det var också min första och andra tanke, och det gjorde saker ganska enkelt. Men är det så? Kan inte en Nation byggas av flera Gens? Eller är det att vara färgad av moderna begrepp?
Kanske en tanke att avklaraa begreppen - i dagens språk, så som vi nu använder det?
Vad definierar en 'familj'? Kan man därifrån bilda en 'storfamilj'?
Hur definieras en 'stam' - om inte som en utvidgat 'storfamilj'?
Hur definieras sen en 'ätt' - om inte som en etablerad befolkning, från en 'utvidgat storfamilj'?
Hur definieras sen 'ett folkslag' (också kallad 'underart', 'ras' och 'etnicitet') om inte som ett historiskt resultat av en evolution, från en och samma 'etablerade, utvidgade storfamilj'?
Hur går det sen till när specifika, fysiska anpassningar inom arten gör att vi med tiden kunde skilja på olika "ätter", "släkten", "raser" och "folkslag" - efter deras fysiska karaktärsdrag och färdigheter?
Hur kunde dessa karaktärsdrag uppträda över större landområden samtidigt - och räknas till en och samma "folk" - i betydelsen "folkslag" - om inte dessa karakteristika varit ärftliga - alltså bunden av individernas biologiska bakgrund, visande deras "släktskap"?
Det latinska begreppet "gens" - från "genes" (skapa, skepnad) - har mao. en klar anknytning till det biologiska ursprung - varför det numer kallas "gene-tik" snarare än "etno-logi".
---
Som alla vet kan vi oavsett biologi, fenotyper och genotyper tala om kulturellt eller politiskt organiserade församlingar och grupperingar med hjälp av begreppet "folk" - i betydelsen "människor" (i allmänhet).
När man inför begrepp som "natio" så finns den geografiska dimensionen i förgrunden - typ "födelsesort = tillhörighet". För övrigt hittar man 'natio' först i det romerska imperiets terminologi, där dom gamla stammarnas/etniciteternas konstitutioner och släktband gärna blev brutna av det erövrande imperium - och sen försatt i ett vasallskap och ordnat efter ett feodalvälde.
När sen större grupper av folk fick flytta och olika folkslag fick blandas i samma område blev "hemort"/"födelsesort" - häller än "ätt", "stam" eller "folkslag" - den grundläggande faktor när olika människor skulle identifieras.
När Tacitus och Jordanes använder ordet "nationes" kan vi alltså utgå från geografin - snarare än biologin - som termens grundlag. Sen kan man givetvis se att det efter Roms fall etableras nya kungadömen bestående av olika folkslag.
När anglerna med fiskekulturen och saxerna med lantbrukskulturen dyker upp i England på 400-talet finns där redan en blandningsgrupp - från romerska tiden. Likafullt formas nu nya kungadömen - och sålunda en ny (och stor) "nation". När Vesi-goterna (amaliska ätten) försöker återbygga ett legalt kungadöme i Italien och Spanien gör dom lagar som beskriver just hur "goter" och "romer" skal "jämställas" inför lag och rätt, osv.
Sen kan vi ju efter Tacitus och Jordanes påstå att danskar, svenskar, götar och finnar tillhört var sin etnos, alltså etnicitet - fast dom alla är oerhört blonda och blåögda. Jämför man med dom gamla, nordiska myterna så stämmer ju det - förbluffande väl. Även om det i våra nordiska källor heter "ätt" och "folk". Att dessa olika ätter/folkslag kunde berika varandras vardag - och högtider med - är sen en fråga om social kompetens och kulturellt nivå. Vad vi vet klarade dom forn-nordiska stamsamhällen den biten lika bra som Nord-Amerikas infödda etniciteter, på kors och tvärs av ätter och ättegrenar.
Som art är vi alla av samma ursprung - och i slutända blir vi alla lika, hursomhälst. Av den enkla orsak har vi fortfarande ideella organisationer - med några milioner medlemmar från 181 olika
nationer - vars ordspråk heter
"Gens Una Sumus".
Frågan har givetvis ventilerats förut:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5334.msg46865.html#msg46865