Det är svårt att egentligen svara på Dr. Heimdahls fråga, men man kan se vissa sannolikheter.
Äldre runstenar som t ex Rökstenen indikerar att runlitrecy inte var allas kunskap, möjligen kan man tolka stenens inskrift som att vissa hade kunskapen att läsa vissa runor (säg den vikingatida futharken) medan andra som hade större kunskaper kunde lösa runchiffer och lönnrunor.
Från medeltiden finns det ganska gott om runbrev och inskrifter av mer alldaglig karaktär, inskrifterna åtefinns tex på träbitar/pinnar i stadsmiljö, på blybleck i stadsmiljöer och i kyrkliga miljöer, i krykor som klotter eller böner och på ben, tex matavfall. Sammantaget visar detta på en sannolikt ganska god läs- och skrivförstelse under medletiden.
De flesta fynden av runinristningar som kan sägas vara av en mer vardaglig karakatär är från stadsmiljöer där träföremål bevarats i en högre omfattning än vid de gårdsundersökningar jag känner till vilket kan vara en anledning till att bevisen saknas i högre omfattning än i stadsmiljöer.
Men inskrifterna i kyrkorna visar att runristandet också var vanligt i landsbygden, åtminstone i vissa delar av landet. Även runstenarna återfinns i de flesta fall på landsbygden, och torde om inte annat utgöra monument med en inneboende mening, dvs det är möjligt att man förstod dem utan att läsa dem beroende på i vilken kontext de stod. Samtidigt finns det vissa med mer intrekat innehåll rörande arvcslängder etc.
Ju längre fram i tiden dessto ovanligar blir dock sannolikt runkunskapen, även om den i vissa delar av landet mer eller mindre bevaras fram i 1800-talet.
M a o jag tror på en relativt hög runlitrecy (kunskap) under medeltiden bland såväl stadsbor som allmoge. Jag menar också att det är möjligt är så att runkunskapen (eller tillgängligheten till den) ökade under slutet av vikingatid eller medeltid för att sedan avta någon gång lite lkängre fram i historien.
Reuterdahl