Författare Ämne: Vikingatågen?  (läst 96705 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatågen?
« Svar #40 skrivet: februari 24, 2009, 14:14 »
Självklart är religionen och tron på vad som händer efter döden viktig, men det finns motsvarande "belöningar" i många religioner, inklusive kristendom och islam. Det är alltså inte så att det är främmande för de folken som vikingarna kommer i kontakt med...

Men nu är vi ganska långt från tråden, dags för en avknoppning kanske...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vikingatågen?
« Svar #41 skrivet: februari 24, 2009, 20:38 »
Det har i den här tråden gjorts kopplingar bakåt i tiden för att belysa grunden till germanernas våldsmentalitet och som legosoldater i bl.a. romarnas sold. I det sammanhanget är det intressant att Arminius, härförare för germanerna som redan år 9 e.kr. massakrerade ett par legioner romare under Varus i Teutoburgerskogen, sägs ha varit utbildad officer i den romerska armen. Jag tror att det var vanligt bland germaner det första årtusendet e.kr. att delta i strider  och utbildas i söder.  Jag tror också att det gällde delar av krigareliten i norden.

Man kan alltså redan vid kristi födelse ha deltagit i fälttåg framför allt i romarnas sold. Detta kan ha varit en tradition som levde och var stark ända till vikingatiden och var grunden till det krigarideal som vikingarna hyllade. Redan de vendeltida hjälmarna har ett så tydligt släktskap med romerska hjälmar att forminfluenserna måste ha kommit med nordiska krigare som varit legosoldater i den romerska armén.

Över huvud taget anar jag att folkvandringstiden var en fantastisk och storslagen tid. Se bara på allt guld som samlats och alla praktvapen som offrats. Se på alla magnifika storhögar som tillkom under denna tid.  Dessa måste betyda någonting !     

Det är dags att närmare granska denna storslagna tid ! 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingatågen?
« Svar #42 skrivet: februari 24, 2009, 22:09 »
Om vi tittar på vårt eget samhälle så finns det oerhört många olika saker som händer. Vi har allt från lätt till tungt belastade kriminella, vi har produktion och handel, vi har omsorg av barn och äldre och mycket, mycket mer. Det var likadant förr. Det fanns våldtäktsmän och rånare, tjuvar och mördare likaväl som det fanns handelsmän och bönder, snickare och jägare. Vi har invånare idag som tjänstgjort i Främlingslegionen eller som legosoldater – sådant fanns förr också.

Att jag tror som jag gör handlar mer om matematik än om politik. Varje typ av samhälle får konsekvenser på olika sätt. Om vi tror att alla män gick i viking under 300 år så blir ju vårt genetiska arv faktiskt kört, vi härstammar då från vikingarnas offer betydligt mer än från vikingarna själva… När vi då pratar om bronsåldersfolket så är de inte våra förfäder, de var en ursprungsbefolkning här i landet. Våra gener kommer mer från importerade trälar på vikingatiden… Det man tror får alltså konsekvenser som man kanske inte riktigt vill ha.

Angående livvakter i Konstantinopel fanns två bra skäl till att vikingatida legosoldater tjänstgjorde där, de hade inga dolda lojaliteter, bara lojalitet till den som hyrde deras tjänster. Det andra skälet är att de var långa och stora och såg annorlunda ut. De var säkert minst ett huvud högre än alla andra i området. De upplevdes säkert som skrämmande stora.

När vi diskuterar vikingatiden måste vi diskutera helheten, alltså vad majoriteten av befolkningen gjorde. När vi börjar skjuta in oss på detaljer uppstår problem eftersom alla samhällen är oerhört komplicerade. Det är alltså aldrig antingen eller – det är alltid både och. Vikingatidens folk var lika komplexa som vi är, var och hade sin personlighet precis som vi har. Några blev livvakter i främmande land, några hoppade säkert på ett ben i Afrika – men majoriteten gjorde det inte. Visst belägrade vikingar Paris. Visst ockuperade vikingar England, visst togs slavar i Estland –men detta tillhörde undantagen, inte regeln – enligt min uppfattning.

