Författare Ämne: Inga pryda vikingakvinnor  (läst 12317 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Inga pryda vikingakvinnor
« skrivet: februari 19, 2008, 18:57 »
Tydligen var kvinnor på vikingatiden inte så pryda när det gällde klädbruk som vi trott...
http://www.fokusark.se/press/press7.html
Men säkerligen fanns det både pryda och mer utmanande kvinnor då som nu :lol: Det är ju intressant hur synsättet på klädseln hos forntida kvinnor (och även män) kan skifta utifrån tid och vem som tolkar. Vi är ju alla barn av vår tid...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #2 skrivet: februari 20, 2008, 08:32 »
Tolkar jag henner rätt så är alltså den klassiska vagnervalkyrian inte helt fel ute med sina mässingsbröst?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2008, 16:50 »
http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5242

Det var nog så att dåtidens mode var som idag, lite i var mans smak. Och så skiftar säkert tolkningar av fynden på vem som tolkar. Lär ju vara svårt att veta hur människan på den tiden såg på sexualitet i klädsel. Finns det någon som har forskat i det? Vilken utmaning :o
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Lena

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2008, 17:15 »
Det var nog så att dåtidens mode var som idag, lite i var mans smak. Och så skiftar säkert tolkningar av fynden på vem som tolkar. Lär ju vara svårt att veta hur människan på den tiden såg på sexualitet i klädsel. Finns det någon som har forskat i det? Vilken utmaning :o

Tja, för den tidiga medeltiden så har du Eva Anderssons avhandling "Kläderna och människan i medeltidens Sverige och Norge", men just för vikingatiden vet jag inte på rak arm om det finns någon sådan studie.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2008, 18:03 »
Låter intressant, ska finna och läsa den.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2008, 18:17 »
Tycker nog som vanligt att man bör ta med lite sunt förnuft i tolkningen. Vad som slår mig direkt är att släpet släpar i marken. Detta måste ju vara ytterst opraktiskt, särskilt till vardags. Enda tillfället som jag tror detta arrangemang kan ha använts är möjligen vid festliga tillfällen.   

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2008, 18:30 »
Tycker nog som vanligt att man bör ta med lite sunt förnuft i tolkningen. Vad som slår mig direkt är att släpet släpar i marken. Detta måste ju vara ytterst opraktiskt, särskilt till vardags. Enda tillfället som jag tror detta arrangemang kan ha använts är möjligen vid festliga tillfällen.   

Håller med, då ville man nog visa sina rikt utstyrda kläder med mycket tyg och detaljer. Ett överflöd som säkerligen markerade rikedom och makt. Rika människor har ju i alla tider visat sin status i klädedräkten, det var nog inte annorlunda på vikingatiden.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2008, 18:41 »
Kunde inte sagt det bättre själv !

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #9 skrivet: februari 20, 2008, 18:49 »
Tänkte på en annan sak också, att de människoliknande figurer man hittat gjorda i järn, brons, ben eller uthuggna i sten, visar nog oftast människor i sina bästa kläder. Man avbildades inte i slitna paltor precis. Likaså i gravar, där lades ju den döde ned i fina sviden, inte i sina trasor till vardags. Tror jag i alla fall... ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #10 skrivet: februari 21, 2008, 09:47 »
Låt oss erkänna att vi vet ytterst lite om vikingatida kvinnokläder - i gravarna hittade man naturligtvis finkläderna, och bildmaterialet av "vanliga" kvinnor under vikingatiden är ytterst magert - oftast avbildas gudinnor eller völvor.

Utloggad SagaB

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2008, 15:56 »
Jag tycker det känns rätt osannorlikt att de skulle haft spännbucklorna på brösten, hur skönt skulle det vara?
Vad jag har förstått har de ryska arkeologerna tolkat fyndet på ett helt annat sätt. Någon som vet något om detta?
Det var ju med en artikel i populär arkeologi om detta, alltså Larsson hade skrivit om sin tolkning.

