Författare Ämne: Hällristningar och huvudformer  (läst 8436 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Hällristningar och huvudformer
« skrivet: september 19, 2007, 00:01 »
Efter att ha besökt ett femtontal hällristningsplatser nu i september blev jag observant på en sak som jag inte noterat tidigare. Antagligen är det min avsaknad i djupare studier i ämnet hällristningar men min fråga är varför de flesta män med svärd och vapen verkar ha en mycket markerad spetsig ansiktsform? Även om man velat markera huvudets riktning hade man knappast behövt göra detta på detta onaturliga sätt. Kan det vara frågan om någon mask – skyddsmask etc. Några figurer har ju kraftigt markerade vader som man menar kan vara skyddsskenor eller liknande. Finns det några kända internationella fynd av t.ex. hjälmar med spetsiga skyddsmasker från bronsåldern?
 





Utloggad Camilla Junger

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #1 skrivet: november 18, 2007, 13:07 »
Hej!
Dessa spetsiga ansiktsformer är allmänt tolkade som fågelmasker och baseras bl a på metallfynd man gjort där fågelattribut finns. Bla på de kända hjälmarna från danska Viksö, eller de små bronsfiguriner t ex Glasbackafyndet från Ljungby (Burenhult 1991 s 187) och Jönstorp i Fogdarp (Burenhult 1991 s 184). Det finns också hällristningsbilder t ex Kallsängen i Bohuslän där sk Fågelmänniskor är avbildade (Burenhult 1991 s 204), dvs de har vad som har tolkats som vingar samt de typiska fågelnäbbsmaskerna. För en allmän och mer detaljerad populärbeskrivning se Hygen & Bengtsson "Hällristningar i Gränsbygd" utgiven av Warne förlag www.warne.se (till salu för ca 320 kr).

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #2 skrivet: november 18, 2007, 19:40 »

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #3 skrivet: november 26, 2007, 22:59 »
Scientific Evidence for Pre-Columbian Transoceanic Voyages to and from the Americas

http://maxwellinstitute.byu.edu/display.php?table=transcripts&id=154
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”


Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #5 skrivet: november 27, 2007, 18:19 »
En bild på Glasbacka-gubben i profil:


Foto: John Ljungkvist SHMM

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #6 skrivet: november 29, 2007, 10:44 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2008, 21:55 »
Dessa huvudformer förekommer i regel inte i Östergötland (Himmelstalund m.fl) utan verkar i större utsträckning tillhöra västkustens bildvärld.