Vikingatiden pågick i ca 300 år, det är en mycket lång tidsperiod. Jag tror att själva motorn var handel. Vi sökte nya marknader och hamnade i Amerika, Afrika och kanske Asien. Vi ville tjäna pengar, bli rika, komma hem levande och oskadade till fru och barn. Det var det som drev fram vikingatiden, från bronsålders kanoter utan segel som paddlades fram och långsamma handelsresor med liten mängd varor – till klinkbyggda handelsskepp som seglades och roddes och som kunde ta mycket last = göra stora vinster – utan blodspillan - och man kom säkert och tryggt hem betydligt rikare. Hver gang!

Extraknäcket som bönderna hade, handeln, gav det där lilla extra som gjorde att hela samhället blev rikare, inte bara i silver och guld, vi fick också influenser utifrån, vi lärde oss nya saker, vi tog hem rikedomar i både kunskap och guld. Handeln gav jägarna jobb eftersom pälsverk var en viktig handelsvara, skinnberedningen frodades och till och med garvarna blev rikare, osv. hela kedjan finns där. Handel kan alltså förklara hela vikingatidens uppsving. Handelsmännen behövde skydd av beväpnade män tränade för strid. Var det dessa som kallades Väringar? Blev dessa Väringar en sorts ”krigarelit” inom handelskulturen så småningom?

Inga krigiska vikingar alltså, snarare en sorts Securitas-väringar som skyddade sillstryparnas person och varor under handelsrresorna?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vikingatågen?
« Svar #43 skrivet: februari 25, 2009, 06:45 »

Ingvarståget... Att detta ens kunde ske betyder indirekt att liknande "tåg" hade avgått många ggr tidigare - sunt förnuft och lite eftertanke får en genast att inse hur många resor som tidigare skett innan denna.

Samma sak gäller gälderna - att en bondpojk från min granngård här i västmanland tog sig till England och hans "styvbror" åkte med Ingvar tyder på nånting stort, nånting som har skett många ggr innan - och vad får en far att tillåta detta? Att hans ätt möjligen dör ut? Förmodligen hade han själv gjort en liknande resa i unga år, eller så var det helt enkelt dåtidens värnplikt - man skulle ut i viking som ung. Inget mer med det.


När det gäller både Ingvarståget och gälderna i England tror jag det var storleken och resultatet som gjorde dem legendariska och därför välkända i allas medvetande.

Betr, Ingvarståget var det knappast en isolerad företeelse, men storleken på tåget och den totala katastrofen då endast ett fåtal överlevde och återvände, gjorde händelsen legendarisk.

De tre gälderna i England har jag uppfattat som oerhört stora krigståg med härar av en sådan enorm storlek att den engelske kungen bara hade att välja på liv eller död. Han valde liv vilket  knappast var något lätt val. Att via utpressning tvingas betala så oerhörda penningsummor för att undvika stridshandlingar måste ha varit en väldig förolämpning och förnedring. Ändå valde han det. Det säger en hel del. Allrahelst som gälden nästa gång blev mångdubbelt större. Jag tror att det var detta som var orsaken till att gälderna blev legendariska. De tre härarna var alltså unika i sin storlek liksom gälderna i sin fantastiska storlek.  Det mest fantastiska var att alla blev rika utan att lyfta vapen ! I sanning en bra affärsidé !

I övrigt präglades hela vikingatiden av otaliga små krigståg och blixtanfall av smash and grab-typ. Den krigiska verksamheten kan inte ifrågasättas , men jag tror att vi inte får glömma att det förekom även omfattande handel.  Som jag tidigare sagt efterlyser jag en mer nyanserad bild av denna spännade tid.     

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatågen?
« Svar #44 skrivet: februari 25, 2009, 09:45 »
Instämmer helt med föregående! Det är alltså inget unikt alls med vikingarna i detta avseende.  Det som är specielt är det stora geografiska område och de opererar på och den hastigheten de färdas med.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingatågen?
« Svar #45 skrivet: februari 25, 2009, 19:31 »
Om nu vikingatiden präglades av smash and grab överfall och om man räknar en sådan om dagen blir det 55.000 smash and grab överfall på 300 år - om nu vikingarna låg ut halvårsvis. 55.000 st! Hur många byar /samhällen / gårdar fanns längs Östersjöns kuster? Säg 5500 stycken för enkelhetens skull. Då blev de överfallna var tionde år. Det kan jag köpa eftersom på 10 år hinner man återhämta sig någorlunda samt ”glömma av” det tidigare överfallet.

