Författare Ämne: Vikingatågen?  (läst 96713 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vikingatågen?
« Svar #200 skrivet: mars 16, 2009, 15:32 »
Har de legat uppe på berghällar och varit använda så lär det synas väl på berget i sig. Då går det att datera dem även om allt kol skulle vara bortspolat (TL eller OSL).

Ett problem kan vara att de platser som var lämpliga under vikingatiden även var lämpliga under medeltiden och ännu senare. Här i Stockholms skärgård har vi haft flera skövlande flottor under historisk tid så vårdkasarna har brunnit "skarpt" vid ett flertal tillfällen, därefter har många av de gamla kasplatserna använts för optiska telegrafer, fyrtorn och flygspaningstorn, och dessutom otaliga brasor i valborgstid. Berghällarna ser nog inte längre ut som de gjorde för tusen år sedan...  :P


Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vikingatågen?
« Svar #201 skrivet: mars 16, 2009, 15:56 »
Jag tror nog att ro skeppen var ett nödvändigt ont för krigareliten som ingick i krigarvardagens helhet, och därför var accepterat och ej statussänkande.

Jag kan bara hålla med. Om ett antal skeppsägare slår sig ihop och drar iväg med 200 man måste det vara mer fördelaktigt att ha med så många krigare som möjligt och så lite "dödkött" som möjligt. Dessutom misstänker jag att det är bättre om krigarna ror sig trötta var och varannan dag än att de sitter sysslolösa veckor i sträck och blir osams för småsaker. Man vill ju att det ska vara några kvar när man kommer fram...

Däremot kan jag tänka mig att eventuella trälar som togs på resan fick hjälpa till att ro på hemvägen.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingatågen?
« Svar #202 skrivet: mars 17, 2009, 17:55 »
Vikingarna fick lugn och trälarna fick ro – kanske kommer uttrycket ”lugn och ro” därifrån…
 ;D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vikingatågen?
« Svar #203 skrivet: mars 18, 2009, 07:38 »
Har de legat uppe på berghällar och varit använda så lär det synas väl på berget i sig. Då går det att datera dem även om allt kol skulle vara bortspolat (TL eller OSL).

Ett problem kan vara att de platser som var lämpliga under vikingatiden även var lämpliga under medeltiden och ännu senare. Här i Stockholms skärgård har vi haft flera skövlande flottor under historisk tid så vårdkasarna har brunnit "skarpt" vid ett flertal tillfällen, därefter har många av de gamla kasplatserna använts för optiska telegrafer, fyrtorn och flygspaningstorn, och dessutom otaliga brasor i valborgstid. Berghällarna ser nog inte längre ut som de gjorde för tusen år sedan... 

