Författare Ämne: Danska vikingatida rytteriet  (läst 3806 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Danska vikingatida rytteriet
« skrivet: februari 26, 2008, 09:20 »
Jag läser med förvåning biskop Abbos (II v 491-531)och St Vaast-klostrets annaler för året 888 i Frankerriket.
Här talas om slaget vid klostret Montfaucon 24 juni 888, när en frankisk här på 1000 man överraskar  där staionerad 10 000 danska ryttare samt 9000 fotsoldater.
Båda källorna överdriver tydligen danskarnas truppstyrka, men rytteriets roll under vikingatiden talas det inte mycket om i de moderna böcker om tidsperioden jag har läst.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Danska vikingatida rytteriet
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2008, 20:18 »
Det finns inte så många belägg för det såvitt jag vet. Det finns mängder av vikingatida avbildningar av enstaka beväpnade ryttare, men den enda bilden av ett kavalleriförband som jag kan komma på på rak arm är på en av Osebergsbonaderna.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Danska vikingatida rytteriet
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2008, 15:22 »
Sedan har vi ju Bayeuxtapeten från slutet av vikingatiden som väl kan sägas uppvisa rytteri, visserligen från Normandie men liknande kavalleri kan mycket väl ha funnits i Norden.
Ju äldre desto bättre.

Àsvas

  • Gäst
SV: Danska vikingatida rytteriet
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2008, 15:34 »
Sedan har vi ju Bayeuxtapeten från slutet av vikingatiden som väl kan sägas uppvisa rytteri, visserligen från Normandie men liknande kavalleri kan mycket väl ha funnits i Norden.

Det är min mtDNA-mor Mathilde som broderat den. Hon var gift med Wilhelm Erövraren, som var sonson till Gånge Rolf... :)

Àsvas

  • Gäst
SV: Danska vikingatida rytteriet
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2008, 17:07 »
Sedan har vi ju Bayeuxtapeten från slutet av vikingatiden som väl kan sägas uppvisa rytteri, visserligen från Normandie men liknande kavalleri kan mycket väl ha funnits i Norden.

Det är min mtDNA-mor Mathilde som broderat den. Hon var gift med Wilhelm Erövraren, som var sonson till Gånge Rolf... :)

Jag skojar om Gånge Rolf alltså, ingen fattar? Han red ju på en häst men hade en så liten häst att det såg ut som om han gick. Alltså hade dessa människor hästar i alla fall. ;D

Jo dessutom fanns det allt hästar i Skandinavien. Min fars Y-DNA visar att han kommer från ett ryttarfolk i Ryssland. Många Västerbottensamer/lappar har just detta Y-DNA. De var alltså "hästfolk". Kom under Bronsåldern till Skandinavien troligen. Hästar och järn, kanske med "Mälardalsyxor" av brons...?