Men, det finns ju den andra sidan också. De som överföll, alltså vikingarna. Om de enbart anföll byar var tionde år – då bör de ha svultit ihjäl och 90% av dem kom hem varje år utan något som helst byte – under 300 år? Knappast. Till och med den mest enträgne överfallsfreaksen måste ha gett upp efter bara några år. Det var helt enkelt inte en lönande affärsidé. Gav dom inte upp så svalt dom ihjäl.

Var det mindre än ett överfall om dagen – då blir situationen ännu värre för vikingarna. Var det mer än ett överfall om dagen så blev ju byarna överfallna var 5 år istället – och då lär det ju inte ha varit så mycket att plundra.

Man kommer inte undan matematiken bakom det här.

Att Vikingarna utövade utpressning vet vi redan från Paris belägring, det är alltså ingenting nytt, det var en sedan länge en beprövad teknik att få tag i kapital utan att utsätta sig för risker. Det fanns troligen många som utsattes för detta. Även våra gamla lagar gav ju möjligheten att köpa sig fri - så detta var ju en ”teknik” som alla kände till och som troligtvis kändes både lagenlig, rättvis och naturlig för vikingarna.

Vi får inte heller glömma att liknande lagar fanns i England – man kunde alltså också köpa sig fri med hedern i behåll. Man hade alltså en valsituation – och båda var lika hederliga, lagenliga och ansågs lika rättvisa. Även av offren.

Den krigiska verksamheten kan inte ifrågasättas? Jo, den kan absolut ifrågasättas – men ingen kan säga att krigisk verksamhet inte förekom alls. Som jag sagt i ett annat inlägg, vi har haft åtskilliga krig de senaste 100 åren på jorden – men om man jämför vad våra krig omsatt och vad handeln omsatt de sista 100 åren så blir nog krigens omsättning under 1% av vad handeln omsatt under samma tid. Högst troligt var det samma då som nu.

Vi måste ju se på helheten i första hand. Helheten, enligt min uppfattning var att bonde samhället, för det var det vikingarna drev som basnäring, bedrev även handel. För sin handel behövde de skyddsvakter – så en krigarelit fanns, eller vakter utvecklades med tiden till en krigarelit. Om denna krigar elit växte allt eftersom och tog över när handeln så småningom fick problem på olika sätt, är troligt. Denna krigarelit kan absolut ha varit med i England i slutet av vikingatiden. Men helheten är fortfarande, för mig, handel.

Det kan bli väldigt fel att jämföra dåtid med nutid – men vi människor fungerar ju på samma sätt fortfarande. Om jag kunde välja mellan att gå ut och slå ned någon för att stjäla vad han äger och har – eller att gå ut och sälja det jag har att sälja – så väljer jag absolut handelsalternativet. Inte för att jag är feg utanför att av dessa två alternativ är handel det absolut säkraste och bästa alternativet - ur alla inblandade faktorer. Jag har min heder i behåll, jag är inte efterlyst, jag kan använda min vinst till mer handel som gör mig rikare och jag har inte utsatt mig för någon fara och jag kommer inte att hängas som tjyv på nästa ting - och min familj är trygg.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vikingatågen?
« Svar #46 skrivet: februari 25, 2009, 21:10 »
Om jag kunde välja mellan att gå ut och slå ned någon för att stjäla vad han äger och har – eller att gå ut och sälja det jag har att sälja – så väljer jag absolut handelsalternativet. Inte för att jag är feg utanför att av dessa två alternativ är handel det absolut säkraste och bästa alternativet - ur alla inblandade faktorer. Jag har min heder i behåll, jag är inte efterlyst, jag kan använda min vinst till mer handel som gör mig rikare och jag har inte utsatt mig för någon fara och jag kommer inte att hängas som tjyv på nästa ting - och min familj är trygg.
Japp, det är du det, och du har minst ett par hundra år av kristendom i ryggen (antagande!). Och det finns vittnesmål om att det ansågs bra att unga germaner plundrade grannar! Boken jag hämtar det ifrån är Peter Wells bok om Slaget i Teutoburgerskogen, den är i en container på väg till Belfast just nu så jag kan inte närmare detaljer om hur han formulerade det eller hans källa. Kort sagt, det finns lika många åsikter som det finns människor.  ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Vikingatågen?
« Svar #47 skrivet: februari 25, 2009, 21:34 »
Över huvud taget anar jag att folkvandringstiden var en fantastisk och storslagen tid. Se bara på allt guld som samlats och alla praktvapen som offrats. Se på alla magnifika storhögar som tillkom under denna tid.  Dessa måste betyda någonting !     
Det är dags att närmare granska denna storslagna tid ! 

