Var nästan på väg att skicka iväg ett mail själv i eget namn, men jag hejdade mig. Jag lägger ut det här som jag jag formulerade det:
Till Er på redaktionen för antikrundan:
Jag reagerade på att man i Antikrundan den 15 mars tog upp ett föremål från bronsåldern till bedömning och värdering. Det gällde den utsökta bronshalskragen med spiralornamentik, sannolikt från äldre bronsåldern. Denna typ av föremål, av vilka Historiska Museet i Stockholm enbart besitter en handfull, får anses utgöra praktföremål med stort informationsvärde för arkeologer och allmänhet. Sådana föremål, anser jag, bör inte tas upp överhuvudtaget i detta annars så utmärkta TV-program. Och de bör framförallt inte åsättas ett värde i pengar, detta för att man ska undvika att plantera ett synsätt hos allmänheten där man kan handla med sådana fornföremål som vore de vilka antikviteter som helst.
Bakgrunden är förstås den handel med fornföremål (bl. över Internet), ofta gränsande till det illegala, som förekommer i många länder och med säkerhet även i vårt land.
Man nämnde Kulturmiljölagen i programmet, och det var bra, om än alltför flyktigt. Denna lag är tydlig vad gäller fynd bestående de ädla metallerna:
"Sådant fornfynd som avses i 3 § 2 tillfaller upphittaren. Han är dock skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)
1. om fornfyndet innehåller föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar eller
2. om fornfyndet består av två eller flera föremål, som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans."
Det finns i lagen formuleringar även om det värde som ska gälla vid inlösen.
Förvisso har folk gott om stenyxor och fornfynd i sina byrålådor hemma, och det är inte avsikten att ge någon dåligt samvete för detta. Men om man ska ta upp sådana fornfynd till betraktelse så anser jag att det är viktigt att utveckla vad som gäller och framförallt att undvika att åsätta föremålet något slags "marknadsvärde". För en sådan praktfull halskrage från bronsåldern som uppvisades i programmet finns ingen annan marknad (eller borde inte finnas) än vårt allmänna intresse av att bevara kulturarvet.
Jag vet att ett flertal arkeologer instämmer i min reaktion. Sysslar själv med arkeologi enbart som fritidsintresse.
Bort alltså med fornfynden från Antikrundan! Fortsätt göra lika bra Antikrundor som hittills, det finns gott om andra fina föremål att ta upp än fornfynd!
Med vänlig hälsning
Mats Hansson