Författare Ämne: Sköldmör- myt eller sanning?  (läst 6330 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Sköldmör- myt eller sanning?
« skrivet: december 04, 2007, 10:02 »
Vi har allt flera kvinnor intresserade av tidig arkeologi och historia.
I boken "Kult, Guld och makt" Skara 2007, hävdar Lydia Klos att mannen ofta står i fokus vid tolkningan av järnåldesfynden. Hon visar bland andra intressanta indicer om sköldmör som deltagit i strider, både i texter, arkeologiska fynd och avbildningar.
Det vore intressant att veta om arkeologer och historiker och andra intresserade håller med om denna bild

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Sköldmör- myt eller sanning?
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2008, 23:00 »
Har inte läst boken ifråga, och är vare sig historiker eller arkeolog, utan mer intresserad.. :), , läst en del isländska sagor, en del svenska böcker,och en hel del debatinlägg i olika forum, av olika kvalitet..
I vissa skriftställen så finns det väl beskrivet en del om kvinnliga krigare, sanning eller myt är väl upp till arkeologerna att berätta. Själv funderar jag på en sak jag läste på internet (ev.på  skalman.nu) om en hög där man hittat rester av en bränd pojke och hans tjänarinna. Tror att det var en av kungshögarna i Gamla Uppsala,  om jag minns rätt, så nu undrar jag hur man vet att det var kvinnan som var tjänarinna och inte tvärtom..


Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sköldmör- myt eller sanning?
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2008, 14:20 »
Kanske blir en ny tråd men jag är också fascinerad
av könsproblematiken i gravtolkningar. Får se om
vi är inne på samma linje?
Det kanske har funnits ett behov att hitta
gamla "sveakungar" i monumenten kring Uppsala
för att en gång för alla bevisa "Sveriges" gamla
ursprung? Har förstått att benmaterialet från
den grav du nämner är fragmentariskt och svårtolkat.
De uttydningar som gjorts har väl talat om finlemmad
individ alt. individer. Har man inga förutbestämda åsikter att det är
en kungagrav så kan man väl generellt tolka det som
rester efter kvinna eller yngre man? Är det månne
en tvungen förförståelse om manlig makt som gör att man
presenterar materialet som en ung furste och dennes slavinna?
Finns det några nya belägg för endera?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sköldmör- myt eller sanning?
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2008, 15:21 »
Är ingen expert, men jag misstänker starkt att arkeologer genast har könsbestämt vid gravfynd om det funnits saker som i dag anses könsbundet - kort sagt - fanns det ett svärd i en grav så var det automatiskt en mans grav.

Såg ett program på discovery där en kvinnlig forskare påvisar gravar där krigarkvinnor faktiskt har hittats, inte så få heller. Österut tror jag det var, och de var även beridna dessa amazoner.


...Sen finns det ju så mycket i vår litteratur att man nästan måste utgå från att det stämmer. Tänk bara på Tor som ju slogs med ett helt gäng kvinnliga krigare :)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sköldmör- myt eller sanning?
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2008, 15:46 »
Var det kvinnliga män eller vapenbestyckade kvinnor han slogs mot ;)
Idag försöker man väl dock ändå förhålla sig till gender på alla möjliga sätt.
Publikationer och utställningsbyggen har väl inte hängt med riktigt.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sköldmör- myt eller sanning?
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2008, 13:51 »
Publikationer och utställningsbyggen har väl inte hängt med riktigt.

Historiska museets nya avdelning (Forntider 2) ägnar ett helt rum åt denna problematik. Och tar även in familjebegreppet i detta. Tycker nog att arkeologin numera inte tar något för givet vad gäller könsbestämning i gravar, nästan så det riskerar att fokuseras lite för mycket om just gender-frågan, men man vill väl vara på säkra sidan i diskussionen. Osteologin har ju också gått framåt, så under lyckliga omständigheter kan man nu allt bättre bestämma könet i gravarna utan hänsyn till artefakterna. Vet dock att man inte alltid spenderar pengar på den osteologiska analysen, t.ex. vid exploateringsgrävningar på yngre järnåldersgravar. Och då är väl risken att man faller tillbaka på de klassiska könsbestämmande fyndkategorierna.

/Mats