Författare Ämne: Arkeologiutbildning  (läst 23340 gånger)

Utloggad helenasofia

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Arkeologiutbildning
« skrivet: juni 23, 2007, 19:09 »
Hejsan alla :D
Mina arkeologidrömmar brinner för fullt och ändå är jag bara 16 år och ska börja gymnasiet (samhäll, inriktning kultur) till hösten. Dock är jag lite förvirrad och ovetande om vad jag ska göra efter gymasiet fastän det är tre år kvar .. om jag nu verkligen vill bli arkeolog, vad ska jag då läsa på högskolan? tack på förhand  :D
peaceout.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2007, 09:58 »
Hej! En bra början skulle ju vara att läsa arkeologi. ;) Det kan vara svårt att säga hur arbetsmarknaden ser ut om 5-7 år när du har läst färdigt på högskolan men man brukar rekomendera att man nischar sig. Jag tror att IT kommer att användas mer och mer inom arkeologin så det kan nog vara något att inrikta sig på. Tills dess så skadar det ju inte att hålla sig uppdaterad om vad som händer i branschen, t ex genom att läsa på forum, mailinglistor, tidsskrifter som Populär arkeologi och Fornvännen samt och annan bok. Lycka till!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Pontus af Uma

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2007, 22:30 »
SJälv har man såna drömmar, jag har ju bara ett år kvar nu på gymnasiet och sen blir det av till skolan fast jag vet inte vart, hur, vilka ämnen än.. Men drömmen blir kvar så då kan inget stoppa än.. =)

Utloggad Julia87

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #3 skrivet: november 12, 2007, 19:34 »
Jag skulle vilja veta var jag kan hitta utbildningen i Lund. För jag får inte fram något på deras hemsida. Tack i för hand

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #4 skrivet: november 12, 2007, 20:09 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Isak Nygren

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2008, 23:01 »
Finns det arkeologiutbildningar nära Katrineholm?
Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en klubb som accepterar mig som medlem

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2008, 02:57 »
Stockholms Universitet eller Södertörns högskola är väl de närmaste, om Södertörn fortfarande kör arkeologi.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2008, 15:27 »
Hejsan alla :D
Mina arkeologidrömmar brinner för fullt och ändå är jag bara 16 år och ska börja gymnasiet (samhäll, inriktning kultur) till hösten. Dock är jag lite förvirrad och ovetande om vad jag ska göra efter gymasiet fastän det är tre år kvar .. om jag nu verkligen vill bli arkeolog, vad ska jag då läsa på högskolan? tack på förhand  :D

Välkommen till ett liv av arbetslöshet och korta projektanställningar   :D
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2008, 23:28 »
Med risk för att låta magsur:

Skaffa er en vettig utbildning som kan leda till ett riktigt jobb istället. Arkeologi är spännande, men lämpar sig bättre som brinnande intresse och hobby än arbete - av den enkla anledningen att det nästan är omöjligt att få jobb!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #10 skrivet: juni 18, 2008, 07:57 »
Arkeologi är spännande, men lämpar sig bättre som brinnande intresse och hobby än arbete - av den enkla anledningen att det nästan är omöjligt att få jobb!

Är det inte det sämsta året på länge eller misstar jag mig? Jag tror personligen att det beror på att företagen är än mer tveksamma att dra på sig personalkostnader eftersom man inte har några som helst garantier att man får in de jobb som dyker upp ens i den egna regionen (nya regler för uppdragsarkeologin gäller som bekant sedna 1/1-08). Att länsstyrelserna har problem att hantera besluten kring de större undersökningarna gör sitt till.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2008, 15:24 »
Ja, hela branchen verkar ha gått i stå. Museerna har inga resurser för något, de grävande institutionerna anställer knappt någon och universiteten har knappt några resurser för forskning och antagning av doktorander. Kanske den yrkesmässiga arkeologin är på väg åt samma håll som dinosaurierna. Kanske dags att skola om sig?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2008, 15:37 »
Kanske dags att skola om sig?
det har det väl varit länge....
ja ibland känns det i alla fall så, fast anställning till trots.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2008, 16:17 »
Kanske dags att skola om sig?

