Litauen är baltisk, inte slavisk.
Fel av mig. Det är religionen och historien som får mig att koppla samman dem med polackerna
Man har påstått att väinä/väineä har indoeuropeisk roten. Urindiskan har dhavate från vilken slavisk Dviná, polsk Dzwina och litauisk Daugava. Daugava heter Väinäjoki på finska.
Kunde Vänern höra till samma grupp?
Det finns - tror jag - gott om flodnamn i samma familj. Antagligen en mer sannolik förklaring än mitt "svea-spår".
Väinämöinen är namn för en mytiskt person i Kalevala. Han bodde i Väinölä. Några tror att Väinämöinen och Waegmund är samma mytisk person. En Wægmunding var Ecgþeow (finsk Ehtoo?). I Kalevala nämns Ehtaro.
Kalevalas sagor beskriver väl områden längre österut/norrut, i norra Karelen? Annars tänkte jag på Väinämöinen och Pohjola när jag fick höra om Matti Klinges tankar om två sjövälden.
Alla folk som bodde runt Östersjön var sjöfarande, tror jag och, att de bara deltog i svearnas handel är för sveacentralisk för min smak.
Jo, naturligtvis. Vad som ändå bör påpekas, är att källäget ger oss mer kunskaper om skandinaviska sjöfarare än andra. Det
kan säga något om omfattningen av olika folks sjöfärder.
Enligt Lars Huldén är Snappertuna medeltids namn där första delen är antingen dansk eller tysk.
Ösel är skandinaviskt och tyskt namn för Saaremaa.
Ösel heter Ösyssla (ölandet) i de gamla sagorna, dvs före Henrik & Erik. Saaremaa/Saarenmaa låter som en direkt översättning. Frågan är vilket namn som kom först
Snappertuna. Jag är inte säker på vare sig den ena eller det andra tolkningen. Men det sjönära läget invid Raseborg Å talar inte mot att det är en gammal plats och som svenskspråkigt namn i Finland så är det ganska unikt.
Jag tror inte på en stor förkristen skandinavisk kolonisation öster om Östersjön/Bottenhavet. Orsaken är ganska enkel. I svenska järnåldersbygder som t ex Vallentuna eller delar av Västgötaslätten så finns rösen, högar och andra lämningar nästan alltid inom synhåll. Så ser såvitt jag vet, inte landskapet ut i vare sig Egentliga Finland eller Nyland. Frånvaron av Tors-, Frö- och andra namn säger samma sak.
Men det hindrar inte att det kan ha funnits små kolonier av icke finsktalande. Svear och andra. Som sagt, ett
litet antal ort- och önamn har vi som pekar mot det.