Författare Ämne: Ordet Viking  (läst 96778 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Ordet Viking
« Svar #40 skrivet: oktober 29, 2010, 16:22 »
Jag har sysslat en hel del med djurnamn (har t o m skrivit en liten bok om svenska fågelnamn) och jag tycker för min del att de gamla folkliga namnen oftast är mycket passande och deskriptiva. Undantag finns naturligtvis som t ex att nattskärran (mycket bra namn!) i vissa trakter kallades "getmjölkare" för att man trodde att den smygmjölkade djuren på natten.
Ett ursprungligen bra onomatopoetiskt (ljudhärmande) namn kan också med tiden bli "fel" p g a att språket förändras. Häger och Tärna hade t ex ursprungligen onomatopoetiska namn som förändrats nästan till oigenkännlighet.

Håller med. Dåtidens ordval funkade nog bättre i det "långsamma" samhället. Går kanske inte att jämföra dagens "konstiga språkutveckling" med dåtidens.

Vad gäller rodden och vikingordet - man får anta att just rodden vid dessa utfärder var rejält hård. Något som avvek från den vanliga båtfärden.
 Ett slitsamt uppdrag som kanske kan liknas vi de hårdaste fysiska jobben i dagens samhälle. Om så är fallet, vilket det borde vara, så är kanske denna förklaring inte så väldigt långsökt?
Att ro sin båt i ur och skur med skiftande från styr till babord och ett blött, farligt, och mestadels vidrigt liv till havs torde nog kunna skapa ett eget epitet..?  Inte minst med tanke på att denna stentuffa båtfärd ofta avslutades med svärdsstrider.

Rallare är något som kanske kan tas fram för jämförelse här?

...ju mer jag tänker på detta så inser man att det var rejäla grabbar som gav sig ut på dessa äventyr. Måste testa ;)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ordet Viking
« Svar #41 skrivet: oktober 29, 2010, 16:40 »
Jeg har set lidt på hvad de udenlandske kilder kaldte vikingerne.

/slemme


Med risk för att vara OT, men "ascomani", "æscman" och "askmaðr", är det belagt att det är p.g.a. att man seglade med askskepp? För min del har jag alltid sammankopplat det med att den första mannen skapades från en bit askträ (Gylfaginning), och att på så sätt männen från norr härstammade från askträdet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #42 skrivet: oktober 29, 2010, 17:14 »
Men varför supergeten skulle just bytande av plats ge upphov till namnet viking! Varför kallas dom inte inte sjösovare, blötstrumpa eller frysing?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ordet Viking
« Svar #43 skrivet: oktober 29, 2010, 17:14 »
i tyske kilder "ascomani", - én der sejler i asketræskibe


Intressant. Det törs framgå att man i järnålderns central-Europa hade ett antal namn på folken i norr. 'Viking' är tydligen inte det ända namn - inte ens det mer vanliga. Uttryck som 'Hedningar' och 'Norrmän' (normanni) - och även 'barbarer' - är betydligt hyppigare i dom medeltida texter.

Dock tycks 'viking' vara det enda namnordet som bygger på en marin term och funktion, till skillnad från deras location (norrbon) eller kulturform (hedning/barbar). I nordiska texter beskrivs 'viking' tydligt som en funktion/handling, som i det fasta uttrycket "draga i viking".

Vad beträffar "Ascomanni" framgår det tydligt att 'Asc' är ett beskrivande adjektiv, som väl kan ha med ask-träd att göra. Men förklaringen att deras båtar gjorts av ask är nu faktisk långsökt. Vad vi vet användes ek och tall till havgående båtar, medan älvbåtarna syddes av osp eller gran.
Kan "ascomanni" ha något att göra med deras 'tro' på 'asken' (alltså Yggdrasil)?

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ordet Viking
« Svar #44 skrivet: oktober 29, 2010, 17:24 »
Citat från: yngwe
Det är en beskrivning som är överdetaljerad, det är som om de som seglade då skulle bli hissingar eftersom de hissar segel, eller att tvätterskor är de egentliga vikingarna då de trots allt viker tvätten....  


Vi har tidigare diskuterat vikingar ihop med 'båtdrag' och 'dragaskepp'. Får kanske anmärka att alla som "dragit utomlands" använder ett gammalt uttryck, där resan åstadkommits genom att 'dra' sej fram. Därför ligger årorna, årkeiparna och rällingen fortfarande kvar som basis för uttrycket "dra", eftersom resan drivs av att dra årorna, med egen kraft. Dragandet av åror ligger fortfarande kvar som synonym för "resa" - vilket fortfarande kommer till uttryck i moderna begrepp som "dra i" (väg), "dra till" (fjälls), eller "dra åt" (skogen), "dra dit" (pepparn gror).

