Hej alla!
Teorin
Tänkte inte skriva, men kanske bäst att jag klargör vad jag menade. Jag skrev på annan tråd om diffusionismen kontra strukturfunktionalismen. (Jag blev nyfiken på vad jag har för mig ni kallade "processualism"(?)) Strukturfunktionalismen var länge allenarådande bland socialantropologer. Diffusionism, i formen spridning från en källa var inte accepterad tidigare, (Åtminstone var den mycket ifrågasatt på Stockholms univ, soc antr inst, när jag läste där) men är mer accepterad nu. Varför jag skrev det var för att jag undrar hur arkeologer ser på detta, nu har ju Jasaw ( hans syn på detta, vad jag läst mig till) svarat ganska uttömmande med sin syn på saken på ytterligare en annan tråd.
Metoden
Men vad jag mest avsåg med mitt inlägg var METODEN. Hur man praktiskt kan gå tillväga för att pröva sin teori. Heyerdahls sätt att bygga flotte och segla på ett öde hav efter världskriget väckte mycket ont blod bland skrivbordsteoretiker. Just stillahavsområdet var det mesta skrivbordsobjektet. Thor Heyerdahls teorier i övrigt tror jag inte att jag nämner ens. Vet jag ingenting om heller.