Författare Ämne: Skummande fornlämning  (läst 3499 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Skummande fornlämning
« skrivet: januari 09, 2008, 17:48 »
I höstas var jag med vid en undersökning i Norrland via Norrbottens museum, i närheten av Kalix, där vi undersökte en boplats som sannolikt är från äldre järnålder. Boplatsen verkar ha varit av en relativt tillfällig art då lämningarna var sparsamma och fördelade över en relativt liten yta.

En av anläggningarna var dock relativt stor och framförallt djup. Innan vi nått bottnen på anläggningen nådde vi grundvattennivån. Anläggningen bestod främst av packad skörbränd sten i flera lager emellan vilka vi hitta relativt mycket kol, kolade träbitar och en hel del feta mörka fläckar. På vattenspegeln som bildades skapades snabbt ett oljigt skikt, vilket jag antar hör samman med anläggningens beskaffenhet; kolet och de feta fläckarna. Till detta bildades också ett skum. Är det någon som har koll på vad som skulle kunna vara förklaringen till skummet?

Kolla gärna projektets blogg för bilder och mer detaljerad information:


Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Skummande fornlämning
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2008, 19:18 »
Såpa lär framställas genom att lut (aska löst i vatten) får reagera med fett. Det låter väl som om alla beståndsdelarna fanns på plats? I så fall är skummet såplödder...  :lol: Vet dock inte om det krävs upphettning för att reaktionen ska funka.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Skummande fornlämning
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2008, 09:05 »
De fenomen du beskriver har att göra med komplex mikrobiologi och organisk markemi av ett slag som till stora delar är vetenskapligt ofullständigt outrett. Mycket av idéerna kring fenomenen befinner sig därför ännu på hypotesstadiet.

Att vattenytor på pölar ser oljiga ut är ett vanligt förekommande fenomen i naturen. Oftast är det en effekt av närvaron av järnbakterier (bakterier som får sin energi genom oxidation av järn vilket leder till bildning av trevärt järn och järnutfällningar). Av bilderna i bloggen du hänvisar till är det tydligt att sanden ni grävt i på många ställen är rödbrun av järnutfällningar.

Skumbildning är ett komplext fennomen som kan ha en mängd olika förklaringar. Det kan t.ex. vara fråga om  att jorden innehåller en stor mängd organiska partiklar med hydrofoba (vattenavstötande) ytor (t.ex. många humusämnen), närvaro av långkedjiga fettsyror etc. Många nedbrytande bakterier som förekommer i jorden har hydrofoba ytor och är kända för att bidra till skumbildning i närvaro av vatten. I detta fall är det svårt att säga exakt vad som orsakar skumbildningen, kanske är det någon kombination av ovanstående orsaker.

Jag tror inte att den skumbildning du beskriver har något att göra med ytspänningsnedsättning tillföljd av närvaro av såpa eller lut. Jag är tveksam till om skumbildningen i sig skulle kunna bidra till tolkningen av gropen, detta med tanke på fenomenets vanlighet och komplexa orsakssammanhang.

(Jag är medveten om att jag i det här svaret låter fruktansvärt träig. Tur att du känner mig och förhoppningsvis har en mer nyanserad bild av hur jag är...)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Skummande fornlämning
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2008, 10:16 »
Tack för infon skall vidareförmedla den och jag vet att du inte riktigt så träig som du möjligen kan tänkas framstå i ditt svar.

Viva la Cuthulu

Magnus
Archaeology is taxes well spent!