller musik kanske? En lekare var väl beteckningen på en musikant under medeltiden? Jag tänker mer på en officiant eller funktionär i de rituella förehavandena kring kulturutövandet. Godi/gode är en slags präst. Lekman? En glad amatör? Lekmannapräst?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2010, 21:55 »
Hm, intressant. Lekar, spel eller musik kanske? En lekare var väl beteckningen på en musikant under medeltiden? Jag tänker mer på en officiant eller funktionär i de rituella förehavandena kring kulturutövandet. Godi/gode är en slags präst. Lekman? En glad amatör? Lekmannapräst?

Om jag inte missminner mig betyder väl dåtidens (fornsvenskan) ord "lek" just idrott/tävlingar..?

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2010, 23:27 »
Jag hade gissat på "en som dömer i spel"    alltså  "domare"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2010, 01:05 »
Hade han då inte hetat något i stil med "leikdoumar" eller "domleikur" i så fall? Observera att jag aldrig utgett mig för att vara någon lingvist i den högre ligan, men jag dristar mig, som synes, ändå till att yttra mig i frågan.

Ragnfast, d.v.s. Stefan, definitivt inte ett moment 22

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2010, 01:58 »
spelgud. Frågan kvarstår dock, vad gör en sådan ?  ;D
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2010, 09:41 »
Supergeten:
Citera
Om jag inte missminner mig betyder väl dåtidens (fornsvenskan) ord "lek" just idrott/tävlingar..?
Isländska leik kan betyda både barnlek, idrott, spel , (och i överförd bemärkelse erotik)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #9 skrivet: februari 17, 2010, 09:52 »
Supergeten:Isländska leik kan betyda både barnlek, idrott, spel , (och i överförd bemärkelse erotik)

Ok, och gode är väl egentligen även vad vi skulle benämna domare/ledare?
Leikgode bör sålunda inte kunna vara så mycket annat än spel/idrottsdomare (att man tävlade i sexlekar finner jag icke troligt, men man kanske hade en variant av bigbrother redan då ;).
Man kan ju även i detta beakta att skaldskap var något man tävlade i (?).

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vad gör en "leikgodi"
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2010, 10:08 »
Man skulle kunna tänka sig att det rör sig om en person som ser till att allt går rätt till under lekarna och spelen. På vikingatiden och in på medeltiden så använde man sig ofta av
lekar och spel för att träna krigarna i strid. Kanske behövdes det någon som kunde gå emellan när saker och ting hettade till? Någon oberoende person som kunde utse vinnare och se till att allt gick till enligt reglerna när olika krigare utmanade varandra, vid exempelvis ting. Någon som bestämde vilka spel och lekar som skulle användas och vilka regler som gällde.

/Åsa.