Håller verkligen med dig. En ingångspunkt kan vara att läsa Eyvind Johnsons "Hans nådes tid",
och därefter "Historia Langobardorum" av Paulus Diaconus, den kanske intressantaste källan
sett ur nordisk synvinkel. Speciellt kapitlet som handlar om när Herulerna hämtar en ny kung från
Sverige.
Ibland får man känslan att folk bara känner till typ Tacitus och Jordanes.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingatågen?
« Svar #48 skrivet: februari 25, 2009, 22:29 »


Den krigiska verksamheten kan inte ifrågasättas? Jo, den kan absolut ifrågasättas – men ingen kan säga att krigisk verksamhet inte förekom alls. Som jag sagt i ett annat inlägg, vi har haft åtskilliga krig de senaste 100 åren på jorden – men om man jämför vad våra krig omsatt och vad handeln omsatt de sista 100 åren så blir nog krigens omsättning under 1% av vad handeln omsatt under samma tid. Högst troligt var det samma då som nu.

Thomas



Jag tvivlar lite på ditt procentantagende - tror att man på den tiden lade ännu större fokus på militär rustning då än nu.
 I dag är förövrigt egentligen handeln till för att göda många länders militär.

Pengar spenderade på militärrelaterad saker 2007:

Citera
$1339 billion in current dollars.

This corresponds to 2.5 per cent of world gross domestic product (GDP), or $202 for each person in the world.

http://www.globalissues.org/article/75/world-military-spending
...dystra siffror. Helt sjukt när man tänker på det en stund.



Förövrigt är det många kloka ord här om vikingarnas krigande/icke krigande.

« Senast ändrad: februari 25, 2009, 22:47 av Gorm »

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingatågen?
« Svar #49 skrivet: februari 26, 2009, 00:46 »
Jag använder ett uttryck ibland om den bransch jag varit verksam inom och kallar den då för ”de små talens magiska bransch”.
Det som händer dagligen blir fullkomligt ENORMA tal på sikt. Ett världskrig blir småpotatis eftersom det varade kort tid – det är de dagliga transaktionerna som med tiden blir makalöst stora – så jag tror nog att mina procentsatser håller hyggligt.

Hur stort värde hade vikingarnas handel per dag? Någon som vågar gissa? En halv miljon människor fanns i riket. Om alla omsatte 1 krona var = 500.000 kronor per dag - ta detta gånger 365 dagar per år och gånger 300 år och då får vi fram 54,7 miljarder kronor – om alla omsatte enbart 1 krona…

Vi omsatte i Sverige 236 miljarder kronor per dag år 2001. Det blir 26.000 kr per person i Sverige – att jämföra med att jag tog 1 krona som exempel ovan…

Man bländas ofta av miljardtal och kostnader för krig och annat elände. Men krig varar bara några få år – handeln rullar på dagligen – och ökar under år av krig eftersom krig är dyra saker att hålla på med.
Jag vill minnas att USA:s nuvarande krig i Irak omsätter lägre belopp än var kvinnorna i USA köper smink och hårtvätt medel för…?

Vår enorma utlandsskuld på 1,074 miljarder kronor är bara 120.000 kr per medborgare – så de små talens magi fungera även omvänt. Skall vi betala av den? 1000 kronor i månaden i 10 år så är vi av med denna skuld…

Gangrade – jag är hedning… ;D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vikingatågen?
« Svar #50 skrivet: februari 26, 2009, 05:49 »
Om nu vikingatiden präglades av smash and grab överfall och om man räknar en sådan om dagen blir det 55.000 smash and grab överfall på 300 år - om nu vikingarna låg ut halvårsvis. 55.000 st! Hur många byar /samhällen / gårdar fanns längs Östersjöns kuster? Säg 5500 stycken för enkelhetens skull. Då blev de överfallna var tionde år. Det kan jag köpa eftersom på 10 år hinner man återhämta sig någorlunda samt ”glömma av” det tidigare överfallet.