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2008, 17:28 »
Jag tycker det känns rätt osannorlikt att de skulle haft spännbucklorna på brösten, hur skönt skulle det vara? tolkning.

Det låter inte särskilt bekvämt, men det är inte första gången som modet kan ses som märkligt.

http://www.pbase.com/larsjohnsson/hilltribe_people_karenpadung_long_necklong_neck
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #13 skrivet: mars 15, 2008, 12:01 »
Klädmodet genom tiderna har bitvis varit oerhört obekvämt. Kommer spontant att tänka på de stora klänningarna under 1700-talet och på 1800-talet. Här använde kvinnor så hårt snörda korsetter att de svimmade. Det fanns t.o.m. korsetter för barn. Och männen kom inte undan de heller. Modet på 1700-talet förespråkade stora vader på herrarna, de som var spinkiga fick sätta dit "lösvader" under strumpan. Så helt omöjligt att kvinnorna på vikingatiden faktiskt hade bucklorna på brösten är det ju inte. Att det skulle vara obekvämt hindrar det inte så att säga.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Simon

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #14 skrivet: maj 24, 2008, 10:59 »
Det man märker när man syr en traditionell hängselkjol är att det smidigaste sättet att få den att sitta uppe är att göra ett par stygn för att fästa hängslena. I denna traditionella tolkning är spännbucklorna mest i vägen, de används inte som spännen utan är enbart dekorativa. De är dock i regel ganska kraftiga, med kraftiga fjädrande nålar, vilket känns lite overkill om man inte har ett par kilo med pärlrader mellan dem.
Jag skulle nog tippa på att de suttit på ett ganska tungt plagg.

Utloggad Mia

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #15 skrivet: juli 09, 2008, 15:39 »
Det man märker när man syr en traditionell hängselkjol är att det smidigaste sättet att få den att sitta uppe är att göra ett par stygn för att fästa hängslena.

Den traditionella, menar du då en som är ihopsydd i sidorna eller en med flaxande tygstycken fram och bak? Hur menar du med stygnen för att fästa hängslorna? Fästa ihop dem så det inte är 2 delar? (lång bak o kort fram) Så upplever inte jag det.(om jag fattat dig rätt) Spännena är perfekta att hålla ihop hängslerna och det fungerar utomordentligt på en som har hopsydda sidor som en riktigt 'kjol'. Att nålen är kraftig och inte så vass är också perfekt på det sättet jag menar, när den går genom de 2 öglorna på hängslena. Men vi kanske tänker på olika sätt och på olikt sydda plagg.  :P 
(Det var väl egentligen inte detta som frågan handlade om)

Mvh Mia

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Inga pryda vikingakvinnor
« Svar #16 skrivet: juli 09, 2008, 18:16 »

Den traditionella, menar du då en som är ihopsydd i sidorna eller en med flaxande tygstycken fram och bak? Hur menar du med stygnen för att fästa hängslorna? Fästa ihop dem så det inte är 2 delar? (lång bak o kort fram) Så upplever inte jag det.(om jag fattat dig rätt) Spännena är perfekta att hålla ihop hängslerna och det fungerar utomordentligt på en som har hopsydda sidor som en riktigt 'kjol'. Att nålen är kraftig och inte så vass är också perfekt på det sättet jag menar, när den går genom de 2 öglorna på hängslena. Men vi kanske tänker på olika sätt och på olikt sydda plagg.  :P 
(Det var väl egentligen inte detta som frågan handlade om)

Mvh Mia

Det måste ju ha funnits massor av olika modeller av över-/underklänningar även på vikingatiden. Varje kvinna (eller man, vad vet jag?) som sydde sitt plagg var ju tvungna att ta hänsyn till plaggets material, tyngd, längd, mönster o.s.v. Detta plus den individuella smaken och på det sätt man sydde plagget måste ju innebära att variationerna var oändliga. Spännbucklorna kanske var en viss stil till ett visst plagg som spred sig till vissa regioner under en viss tid.
en som tror sig veta allt, vet ingenting