Nu kan man förklara det gamla ordet 'vik-ing' som ett sätt och en metod för att ta sej fram, med åror över vågorna. Förklaringen har hittills varit okänd och kan givitvis framstå som 'överförenklad'. Norrmännens problem är inte att deras förklaring är långsökt, men alldeles för enkel, - alltså kortsökt. Sen är det ju öppenbart att man kan "vika" och "vicka" på en rad olika sätt - för att röra, bevåga eller komma till, komma över, förbi, vidare. Om man viker 'på tvätten' eller 'vid årorna' beror ju sen på yttre omständigheter.

Jag tycker uttrycket "att dra i viking" nu börjar få en klarare mening. Ursprungligt har det att göra med rodning och långa roddarpass. Sen kunde roddarkraften användas till kommando-räder mot inkräktare och krigiska fiender. Skeppens hastighet jämte ledungsmännens säkerhet och millitära slagkraft var till 100 % beroende på roddarnas fysiska effektivitet. Rodningens konst var alltså alfa och omega när flottan samlades och ledungsmännen drog iväg, "rygg i rand, två i spann".              
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Ordet Viking
« Svar #45 skrivet: oktober 29, 2010, 19:19 »
Men varför supergeten skulle just bytande av plats ge upphov till namnet viking! Varför kallas dom inte inte sjösovare, blötstrumpa eller frysing?

Jag försöker måla en bild av ett vikingatåg; att dygnet runt slita så blodet rinner ur nävarna, samt att med ett visst tidsintervall hela tiden, natt som dag, krångla med sidobyte för rodden... Ja, det blir ganska logiskt att denna resa åminns med orden om just detta evinnerliga byte..?


...men nu spånar vi ju :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #46 skrivet: oktober 29, 2010, 23:29 »
Jag köper ditt resonemang Boreas, men då är det ju dragandet som är det mest utmärkande, inte sidbytet!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ordet Viking
« Svar #47 skrivet: oktober 30, 2010, 00:32 »
Kom just att tänka på det samma, Yngwe.

Kanske vi just slumpade till at ut-veckla professorns grundiga analys, med det lilla spån som behövde smältas inn för att tolkningen kan klinga rent. Kombinationen av ordroten 'böja', bukt/bay och avböja, jämte sammanfallet till 'vika', veck/vik och avvika är hursomhelst tydligt.

Att dra i väg, genom att 'vika' på ådrorna, gär faktisk mening. Skillnaden till 'rodning' - där man har två åror varsej - är nämligen mycket tydlig. Vid enmans rodning får man en balanserad belastning på båda sidor och man använder alla kroppens stora muskler i 'spenntaket'. När man får använda en tung åra derimot, som en av 16 i en havsgående 'åttring', så blir rörelsen kortare, styvare och högre - och skjevt fördelad. Desutan drar man inte årbladet genom vattnet på samma sätt som vid normal rodning, på stora tvåhandsåror får man använda underarmsmuskeln och vrida på skaftet, vilket 'vickar' på årbladet. Då "propelleras" vatnet och man höjer rodskärets effektivitet. Sen viker man i takt - fyra timmar pr. pass - medan man vickas över vågorna... 

Visst tusan.
Har du kollat Heides epos (länken ovan)?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ordet Viking
« Svar #48 skrivet: mars 20, 2011, 21:00 »
Nygammalt nytt om ordet viking; av vika, vikusjö:

http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1983_092.pdf
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #49 skrivet: mars 21, 2011, 09:47 »
Kul att nån mer än jag tror på iden om att vika, ge sig av! :-)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Ordet Viking
« Svar #50 skrivet: mars 27, 2011, 00:10 »
Svens tolkning låter mycket mera möjlig än alla de andra.  Det stämmer framför allt med vad de andra människorna mest såg av vikingarna. Inte sjutton såg de vikingarna ro,  utan de fick se deras vapen på nära håll.

Att ordet viking skulle ha med en vik att göra känns helt tossigt.  Eftersom att andra folk kallade vikingar för vikingar och där fanns inga vikar i deras first impression av vikingar.  Smeknamn brukar uppkomma från det som ger den starkaste signalen, ger starka minnen.

Annars skulle man inte kallat skinnhuven för skinnhuven, utan för t ex unga män med låg utbildning, som ju är den mest påtagliga logiska gemensamma nämnaren för de sk skinnhuvena.

De kallades skinnhuven för att det var det starkaste intrycket.

Vad var det mest påtagliga starka intrycket av 200 vikingar som kommer inrusande i en fransk by?
Att de kom från en vik,  att de hade bytt sida i båten 200 ggr eller att de var krigare?