Nej visst. Det är alltid den senaste aktiviteten på en plats som är tydligast. Man får jobba lite för att finna de äldre skedena, eller kanske rota fram de platser som inte har ett yngre utnyttjande. Men jag är personligen i grunden skeptisk till hur långt ner i tiden vi med arkelogisk metod kan belägga vårdkasar. Minns jag rätt framgår det av mina tidigare inlägg.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingatågen?
« Svar #204 skrivet: mars 18, 2009, 11:07 »
Jag skulle vilja dela upp vikingatågen i olika kategorier:
Vi har du kungliga krigstågen, mäst kända de mot London och Paris. De hade givetvis även en fredlig sida, frankisk lagtext från 800-talet talar om att präster, munkar och nunnor som sålde vapen och hästar till nordmännen skulle slippa dödsstraff.
Vi har de fredliga handelsresorna, som visseligen lever i skuggan av kungens flotta på 800-talet. Säkert beväpnade och beredda att försvara sig mot angrepp, men inte med målet att plundra. Arabiska källor nämner ju fredliga handelskontakter mellan Spanien och ett folk som föremodligen är vikingar.
Frankiska källor talar om att vikingarna var portförbjudna i städerna med undantag för marknaden under krigstid.
Den tredje kategorin är sjörövare och legosoldater. Det framgår av de frankiska källorna att det skulle ingå politiska motståndare, frankiska rövare  och förrymda äventyrare från frankerriket i vikingaflottan.
En personlig gissning är att nordborna bara utgjorde en överklass i sina stödjepunkter, och ett antal civila från de erövrade områderna slutit sig till vikingarna.
Det fanns ju ett politiskt intresse att skildra "vikingarnas illdåd". Personligen tror jag att det även var de bland de erövrade folken som ekonomiskt tjänade på vikingarna. Omvänt fanns det danskar som stred på frankisk sida, och även en del danskar vid frankiska hovet.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vikingatågen?
« Svar #205 skrivet: september 21, 2009, 00:51 »
När man diskuterar plundring, strandhugg och liknande i ett lokalt perspektiv bör man nog också ta sig en titt på fornborgarna och vad de kan tänkas representera. Många av dem ligger ju längs kuster på ställen som mycket väl kan ha utsatts för väpnade attacker till och ifrån. Visserligen diskuteras ju deras funktion, vilken kan ha växlat men åtminstone en del av dessa lämningar torde väl ha haft någon form av skydds eller försvarsfunktion.
Så om det inte fanns något hot så kan man ju undra över den stora mängden fornborgar koncentrerade till områden som ansetts vara ganska utsatta för krigshandlingar av olika slag (Västkusten t ex Bohuslän och i viss mån Halland, Östkusten t ex Mälarområdet, Östergötland, Öland, Gotland m m).
Tidsmässigt tycks fornborgarna ha blomstrat under t ex fokvandringstid, vikingatid och tidig medeltid, d v s perioder då plundring, maktkamper och stridshandlingar förutsätts ha varit vanligt förekommande.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vikingatågen?
« Svar #206 skrivet: september 21, 2009, 06:58 »
Nu är iofs förhållandevis få fornborgar undersökta och generellt brukar de vara fyndfattiga men den enda "regelrätta" fornborg jag känner till (där funktionen åtminstone indikerar att det varit en försvarsanläggning) som var aktiv under vikingatid är Borg på Björkö. Vilka fler?

Det säger ju inte att borgarna (eller vissa av dem) inte användes under folkvandringstid vid oroligheter men då går vi ifrån ämnet lite.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vikingatågen?
« Svar #207 skrivet: september 21, 2009, 08:13 »
Enligt bl a Gundela Lindman i hennes avhandling så var fornborgsanvändandet som störst under folkvandringstid, vikingatid och tidig medeltid.

Lindman, Gundela; 1985: Förhistoriska aggressionsstrukturer i det vä̈stsvenska landskapet.  GOTARC. series B.

Också vad gäller vissa av Ölands ringborgar (åtminstone Eketorp) kan man se ett liknande mönster av användning.

Visserligen är fornborgarna omdiskuterade, men försvarsaspekten är nog forfarande gångbar i diskussionerna.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatågen?
« Svar #208 skrivet: september 24, 2009, 11:29 »
Som Gorm påpekar är ju dateringen av Fornborgar mycket osäker och det är svårt att säga om de använts under vikingatid. Å andra sidan är ju vår begränsning av vikingatiden bakåt i tiden högst akademisk, vikingatåg kan ju mycket väl ha företagits långt innan 793. Även om man akademiskt skulle kalla det något annat för att vikingatiden inte har börjat så är det ju egentligen samma företeelse.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatågen?
« Svar #209 skrivet: november 17, 2009, 12:42 »
Har i denna tråd ganska bestämt framfört min mening och argumenterat för att vikingarnas flodfärder huvudsakligen var fredliga.   Trots mina argument verkar krigs och plundringståg trots allt ha fungerat rätt bra på floder vilket gör att jag knappast kan fotsätta framhålla att vikingarna inte kan ha krigat och plundrat sig fram längs ryska floder.

Har i annan tråd refererat till Novgorods krigståg till "Finland" om uppenbarligen tog sig fram på floderna, och läser man nedan artikel på wikipedia framgår det ju att det inte var en isolerad händelse.


http://en.wikipedia.org/wiki/Ushkuiniks

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"