Det hela har tyvärr blivit tämligen absurt och jag är uppriktigt ledsen om du tolkar det som en ignorant ton från min sida.
No problem men absurt eller inte det har jag ingen aning om men det jag ifrågasatte var följande som anges för Västergötland på nämnda hemsida: Landskapet har haft en nära kontakt med Östergötland på andra sidan Vättern. Områdena är hemvist för de götar, både öst- som västgötar, vilka folkslag omtalas i de äldsta skriftliga källorna. Till skillnad från svearna, vilka troligtvis var ett folkslag som hade sitt välde riktat mot havet var göterna en mera inlandsbefolkning.
Då detta på ett sätt är en konklusion av de vetenskapliga grundfrågorna
Var?; Hur?; När?; och Varför? och jag fann att det inte riktigt stämde med den uppfattning jag har ,utifrån exv källmaterial och de nya infallsvinklar på denna gamla problematik som kommit de senaste åren. Jag själv har under åren pysslat en del med dessa frågor inte minst "nygoticismen" som finns på sina ställen. Dvs hur kan man verifiera denna konklusion som anges ovan. Detta tyckte jag passade väl i ett forum som detta. Samt att jag inte hade en susning vem som skrivit dessa rader på Fotevikens hemsida. När då en del av svaret blir,
Vi har även goterna eller göterna, uppdelade i västgötar och östgötar. Namnet på de två folkslagen goter och sveoner kan föras långt tillbaka i tiden. Redan den romerske historieskrivaren Jordanes omtalade ca 550 e.Kr. att det bodde ett flertal folk i Skandza, dvs. i Skandinavien. Bland de uppräknade kan noteras Suehans eller Suetidi, som väl åsyftar sveoner, samt Ostragothae och Vagoth som bör åsyfta öst- och västgoter. Ett stort problem för att förstå relationerna mellan goter och sveoner är att goterna helt saknas i det skriftliga källmaterialet mellan mitten av 500-talet fram till slutet av 1000-talet.
avsedda "äldsta skriftliga källmaterialet", men källan Jordanes text omtalar inte några öst- eller västgötar utan det är din egen tolkning. Du kan inte heler lasta Sawyer för detta då han enbart omtalar att det hog syftar på götarna och att det är omöjligt att avgöra om det syftar på olika grupper, enligt ditt eget citat av vad P. Sawyer skrivit. Det som också är lite bekymmersamt är din ihopblandning av götar och goter som om det vore samma sak. För mig är det små spår av den ihopblandning som har förekommit minst sedan 1400-talet och inte minst i den statsideologiska historiesynen, där götar brukar ses som ett utbrett folk i södra Sverige med nästan mytiska proportioner.
Jag tycker nog fortfarande att det på en allmän hemsida för kunskapsförmedling, inte minst till ungdomar, ha denna typ av formulering som är tveksam och minst sagt diskutabel. Vilket diskussionen tydligt visat. Det finns inga egentliga belägg för "nära samband mellan öst och västergötland i en allmän term då detta inte går att belägg förrän relativt sent och "beviset" är på något avserär Jordanes, när detta kan ifrågasättas utifrån hans källtext. Den äldsta benämningen är i själva verket Adam av Bremen dvs tidig medeltid och också han i viss mån kustorienterad. Och även Adams användning går att diskutera men det är en annan femma.
/P-A