Admin, Tack jag skall slipa min aord klara och skarpa.
Gandalf.
Jag vill statera min ståndpunkt inom diskussion, jag tar folk på deras ord o tror på det dom säger utan att be om hänvisning eller källor. För ifall personen ljuger, det avslöjar sig med tiden o då väljer jag att tro på inget den någonsin sagt, enkelt. Därav om man har den inställningen ljuger man aldrig själv, för då kommer ingen någonsin tro en igen ju.
Svampsaken angående asarna läste jag i en svampbok på min flickväns landställe. Det går att ta reda på om det är tvunget. Veda, så gör man bara inte det, svampar växer på underliga smutsiga ställen är svåra att bestämma om de är giftiga och är halvdjur, inte växter eller djur.
Ask jag vet, men jag läste i min mammas lånebok från biblioteket, om en framstående asaforskare att det var mannur, eller något i den stilen. Detta är sant! Jag kan lägga möda på att ge källhänvisning til lboken, men då msåte jag gå till biblioteket.
Deva, asura och människor. Det finns lika många gudar som man har hår på huvet, olika powerful osv, lika så med demonerna, och om vi skall vara ärliga, det finns dvärgar på riktigt dom e också människor! Alferna bodde i underjorden, alså de kommer ur ett annat plan, i vediska läran finns det många olika materiella plan. Dvs de plan som är udner människans, demoniska ( inte onda händelsevis det är bara ett samlingsnamn) och högre halvgudalika plan. Jag menar alså , tre huvudkategorier. Vardera.
Tor, bockar är dom inte getter, fast hanar? Riddjur när men fyrfota djur då, alså kreatur som drar vagnar kanske va en bättre benämning.
Även i vediska populationer förekommer väl begravningar, under omständigheter, men som regel bränns man. Det är ju trots allt individen som utför det som händer inte religionen, så avvikelser o sånt finns ju alltid.
Indien ligger ju i asien? Och alla är överense, vetenskapsmän och teologer samt jag, att i indusdalen finns de tidigaste spåren av civilisation. Så innan kina fanns, fanns folket i indusdalen, och de följde vedisk lära.
Svastikan o solhjulet (då menade jag även den böjda nordiska svastikan förlåt för oklarhet) är samma symbol, fast ritad i olika stil, tex som text kan va skriven o olika fonter på datan. Innebörden är densamma i båda symbolerna.
Ja, jag vill ha ut något ur det jag säger, dvs, jag vet inget om järnålderskultur, stenålderskultur eller nån annan kultur. Jag vet att alla håller me mig om att den tidigaste (Världs Religionen) är hinduismen som bygger på vedisk lära. Alla naturreligioner är desamma, för att de bygger alla på gud eller andar, alså varelser som befinner sig på ett annat plan, och alla tror de på själen/anden. Denna universella sanning delas av alla levande människor som vågar tro. Så det är ju inte konstigt att alla urtida natur religioner samt uråldriga religioner stämmer överense, de e ju samma sak fast sedda ur olika perspektiv. Det är så som du säger i en annan tråd , att religioner i urtiden sprang inte nödvändigtvis ur samma källa, men vadå INTE .... JO alla sprang ur samma källa nämligen som en förklaring på värden som den fungerar, alså en åskådning av denna materiella värld samt den subtila världen.
då har ju Alla samma källa om du förstår vad jag menar.