Författare Ämne: Quiz om vikingar  (läst 10370 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Quiz om vikingar
« Svar #20 skrivet: december 31, 2007, 21:06 »
Bures Ny Björn !
Jag väntade mej faktiskt att det första svar jag fick var ett slikt som ditt... :(
Så Du tycker att jag väger för mycket ?
Nej, jag lider inte av "etnoparanoia" eller någon annan "paranoia".
Denna "lättvindiga frågesport" är ett symptom på just etnocentrism.
Eller finns det något annat passande namn ?
Det jag skulle vilja ha är en allvarlig diskussion om begreppsbildning inom
arkeologien. Vilket ståsted har man ? Vilken "ethnos" utgår man ifrån ?
Varför detta ensidiga tillnärmningssätt ?
Begrepp som "bondestenålder", "bronsålder" och "vikingatid" är helt missvisande
här uppe i norr, menar jag. Ändå används de. Varför ?
Jägarstenåldern omfattar i norr både stenålder och bronsålder. I Norge talar man om
"Tidlig metallalder" och "Samisk jernalder" (ca 0-1500).
I inlandet startade den tidiga metallåldern omkring 1600 f. Kr. som en förlängning av bronsålder i öst. Den samiska järnåldern var en sammanhängande och ensartad kultur över hela Sameland.
Så när jag ska skriva om samisk järnålder så har jag ett problem med perioden "vikingatid".
I andra länder utom de nordiska kallar man visst "vikingatiden" för "sen järnålder" eller
"tidig medeltid". Jag får väl kalla den "den period som svenskar, norrmän och finnar kallar vikingatid". Men jag tycker i det stora hela att "vikingatid" är ett obrukbart begrepp.
De flesta nordbor var väl inte "vikingar", utan vanliga bönder ?

(Möjligen borde detta inlägg gå in under ett nytt ämne "Arkeologisk begreppsbildning".)

Vore det inte enklare om de/du som vill prata om denna period utifrån samiskt perspektiv helt enkelt anammade begreppet vikingatid? Det motsatta verkar ju smått omöjligt.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Quiz om vikingar
« Svar #21 skrivet: januari 01, 2008, 13:46 »
Bures "Supergeten" !
Se
Arkeologi > Allmänt > Ämne: Arkeologisk och historisk begreppsbildning
Návdi

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Quiz om vikingar
« Svar #22 skrivet: januari 01, 2008, 15:14 »
Denna "lättvindiga frågesport" är ett symptom på just etnocentrism.
Eller finns det något annat passande namn ?

En liten frågesport om vikingar är inte etnocentrism, precis som en frågesport om samisk historia inte heller är det. Alla har väl rätt att sätta ihop en Qiz om vilken historisk period eller vilken del av världen man vill utan att kallas etnocentrisk. I så fall är väl det eviga bruket av namnet Sapmi för nästan hela Norrland som många samer frikostigt använder också etnocentriskt, det bor ju även andra än samer i Norrland.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Quiz om vikingar
« Svar #23 skrivet: januari 01, 2008, 18:03 »
10/10! :)


Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Quiz om vikingar
« Svar #24 skrivet: januari 02, 2008, 12:59 »
Bures "Supergeten" !
Se
Arkeologi > Allmänt > Ämne: Arkeologisk och historisk begreppsbildning

Hoppsan... Där fanns det mycket åsikter ser jag . En spännande debatt och jag måste säga att jag har förståelse för din frågeställning om tidsbegrepp. Sen kan jag, utan att ha mycket kunskap i ämnet, med lätthet kunna se spår av hur samisk och svensk kultur med stor sannolikhet gått hand i hand. Detta anar jag bland annat utifrån talet nio: dess betydelse i fornsed och samisk religion är markant. Om jag inte har helt fel.

Sen är min personliga teori att vikingarnas utomordentliga båtkunskap härstammar från samiskt båtbyggeri - för att inte nämna den otroligt kraftfulla pilbågen som (skogs)samerna hade. Den är för mig den första långbågen som ju engelsmännen fått så mycket beröm för att ha utvecklat.
Detta betyder för mig att den svenska och samiska religionen och kunskapsutvecklingen gått hand i hand. Har för mig att jag sett gudanamnet Ull i något samiskt sammanhang (tror det handlade om namnet på ett fjäll), men jag kanske har fel - hursomhelst - detta är min egen teori och den kan jag säkert ändra på då den bygger på mina högst "lekmannaistiska" antaganden... :)

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Quiz om vikingar
« Svar #25 skrivet: januari 02, 2008, 15:38 »
tio av tio!  :D