Författare Ämne: Birger Jarl och DNA  (läst 7346 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Birger Jarl och DNA
« skrivet: augusti 30, 2007, 13:24 »
Denna diskussions är avdelad från "Varnhem"

/Johan - Admin


DNA-analyserna ger ytterligare stöd till hypotesen om att graven vid lekmannaaltaret
i Varnhem är Birger Jarls grav.

Läs mer här.

« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 21:29 av Gorm »

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2007, 19:11 »
DNA-analyserna ger ytterligare stöd till hypotesen om att graven vid lekmannaaltaret
i Varnhem är Birger Jarls grav.

Jo men, vad de lyckades visa var att männen är far och son och att kvinnan inte är släkt. Det är väl ganska uppenbart av själva lockets motiv. Hur kopplingen till Birger Jarl skulle kunna vara mer säker är för mig obegriplig.
« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 21:31 av Gorm »

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2007, 21:12 »
DNA-analyserna ger ytterligare stöd till hypotesen om att graven vid lekmannaaltaret
i Varnhem är Birger Jarls grav.

Jo men, vad de lyckades visa var att männen är far och son och att kvinnan inte är släkt. Det är väl ganska uppenbart av själva lockets motiv. Hur kopplingen till Birger Jarl skulle kunna vara mer säker är för mig obegriplig.

Det är tämligen elementärt.
Man vet om att Birger Jarl är begravd i Varnhem utifrån källor.
Den Mechtildska graven har av tradition pekats ut som Birger Jarls grav.
Vad man ville säkerställa var att släktskapsförhållandet överensstämde
med källorna, vilket det gjorde.
« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 21:31 av Gorm »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2007, 21:19 »
Nja, måste hålla med Mohawk, DNA-analyserna tillför ju mest det faktum att det är en far med sin son som ligger här, och en fru (som ju inte brukar vara släkt med sin make). DNA-analysen motsäger ju förstås inte den gällande traditionen heller. Det som verkligen skulle tillföra bevis i frågan vore om man kunde hitta kvarlevorna efter sönerna Valdemar och Magnus (Ladulås) från annat håll och jämföra DNA, men deras kroppar är väl inte kända, eller?

/Mats
« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 21:31 av Gorm »

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2007, 22:56 »
Du menar förmodligen att man med hjälp av Birger Jarls DNA kan hitta hans söner.
Vilket är nästa steg.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2007, 23:12 »
En annan möjlighet att gå vidare vore att jämföra Mechtild av Holsteins
DNA med hennes släktingar. Det kan knappast vara någon annan än
Birger Jarl som ligger begravd bredvid henne.
Varför lät hon sig begravas i Varnhem? Var hon rädd för att bli uppgrävd
och slängd i skogen som Abel?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #6 skrivet: september 01, 2007, 08:47 »
Magnus Ladulås, son till Birger Jarl, dog 1290 och begravdes i gråbrödraklostret i Stockholm, nuvarande Riddarholmskyrkan. I hans grav har man hittat ett kranie som i ålder väl stämmer med honom. Man har också hittat en yngre man (i samma grav om jag kommer ihåg rätt) som man menar kan vara Magnus son Birgers son Valdemar Birgerson, avrättad i Stockholm efter Nyköpings gästabud 1317. Här borde det väl finnas en enorm möjlighet att pussla ihop skeletten med varandra.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #7 skrivet: september 01, 2007, 17:25 »
Ja då så, vad väntar man på?  ;)

Det jag menade i mitt tidigare inlägg var förstås att de olika DNA-analyserna gemensamt bode kunna bidra till en trovärdighet, är man osäker på Birger Jarl men kan DNA-analysera hans (vad man antar vara) avkomma, så kan de ju liksom styrka varandra om man har tur.

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #8 skrivet: september 01, 2007, 20:07 »
DNA analyser av avkomma kan vara litet luriga eftersom den är just "antagen". Genetiska studier på nutida populationer visar att 5-20 % har en annan far än den "officielle" och jag förmodar att förhållandena var likartade förr.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #9 skrivet: september 01, 2007, 22:11 »
Exakt tty, man får hoppas på träff i annat fall bevisar det ingenting.
Är det någon här på forumet som vet var Rikissa Birgersdotter ligger begravd?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Birger Jarl och DNA
« Svar #10 skrivet: september 02, 2007, 00:33 »
Rikissa Birgersdotter, eller Rixa som hon heter på tyska, var dotter till Birger Jarl och i sitt andra giftermål vigd med Heinrich I von Werle-Güstrow. Hon var död före 1288 och gravplatsen är okänd. Det är väl dock inte långsökt att tro att hon ligger tillsammans med sin man Heinrich som dog 1291 och som begravdes i Doberan.

Intressant är att de hade tre barn varav man känner två begravningsplatser:
Rixa von Werle, död 1317 och begravd i S:t Blasin, Braunschweig (bör vara domen).
Nicolaus von Werle-Güstrow, död 1298, grav okänd
Heindrich von Werle, död 1291 och begravd i dominikanerklostret Röbel i Neustadt
Om gravarna finns kvar i dag vet jag inte men här kan finnas DNA-kopplingar till Birger Jarl.