Jag skolade om mig till kommunikatör för några år sedan och tjänar nu mitt levebröd på att kommunicera arkeologi (och annat) bildledes. Jag har jättekul men som frilansare får man räkna med liten ekonomi. Om ni funderar åt det hållet.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #14 skrivet: juni 20, 2008, 14:11 »
Smart Måns. Jag tror att vi går mot en ökande marknad för "kunskapsmäklare", dvs kompetenser som går in mellan rapporterna/forskarnas alster och "allmänheten", miljöutredingar, populärvetenskap etc. Forskarkårens storlek kommer att vara konstant eller minskande, exploateringsarkeologins guldålder är sannolikt över. Och tro mig: Så kul är det INTE att vara ute och gräva...!! Och institutionslivet är inte heller en paradisisk tillvaro...

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #15 skrivet: juni 21, 2008, 10:52 »
Bures Nuorat !
Hej Ungdomar !
Icke bry er om "magsura" arkeologer. Arkeologi och historia har man användning för
i många yrken - och icke minst för att förstå sin egen samtid. Satsa absolut på det Ni drömmer om...  :)
I norr finns det mycket att göra - här är det långtifrån "färdiggrävt" eller "färdigforskat".
Sök till Umeå Universitet när den tiden kommer - eller varför inte till Tromsø eller Trondheim ?
Och lär er samiska - utan kunskaper i samisk språk, kultur och historia blir arkeologisk och
historisk forskning i norr inte fullvärdig. Lycka till !  :)
Návdi

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #16 skrivet: juni 21, 2008, 18:25 »
Det är inte "färdiggrävt" eller "färdigforskat" i någon del av landet, men det handlar inte om det! 

Arbetsförmedlingen Kultur Norra regionen ligger på Nygatan 25 i Umeå, det kan vara bra att veta.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #17 skrivet: juni 24, 2008, 10:18 »
Icke bry er om "magsura" arkeologer. Arkeologi och historia har man användning för
i många yrken - och icke minst för att förstå sin egen samtid.

Tyvärr är arbetsgivare i allmänhet inte ett dugg intresserade av ifall man kan sin historia (och därmed förstår sin samtid) eller inte. de vill ha specifika kunskaper för just det jobb de söker personal till. De flesta företag struntar i arkeologi, historia och närliggande ämnen.
Dessutom skall man helst vara svensk sedan många generationer, ung, glad och insmickrande (social kompetens) för att få något bra jobb idag.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #18 skrivet: juni 30, 2008, 11:05 »
Jag tror att IT kommer att användas mer och mer inom arkeologin så det kan nog vara något att inrikta sig på.
/Johan

Hej Johan!

Kan du utveckla dina tankar om IT och arkeologi? Jag är en gammal gube 43 år som gärna skulle omskolat mig till arkeolog om arbetsmarknaden för arkeologer varit annorlunda. Har arbetat 23 år i databranchen, har petat i det mesta från programmerare till administration av nätverk, servrar och kommunikation.

Mvh,
/Micke L

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Arkeologiutbildning
« Svar #19 skrivet: juni 30, 2008, 11:34 »
Arkeologi är som de flesta humanistiska utbildningar svåra att omvandla till bra jobb på arbetsmarknaden. Till viss del beror det på att humanister är usla på att förmedla till potentiella arbetsgivare vad man faktiskt ofta lär sig på utbildningen (jobba självständigt och i grupp, söka information, sålla denna information och omvandla den till något användbart, reflektera och diskutera). Hur mycket man lär sig av detta är dock upp till den enskilde så klart.

Om man väljer att läsa arkeologi ska man göra det med öppna ögon, det är en tuff konkurrens. Man ska också tänka på vad man vill kombinera arkeolgi med - språk, historia, kulturgeografi, freds- och konfliktforskning, eknomisk historia osv, osv. Man måste kunna tänka i breda termer, vad finns det för olika branscher där mina kunskaper och erfarenheter kan vara av nytta. På museer, bibliotek, i skolor, länsstyrelser, kommunkontor, kulturdepartement osv. Eller privata firmor. Men då måste man aktivera sig själv och förklara för de ignoranta stackarna varför ens egen bakgrund just är vad de behöver på den här arbetsplatsen.

Vem vet, nån kanske går på det...