Det var inte bara byar/samhällen/gårdar längs Östersjöns kuster som anfölls. Det var dessutom kusterna läng hela atlantsidan av Europa(ibland även inlandet) samt nordafrika. Då blir antalet tänkbara anfallsmål väldigt många fler !  Skulle gissa på att det åtminstone handlade om  2 - 300.000 tänkbara anfallsmål, förmodligen ännu fler. Då blir bedömningen helt annorlunda, liksom möjligheterna till daglig försörjning. Betr.det senare tror jag att man köpte det mesta. Varför göra sig till ovän med hela lokalbefolkningen för lite mat ? Kostade mer än det smakade !

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikingatågen?
« Svar #51 skrivet: februari 26, 2009, 08:32 »
J


Man bländas ofta av miljardtal och kostnader för krig och annat elände. Men krig varar bara några få år – handeln rullar på dagligen – och ökar under år av krig eftersom krig är dyra saker att hålla på med.
Jag vill minnas att USA:s nuvarande krig i Irak omsätter lägre belopp än var kvinnorna i USA köper smink och hårtvätt medel för…?






Siffrorna jag redovisade är inte krigskostnader utan pengar spenderade på militärt material - en siffra som ökar varje år.

Och:
Citera
"The Iraq War Will Cost Us $3 Trillion, and Much More"
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/07/AR2008030702846_pf.html

Smink:
Amount of money spent annually on cosmetics in the United States - $8 billion


Lite skillnad där... ;)


När vi kollar siffror:
Citera
Combined wealth of the world's richest 225 people:
   
$1 trillion

Combined annual income of the world's poorest 2.5 billion people:
   
$1 trillion

Så har det nog alltid sett ut - ergo, det är ett fåtal människors agenda som styr hur alla andra skalla tänka/göra. Kort sagt: ville en hövding ha rikedomar skaffade han sig dom - och han ville ha dom snabbt.

Gälder och brandskattning måste väl ha varit det enklaste? Ankra till och vifta lite lojt med storyxan medan mjödet rann ned i strupen... Sen brände man var tionde by, mest för att visa hur det kan gå..? Lättare än handel...
;)
« Senast ändrad: februari 26, 2009, 09:27 av Gorm »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatågen?
« Svar #52 skrivet: februari 26, 2009, 09:30 »
Det är lite intressant med skillnaden i syn på vikingarrna och deras färder ii olika delar av Europa. Det har ju ofta nämnts att i det kristna västeuropa har det krigiska fått större vikt just för att det är kyrkan som skriver om det...   i öst är den krigiska bilden av vikingarna nertonad.   Ligger inte förklaringen i att det troligen var fredligare utfärder österut av rent praktiska skäl, smash and grab är betydligt mer riskfyllt om man färdas på flod istället för hav.  Att kristna skulle tycka det var hemskare att bli smashad än andra håller jag för osannolikt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vikingatågen?
« Svar #53 skrivet: februari 26, 2009, 10:01 »
Ja, jag tror att resorna i österled av praktiska skäl blev fredliga. Färdades man på floderna fram och tillbaka var det inte så begåvat att göra sig till dödsfiende med befolkningen som bodde vid floden ! Ville man överleva var bra relationer med lokalbefolkningen nödvändiga. Man ville väl skaffa sig mat och få hjälp vid dragställena utan att bli av med huvudet !

Det resonemanget var inte lika självklart vid resor i västerled. Vid snabba angrepp där vid kusten hade man knappast tanken att återvända.

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Vikingatågen?
« Svar #54 skrivet: februari 26, 2009, 11:07 »
Längre upp i tråden var det någon som efterlyste en mer nyanserad bild av vikingatiden. Själv efterlyser jag (som okunnig men vetgirig amatör) en klarare bild. Gör följande svepande generaliseringar bilden klarare eller suddigare?

Handelsutbytet innehöll mer av statusprylar än av nyttoartiklar.
Handeln i österled innehöll mer artiklar av värde för kvinnor (fredliga handelsmetoder).
Handeln i västerled innehöll mer artiklar av värde för män (mindre fredliga handelsmetoder).

Detta avser alltså endast handeln. Maffiaverksamheten är en annan fråga.

