Författare Ämne: Frågor angående runben under medeltiden  (läst 4969 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Frågor angående runben under medeltiden
« skrivet: augusti 19, 2007, 19:07 »
Jag har en del frågor angående runor på ben?

Vet ni hur vanligt det är med fynd av ben med runor under medeltiden?
Var har de påträffats i för typ av hus eller annat område?
Var det så att läskunnigheten bland det "enkla" folket var låg?
Hur ser spridningen ut geografiskt på kartan av runbens fynd?

Samt vet ni var man kan finna bra info om runben (främst under medeltiden)?
E

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2007, 20:46 »
Beträffande svenska runben så finns information om vilka som har anträffats här:

http://hemsidor.torget.se/users/j/jaow/runfort17.pdf

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2007, 19:33 »
En sökning på ordet "ben" under "Material/Föremål" i Samnordisk runtextdatabas (2004 års version) ger 295 träffar. I nästa (ännu ej färdiga databas) blir resultatet 299 träffar. Utan att ha gått igenom dem och t.ex. rensat bort "ebenholz" (en ask från Själland) så kan man preliminärt fördela benen så här:
Öland: 3
Östergötland: 2
Södermanland: 2
Småland: 4
Västergötland: 13
Uppland: 82
Gotland: 4 (än så länge)
Danmark (inkl. Skåneland): 81 (minus en ask av ebenholz)
Norge: 77
Grönland: 7
Brittiska öarna, inkl. Irland: 12
Övrigt: 12
Siffran för Uppland ska vara högre, vilket framgår av min runristningsförteckning - alla lösfynd från Sigtuna är fortfarande inte med i databasen.

När det gäller dateringen så kan 225 av ovanstående dateras till medeltid eller övergången vikingatid/medeltid. Varav 63 från Sigtuna och 41 från Lund.
/Jan

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2007, 00:20 »
Om du är ute efter att undersöka läskunnigheten hos allmänheten under medeltiden så kan det nog vara idé att se till runristningar på all slags material - trä, ben, metall, sten etc. Men det kanske du redan har gjort?

Mvh
/ Johan

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2007, 09:15 »
Det är så att jag ska börja på en stor uppsats inom en avlägsen framtid (1 år) men försöker redan nu fundera ut ett ämne som jag senare ska avgränsa till ett syfte.

Jag hade tänkt se hur man kan tolka runorna på ben, keramik m.m. (ej sten) under medeltiden. Jag ska försöka fokucera mig på det mer vardagliga befolkningen och se hur de använde sig av runorna i sitt vardagliga liv.

Läskunnigheeten var mer en extra tanke - vill helst undvika runstenarna eftersom det forskats så mycket om dem.

tack för hjälpen med informationen! :)
E

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2007, 13:04 »
Jag har själv gått igenom alla inskrifter på ben vid ett tillfälle (mitt syfte var att försöka se vilken typ av data man kunde knyta till benen; art, element, datering, spridning, fyndkontext och inskrifts typ mm.) och fann att det var ganska svårt att göra något vettigt av de inskrifterna, dels är många fragmentariska, en stor grupp kan läggas till futhark inskrifter och en mycket liten grupp kan läggas till högre stånds miljö.

Det stora problemet man får att knyta bene till specifika kontexter, detta är information du inte kan hitta i den samnordiskaruntextdatabasen. Med detta menar jag till vilken typ av anläggning i vilket lager, hur har detta lager tolakats etc. Problematiskt är och mycket tidskrävande är att söka finna de rapporter man behöver och däri hoppas finna rätt information, många runben har inte identifierats in situ utan i samband med fynd genomgång etc.

I boken runmärkt finns några diskussioner om just det du är intresserad av, kolla de artiklarna och försök att utgå från deras frågeställningar.

Magnus Reuterdahl

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2007, 13:41 »
Intressant är, att många inksrifter definitivt faller under beteckningen "rituella/magiska". Det kan röra sig om "nonsens-ord", upprepade grupper av vissa runor etc. Runor har använts långt in i historisk tid som hjälpmedel för trollgubbar och -gummor, för att binda, besvärja och påverka. Så hela poängen kan ibland ha varit att mycket få invigda faktiskt förstod innebörden av runorna och de ljud de betcknade.

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2007, 09:57 »
När runor användes användes av kloka gubbar och gummor under historisk tid kan det nog stämma att inte många kunde läsa runor längre - och att de därför verkade arkaiska och förbehållna de invigda.

Under vikingatid/tidig medeltid tror jag däremot att läskunnigheten var ganska utbredd. Det finns ju fynd från Bergen i Norge med ristningar på ben av typen 'Gyda säger att du ska gå hem'. Som ett medeltida sms, och i högsta grad vardagligt... samma sak med märkstickor av trä som handelsmän fäste vid sina varor så man visste vem de tillhörde, etc.

Lycka till med arbetet, kul ämne!
/ Johan

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Frågor angående runben under medeltiden
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2007, 09:14 »
Tror ni det är möjligt på något vis att runorna är järnåldern form av bronsålderns hällristningar? De är båda ristade på sådant sett att man vill att andra ska se dem. De är placerade på platser där folk förr vistades eller passerade.

Lite mer långsökt kanske det är att dra in stenålderns grottmålningar och dagens graffiti.

vad tror ni?
E