Författare Ämne: Vilken period skulle du helst vilja leva i?  (läst 5091 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« skrivet: maj 11, 2007, 13:42 »
Vilken period i mänsklighetens historia skulle ni helst vilja leva i, och var någonstans?

Själv skulle jag tycka det vara intressant att leva någon gång under paleolitikum. Tänk att med egna ögon få se den fantastiska natur och de spännande djur som fanns då. Sedan om det är i Europa, Asien eller Afrika spelar mindre roll, alla dessa områden verkar spännande.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2007, 17:55 »
I så fall bör du nog specificera någon av de första generationerna av Homo sapiens som kom till ett nytt område, för sedan fanns det inte mycket kvar av megafaunan.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2007, 11:21 »
Kanske Afrika då eftersom en mycket större andel av megafaunan överlevde där. Den hade ju god tid på sig att bättre anpassa sig till olika framväxande former av hominider. Även i vissa delar av Asien överlevde ju en del av megafaunan.

I Europa, Australien och Amerika gick ju förödelsen avsevärt snabbare.

Men att få se den istida megafaunan med dess håriga varienter av elefantdjur och noshörningar vore ju i för sig helt underbart fascinerande.

Eller Australiens fantastiska pungdjur och jättevaraner.

Ju äldre desto bättre.

Àsvas

  • Gäst
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2007, 13:02 »
Om man studerar grottmålningarna i Frankrike-Spanien, så anses att megafaunan förändrat sig över tid. Lång tid. Då anses det också bero på klimatförändringar. Perioder av kallare klimat ombytta med perioder av varmare. Människan har spelat en stor roll, men även naturliga klimatvariationer. Av alla perioder så skulle jag vilja pröva att leva under tidiga Aurignacien. :)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2007, 14:26 »
Jag vill leva här och nu, tänk så underbart med all den rika historik vi har bakom oss att forska i! ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Àsvas

  • Gäst
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2007, 23:19 »
Hej Krax!
Jag håller verkligen med dig om det att leva nu, det är bäst, men nog vore det skoj att uppleva något annat också. Tänk att få rista och måla på grottväggar. Att tillverka grejer av hudar och ben eller sten på riktigt.
Det är många som kommer upp till oss i norr för att få uppleva det som de tycker känns som något ursprungligt. Sitta vid eld, halstra fisk, höra någon riktigt bra jojkare jojka en berättelse...Jag brukar bjuda in folk som stannar av nyfikenhet, bara för att det är kul att höra vad de tror om tillvaron. :)

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2007, 16:26 »
Eftersom min favoritperiod är Vikingatid så skulle det inte vara helt fel att som Gutnisk viking segla till särkland för att bedriva handel och hämta hem exotiska föremål till min fagra kvinna hemma i gutaland, jo hon gillar ju smycken... tänk så enkelt det vore att bara segla iväg ett par månader genom hav, föra båten över fientligt land, korsa floder och forsar för att tillsist komma till ett land med ett annorlunda språk, antingen tillhandahåller man sig smycken genom handel, eller det mer otåliga banka skiten ur dem och ta allt de äger inom 10 min och sen snabbt som ögat skynda sig den långa resan hem igen. 8)..they´ll never now what hit them....och tjejen skulle nog bli glad över alla smycken...klart det skulle vara värt den mödan ;)
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2007, 23:11 »
vikingatiden

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2007, 09:24 »
En fråga till jessie: motivering?
Jag har själv forskat på vikingatiden för Fotevikens museum i tio år och vore intresserad av att höra vad som en kvinna fascineras av med vikingatiden.
Själv kunda jag tänka mig antikens Grekland eller det romerska riket.

Utloggad jesssie

  • Medlem
  • Antal inlägg: 27
  • Jessica
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2007, 18:19 »
Karlfredrik:
Smyckena
Kläderna
Aktiviteten (handelsmän som kom och gick, männen som gick i viking, och kom hem igen)
Sagorna
Musiken
Kvinnans position
Runskrift
Religionen
Den nya tekniken

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vilken period skulle du helst vilja leva i?
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2007, 20:04 »
Jag skulle vilja stått och sett på när is-fördämningen till Baltiska issjön brast i norra Västergötland, hände väl för c:a 12000 år sedan om jag inte minns fel. Niagara släng dig i väggen!
Men det var nog rätt kallt då så jag skulle nog velat komma tillbaka till nutiden efter en stund.... :o

/Mats