De Lapsus Resurgam!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #51 skrivet: mars 27, 2011, 00:20 »
Svens tolkning låter mycket mera möjlig än alla de andra.  Det stämmer framför allt med vad de andra människorna mest såg av vikingarna. Inte sjutton såg de vikingarna ro,  utan de fick se deras vapen på nära håll.

Att ordet viking skulle ha med en vik att göra känns helt tossigt.  Eftersom att andra folk kallade vikingar för vikingar och där fanns inga vikar i deras first impression av vikingar.  Smeknamn brukar uppkomma från det som ger den starkaste signalen, ger starka minnen.

Annars skulle man inte kallat skinnhuven för skinnhuven, utan för t ex unga män med låg utbildning, som ju är den mest påtagliga logiska gemensamma nämnaren för de sk skinnhuvena.

De kallades skinnhuven för att det var det starkaste intrycket.

Vad var det mest påtagliga starka intrycket av 200 vikingar som kommer inrusande i en fransk by?
Att de kom från en vik,  att de hade bytt sida i båten 200 ggr eller att de var krigare?



Första intrycket bör ha varit att här komer någon vi inte känner igen, nån som kommer ifrån en annan plats, nån som avvikit från sitt hem... först lite senare ser du om de är beväpnade eller kommer för att sälja skinn...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Ordet Viking
« Svar #52 skrivet: mars 27, 2011, 00:45 »
Intressant Yngwe,  om det kommer 200 pers med svärden och yxorna i högsta hugg, så
tänker du,  "här kommer någon som har avvikit från sitt hem".

Jag skulle nog tänka "det kommer våldsmän - hjälp!!"
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #53 skrivet: mars 27, 2011, 00:52 »
Nog för att svärden var biffiga och yxorna maffiga, men seglen var ännu större, så man såg dom en stund innan:-)

Dessutom tror jag att det fanns snälla vikingar också. Ungefär som Laban och Labolina, men med hornförsedda hjälmar :-)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Ordet Viking
« Svar #54 skrivet: mars 27, 2011, 00:55 »
Hm... kanske att du skulle ta och studera lite stridsteknik. Jag tror inte att de seglade upp och gav så mycket tid till reflexion.

Horn?

Försöker du månne retas? *ler*
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ordet Viking
« Svar #55 skrivet: mars 27, 2011, 01:16 »
Om man syftat på 'vig' så hittar man ordet i forn-nordisk för 'vigd' (insatt/gift) och i ordet 'einvig' som 'tvekamp'. I Tjodreks Saga används också begreppet 'mannvig' i betydelsen 'utmaning'. 'Vig' refererar alltså till en relation.

Problem nr. 1 med Collinders och Svens tolkning är att 'vig' inte återfinns som 'vig-ing', eller 'vig-män'.

Problemet nr. 2 är att ordet 'vig' inte används om andra slagkämpar, överfallsmän  eller 'mordsveinar'. Det är enbart dom skandinaviska flottiljerna som innehåller 'vikingar' - vilket gör att man inte kan anta att ordets ursprung ligger i ett forn-engelsk/frankisk ord för 'överfallsmann' eller 'soldat'.

Poäng nr. 3 är att folknamnet 'vikingar' kommer från det namn som dessa sjömän satte på sej själv. Viking är alltså ett endonym - och inte ett exonym, som Lera tänker sej...

För övrigt kan vi utgå från att dom filologer som fördjupat sej i ämnet har ett visst koll. Jämför länkarna ovan.

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ordet Viking
« Svar #56 skrivet: mars 27, 2011, 01:21 »
Men om de bara vill göra affärer kan de väl segla?



Lite  ::)  men jo,horn, varför inte!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ordet Viking
« Svar #57 skrivet: mars 27, 2011, 03:45 »
Vad jag förstått finns både "wignedra" och "wigend" i Beowulfkvädet. Wigend är förvillande likt viking, åtminstone för mig.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ordet Viking
« Svar #58 skrivet: mars 27, 2011, 22:16 »
I Widsith används wig+æsc:

"Þonne cwið æt béore sé ðe béahgesyhð eald æscwiga sé ðe eall geman gárcwealm gumena"

Detta har översätts med 'ask-viking'. Alternativet är 'ask-viga-d" - m.a.o. "vigda till/vid asken". Vad tycker du stämmer bäst i det här fallet?

Reflekterar möjligen den heliga asken att vig/vigd reflekterar ed/lov/lag? Har wig/vig helt enkelt utvecklats från 'vi/vie' - vilket numer heter 'helig'/'sakral'/'obrytlig'?

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ordet Viking
« Svar #59 skrivet: mars 27, 2011, 23:17 »
Vad jag vet så står wig för kamp/strid. Wigend = stridis/krigare?

Jag hade trott att æscwiga = askkrigare i samma benämning som ascomanni = askman, och jag tror fortfarande att det syftar på att den första mannen tillverkades av ett askträd.