Lappoid, du har tydligen glömt hur Aikio uttryckte sig gällande språkskiftet: “The only way to reconcile the linguistic and genetic facts is to assume that language shifts have taken place.“, vilket betyder “Det enda sättet att förena/förlika lingvistiska fakta med de genetiska är att anta att ett språkbyte har skett." ”The linguistic lineage lending to Proto-Saami must have split off from Proto-Uralic somehwere outside Lapland. At some later stage this language began to spread northward and was ultimately adoped by the subarctic hunter-gatherers in the Fennoscandian north, pushing their original languages to extinction.”
Alltså måste Aikio mena enligt min ringa tolkning att han söker efter en, mellan lingvistik och genetik, tvärvetenskaplig teori i målsättningen att få dessa två vetenskapsgrenars resultat att korrelera med varandra och i målsättningen att nå konsensus mellan dessa krävs det ett språkbyte! Dessutom menar Aikio att ”proto-samiskan” separerade från "proto-uralskan". Aikio menar vidare att proto-samiskan började sprida sig senare norrut till jägar- och samlarbefolkning kring norra Fennoskandia, vilket föranledde slutligen till att den ersatte originalspråken som talades där tidigare. Nu menar du att substratspråket möjligen var ett språkligt ”isolat”, likt t.ex. baskiskan är idag (alltså obesläktat med världens övriga språk) och att proto-samiskan var i kontakt med proto-germanska redan vid sitt antagna ursprung vid Onega/Ladoga. Det här blir ett komplext förklaringsmönster, eller hur?
För att förenkla det hela så försöker jag finna förklaring genom att mena att Aikio måste ha syftat till att proto-samiskan blev ett superstratum som trängde ut ett nu utdött språkisolat som substratum. Så länge hänger jag med! Men innan detta hände så hade ju proto-samiskan skiljt sig från proto-uralskan, som den inte ens är släkt med, och som nu tog sig en egen väg. Intressant vore då att veta vart Aikio menar att proto-uralskan tog sin väg efter separationen, eftersom denna ju då inte kunde ha följt med proto-samiskan västerut? Den andra kniviga frågan är hur ett språk kan separera från ett annat utan att ha släktskap med det språket?
Och eftersom du menar att finskan expanderade in i redan samiska och indo-eorupeiska områden så måste detta ju ha skett långt efter år 2000 f.Kr., eftersom det var först då som den indoeuropeiska jordbrukskulturen anses ha nått Östersjöområdet. Frågorna är då många; vart proto-uralskan tog vägen?/ är östersjöspråken släkt till protouralskan?/ var fanns denna språkgrupp från dess att separationen skedde från proto-samiskan och fram till dess att östersjöspråken nådde den indoeuropeiskt och samiskt talande Östersjöområdet? Jag menar att det ju trots allt är ca 7000 år från de tidigaste stenåldersfynden av bosättningar kring östra nuvarande Karelen till nyare stenåldertid kring de nuvarande östersjöstränderna!