Och, jodå, ett svärd är onekligen en nyttoartikel, men det måste inte vara finaste frankiska hantverk för att fylla sin nyttofunktion.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vikingatågen?
« Svar #55 skrivet: februari 26, 2009, 11:41 »
Längre upp i tråden var det någon som efterlyste en mer nyanserad bild av vikingatiden. Själv efterlyser jag (som okunnig men vetgirig amatör) en klarare bild. Gör följande svepande generaliseringar bilden klarare eller suddigare?

Handelsutbytet innehöll mer av statusprylar än av nyttoartiklar.
Handeln i österled innehöll mer artiklar av värde för kvinnor (fredliga handelsmetoder).
Handeln i västerled innehöll mer artiklar av värde för män (mindre fredliga handelsmetoder).

Detta avser alltså endast handeln. Maffiaverksamheten är en annan fråga.

Och, jodå, ett svärd är onekligen en nyttoartikel, men det måste inte vara finaste frankiska hantverk för att fylla sin nyttofunktion.

Varför skulle handel med varor som används av män vara mer aggressiva? Det kan ju vara tvärt om. Under vikingatiden så är ju svärd mer en modegrej. Vi kan inte utgå från att alla de svärd vi hittar i gravar har tillhört en soldat; det kan rent av hellre vara så att svärdets ägare var en mer välnärd bonde. Den ideologiska betydelsen av att begravas med ett svärd var förlorad för krigareliten. Vi talar nu inte här om de svärd som finns i de extraordinära båtgravarna, de är i en klass för sig.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vikingatågen?
« Svar #56 skrivet: februari 26, 2009, 13:18 »
Ja, jag tror att resorna i österled av praktiska skäl blev fredliga. Färdades man på floderna fram och tillbaka var det inte så begåvat att göra sig till dödsfiende med befolkningen som bodde vid floden ! Ville man överleva var bra relationer med lokalbefolkningen nödvändiga. Man ville väl skaffa sig mat och få hjälp vid dragställena utan att bli av med huvudet !

Det resonemanget var inte lika självklart vid resor i västerled. Vid snabba angrepp där vid kusten hade man knappast tanken att återvända.

Men om nu flera av handelsplatserna vid dessa floder betalade ett gangsterkollektiv från Uppland för att de skulle anfalla konkurerande handelsplatser?

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vikingatågen?
« Svar #57 skrivet: februari 26, 2009, 14:15 »

Men om nu flera av handelsplatserna vid dessa floder betalade ett gangsterkollektiv från Uppland för att de skulle anfalla konkurerande handelsplatser?

Den mänskliga naturen är ju visserligen som den är, men har du något belägg för din idé ? Dessutom...var handelsplatserna längs Rysslands floder konkurrenter ? Har svårt att tro det då handelsmän vill ha lugn och goda relationer så inte handeln störs eller t.o.m. förstörs !

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingatågen?
« Svar #58 skrivet: februari 26, 2009, 14:56 »
När det gäller långväga handel är nog statusprylar totalt dominerande.

Det som jag ville peka på med resorna i österled är att där är det krigiska något nedtonat och eftersom det i mångt rör sig om samma personer som även far i västerled så tyder det på att man är rätt flexibel i sin yrkesroll.  

Kanske ska man kalla många av dom sjöfarare och oportunister istället för krigare och handelsmän. Jag har inga svårigheter i att se att det är själva resan som är det sammanhållande och att man sen tar tillfällen som bjuds att berika sig.  

Grunden skulle kunna vara småskalig, byar eller bygder som bedriver småskalig handel eller plundring under sommarhalvåret. Kanske motsvarar det när unga vuxna går på fäbod, en slags invigning i vuxenlivet. (Kanske är det det som termen gå i viking betyder...bara en tanke). Med tiden och med segel ökas längden på utflykterna.... ju längre utflykter ju bättre om man kan organisera sig i större grupper. Vissa specialiserar sig på att bli rena handelsmän, vissa på rena krigare, men merparten är sjöfarare och opportunister.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Vikingatågen?
« Svar #59 skrivet: februari 26, 2009, 16:57 »
Varför skulle handel med varor som används av män vara mer aggressiva? Det kan ju vara tvärt om.

Tja, handeln — både i österled och västerled — sköttes av män. Handelstekniken var ju byteshandel, d v s en affär föregicks av förhandlingar. Det känns på något sätt litet mer tänkbart att den bålde vikingen skulle ta till häftigare förhandlingsargument för det svärd han så gärna vill ha, än för en packe sidentyg.