Författare Ämne: Programvara för arkeologer  (läst 6295 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Programvara för arkeologer
« skrivet: september 28, 2007, 20:23 »
Hej!!

Vilket är det bästa programmet för att arbeta med kartor och enkelt kunna förändra strandlinjen? Jag har testat ett par gratis programvaror som fungerar men är knöliga att lyfta in svenska kartor i. Mapinfo verkar vara vanligt bland arkeologer??? Är kartfilerna dyra??

Mvh,
/Zoomzky aka Micke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #1 skrivet: september 29, 2007, 07:00 »
ArcView (eller ArcMap som det heter nu) tror jag är det vanligaste programmet som de flesta använder. För att kunna flytta strandlinjen upp och ned behövs shapefiler med strandlinjerna inlagda (dessa räknas ut med en matematisk modell och kan köpas från SGU och är säkert rätt dyrt, precis som ArcView). Om man inte bryr sig om att få stradlinjen på exakt rätt ställe kan man lägga på en vattenspegel utifrån höjder (om man jobbar med ett litet område blir detta bra, men inte om man har ett stort geografiskt område). Detta kan göras i program som Surfer och Microstation (säkert också ArcView) och förmodligen i många (andra) cadprogram.

Kartor till ArcView (t.ex. fastighetskartan) finns att köpa från lantmäteriet, men dessa är mycket dyra. Ämbetet har nått avtal med LMV som gör att det blir lite billigare (som även länsmuseer omfattas av) men det är i alla fall många tusenlappar vi pratar om.

http://opensourcegis.org/ finns en lista över GIS program som är open source, vilket kanske är att föredra för hemanvändaren.

Tillägg: Upptäckte just Grass som verkar värt att testa, open source och tillgängligt för Linux! Fick inte Grass att funka, däremot verkar QGIS funka prima. Det kan läsa esris shapefiler och göra annat trevligt, också gratis och open source.

/Micke
« Senast ändrad: september 29, 2007, 09:57 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #2 skrivet: september 29, 2007, 10:27 »
Här är en skärmdump från QGIS där jag skapat två polygoner för hand och skapat ett punkttema från en kommaseparerad textfil. Det verkar gå bra att ta in både raster och vektorer av olika slag. Tyvärr verkar programmet inte läsa cad-format som .dxf.

/Micke

Utloggad finnaithe

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2007, 01:05 »
Det vanligaste OpenSource GIS'et bland arkeologer i mellaneuropa är just GRASS. Det går även att köra på Windows men är lite knöligt. Annars är det som Micke säger just ArcView 3.2 (äldre) eller ArcGIS 9.2 (nyare) från ESRI som är vanligast bland svenska arkeologer. Detta beror bla på att länsstyrelserna i Sverige använder just dessa mjukvaror. Vilket som lämpligast används för strandlinjer är svårt att säga, beror lite på vad du vill göra. Tyvärr är Lantmäteriets höjddatabank (GSD-höjddata) ganska usel i vissa områden. I Skåne har den dock i flera fall använts lyckosamt för att beräkna och illustrera strandlinjeförskjutningar i samband med förhistoriska undersökningar. I dessa fall har höjdmodeller räknats fram i form av Grid (Rutnät där varje ruta/pixel har höjdvärde) eller Tin (Trianglar som har både höjd, lutning och riktning). Tillsammans med dessa modeller har man sedan använt en tänkt vattenyta som kan höjas och sänkas efter behov. För att beräkna Grids och Tins måste man ha dyra extensioner till ovanstående program men dessa mjukvaror finns att tillgå vid de flesta av våra universitet. MapInfo har nog varit vanligt tidigare här i landet. I Danmark använder sig arkeologer nästan uteslutande av MapInfo.

Digital geografisk information är dyr eftersom det endast är Lantmäteriet som säljer detaljerad kartdata som inte enbart är inriktad på GPS-navigation och ruttoptimering. Lantmäteriet tror jag håller på att uppdatera sin höjddata över Sverige och förhoppningsvis blir den riktigt bra.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2007, 10:30 »
Tackar för svaren!!

Jag ska testa Arcview och Mapinfo!! Jagar höjddata på nätet som är fritt och jag lär få jaga ett bra tag till :) Är det någon av herrarna som känner till http://geoengine.nima.mil/muse-cgi-bin/rast_roam.cgi ?? Jag kan för lite för att förstå vilken nogrannhet det är på datat man kan ladda hem. Fick det och fungera med Fugawi.

I mitt letande snavade jag över http://www.swearc.se/?MID=5 det är bara att gratulera dom som bor i södra Sverige :)

Mvh,
/Micke



Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #5 skrivet: november 15, 2009, 15:51 »
Har precis börjat använda QGis och är positivt överraskad. Såg att det t om. fanns en arkeolog plug in (Archaeological Stratigraphic Units Management) Tyvärr ostabil enligt beskrivningen. En funktion jag saknar eller inte hittat ännu, är möjligheten att använda höjddata från ett lager till ett annat, t ex. drapera en rasterkarta över en höjdmodell. Är det någon här som lyckats med det?
/Jesper.   

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #6 skrivet: november 15, 2009, 21:39 »
I väntan på Lantmäteriet kan ni ju kolla upp SGUs data:

http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/produkter/index.html

"Data för forskning
Våra data är avgiftsfria om de ska användas för icke-kommersiell forskning. Kontakta oss, så berättar vi mer."

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #7 skrivet: november 16, 2009, 11:51 »
Skrev första inlägget för 2 år sedan och använder numera Mapinfo för GIS och
Google Earth för att snabbt rafsa ihop forntida strandlinjer.

Forskar i rösen utmed norrlandskusten och är i stort behov av höjddata. Kontaktade Lantmäteriet och fick 80% rabatt!!!! :) Men notan hamnade ändå på
28000,- exklusive moms för 5 meters ekvidistans....

Lite väl dyrt för en amatörforskare....och inte är det väl särdeles bra nogrannhet på höjdkurvorna? Ser fram emot laserscannad höjd framgent men bävar för priset.....

/Micke




Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #8 skrivet: november 16, 2009, 12:00 »
Ett tips:
NASA har gratis höjddata att ladda ner för hela jorden. De är dock mindre exakta än Lantmäteriets, men gratis är gott. Så om man jobbar på makronivå är de intressanta.

För den som söker öppna data och öppna GIS-program kan jag rekommendera bloggen Free Geography Tools: http://freegeographytools.com/

Utloggad finnaithe

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Programvara för arkeologer
« Svar #9 skrivet: november 17, 2009, 10:34 »
Är någon intresserad av mer Open Source Gis så kan jag rekommendera gvSIG http://www.gvsig.gva.es/. Ett spanskt GIS som används mycket av arkeologer i England och Tyskland. De har dessutom en mobile version under utveckling som nog kommer bli ett bra alternativ till ArcPAD. Allt är dessutom skrivit i JAVA och fungera därmed på de flesta operativsystem.

Kanske också skall säga att det finns en uppsjö av plugins tex 3D och rasteranalys.