Temat för vårens digitala konferens är “360 – från “hype” till en del av verktygslådan”. Vad har hänt de senaste åren med 360 för virtuella upplevelser? Vilka är erfarenheterna? Vilka för- och nackdelar har tekniken? Dessa och andra frågor ska yrkesverksamma, ideellt engagerade, forskare, entreprenörer, guider och studenter inom musei- och kulturarvsområdet samt konstnärer, företag och verksamma inom branschen diskutera.
– Detta är ett viktigt forum för att ha koll på praktisk användning av ny teknik, säger Nicholas Nilsson, t f chef för Museiarkeologi sydost på Kalmar läns museum, en av arrangörerna.
Immersiva medier är samlingsnamnet på medietekniker – till exempel Virtual Reality, Augmented Reality eller 3D – som gemensamt skapar en helhetsupplevelse som av betraktaren kan upplevas som omslutande. Immersiva medier ger oss nya sätt att förmedla, förstå och gestalta kulturarv, men även nya sätt att skapa kultur, nya verk och upplevelser. Nätverket för immersiva medier är ett informellt nätverk för alla som är intresserade av utvecklingen inom detta område.
Nätverksträffen är kostnadsfri och öppen för alla som är intresserade.
Medverkar gör representanter från flera museer runt om i hela Sverige, bland annat Stockholms länsmuseum, Världskulturmuseerna, Statens försvarshistoriska muséer samt, Forum för levande historia, Virtualsweden och Glimmingehus. Deltar gör även representanter från Göteborgs universitet, den kungliga nederländska akademin för konst och vetenskap. Från Kalmar läns museum medverkar Nicholas Nilsson, t f chef för Museiarkeologi sydost som presenterar de digitala plattformarna för de arkeologiska utgrävningarna vid Öjabymotet och museiverksamheten på Wimmerströmska gården, samt Museipedagogerna Linda Liljeberg och Adam Norman som ger exempel på hur de har integrerat 360-film i museets pedagogiska verksamhet för att förstärka den fysiska upplevelsen av en tidsresa.
När: Måndag 27 mars, 12.00-17.00 och tisdag 28 mars, 9.00-12.00
Var: Digitalt via Zoom
The post Kalmar läns museum värd för nätverksträff om immersiva medier appeared first on Kalmar läns museum.
]]>Kakel från kvarteret Stenhuset i Norrköping. |
Göran Tagesson och Annika Jeppsson registrerar kakel. |
En liten del av projektet berör just husens uppvärmning och därmed kakelugnarna. I våra samlingar finns många kakelskärvor och enstaka hela kakel som grävts fram vid arkeologiska undersökningar i de östgötska städerna. En gång var dessa kakel och kakelskärvor delar av stiliga glaserade kakelugnar med motiv i relief.
Ett kakelugnskrön från kvarteret Dalkarlen i Norrköping |
Det finns många och varierande motiv såsom olika blommor, växtrankor, portiker, vapensköldar, djur, människofigurer av olika slag och mytologiska eller religiösa motiv. Annika och Göran registrerar de olika typerna av motiv som förekommer på 1600-talskakel från utgrävningar i Norrköping och Linköping. Det finns bland annat fina kakel från utgrävningar vid Louis de Geers stenhus i Norrköping och från kvarteret Ekollonet i Linköping i våra samlingar.
Ann-Charlott Feldt, arkeolog
Vill ni läsa mer om kakel finns en rapport här.
Två kakelskärvor från samma list. |
![]() |
Rekonstruktion av en kakelugnen från kvarteret Gesällen i Kalmar. Den var tillverkad under 1600-talets andra hälft, men hade sekundärt murats upp vid 1700-talets mitt. Teckning Annika Jeppsson. |
Prisutdelningen skedde vid kommunstyrelsens sammanträde den 30 januari 2022. Under högtidigliga former fick vinnarna ta emot 15 000 kr och diplom.
Juryns motivering
“Ljus på kvinnor – Länsstyrelsen Kalmar län och Kalmar läns museum hyllar och påvisar vikten av att lyfta de kvinnor som gått före oss i jämställdhetsarbetet. Kvinnorna som lyfts upp i podden har genom historien kämpat för rätten till att få rösta, rätten att få ta plats och rätten till ett demokratiskt samhälle. Ljus på kvinnor handlar om att sätta ljus på dem för att de förtjänar det och för att historien är en del av vår demokrati. Arbetet har bedrivits med stor nyfikenhet och att ta del av kvinnors historia före oss är viktigt.”
Poddserien Ljus på kvinnor är ett samverkansprojekt mellan Länsstyrelsen Kalmar län och Kalmar läns museum som startade under Demokratiåret 2021.
Namnet ”Ljus på kvinnor” handlar om att sätta ljus på kvinnor för att de förtjänar det och för att kvinnor i historien är en del av vår demokrati. Syftet har varit att synliggöra kvinnor med kopplingar till Kalmar län, som alla levde under 1800- och 1900-talet. Gemensamt för alla tio är att de på något sätt tog plats i det offentliga rummet, bidrog till samhällsutvecklingen och utmanade sin samtidssyn och dess förväntningar på hur man skulle vara som kvinna. De har alla fått en avsnitt i poddserien Ljus på kvinnor, i Kalmar läns museums Podcast Museimagasinet.
Det elfte och sista avsnittet knyter ihop poddserien genom att ge intressanta perspektiv på hur de som föregångskvinnor och pionjärer på olika sätt har bidragit till vår samtida demokratiska utmaning. I det avsnittet medverkar kvinnor från länet med erfarenhet av politiska uppdrag samt genushistorikern Marie Eriksson från Linneuniversitet som analyserar de historiska kvinnornas berättelser.
Glada mottagare av priset är Pia-Lena Björnlund, Kalmar länsmuseum och Helen Nilsson Länsstyrelsen Kalmar län. Men många har varit involverade i att skapa poddserien.
I avsnitt 11 hörs:
The post Poddserien Ljus på kvinnor vinner pris appeared first on Kalmar läns museum.
]]>![]() |
Linköpings domkyrka, så grön och grann. Fyra prov lades upp tillsammans med ursprunglig plåt. |
Provplåt 1 och 2 var mycket nära ursprunglig plåt i nyans. |
![]() |
Här håller plåtslagare upp det slutgiltiga plåtprovet mot tornspirans plåt. Provet syns knappt! |
– Vi är mycket glada att presentera ett varierat program som erbjuder massor att uppleva och lära sig mer om, både på plats och direkt från skärmen via vår streamingtjänst KLM Play. Vi fortsätter med vår populära föreläsningsserie och vårt etablerade koncept med publika föreläsningar på onsdagar, men utökar vårt utbud med nya evenemang och på fler dagar. Dessutom fortsätter vi att direktsända föreläsningar. Det blir verkligen en vår att se fram emot! säger Maria Kanje, producent, Kalmar läns museum.
Vårens program erbjuder flera föreläsningar och evenemang som på olika sätt handlar om den senare delen av 1900-talet.
– Vi tar oss tillbaka till det dramatiska 1980-talet, reser från Lort-Sverige till folkhemmet och bjuder på en modevisning där historien om 1950-talets framtidstro berättas med hjälp av kläder och rekvisita, säger Maria Kanje.
Först ut, den 18 januari, är historiker Olle Larsson som är aktuell med boken Det dramatiska 1980-talet och som programledare för podden En oväntad historia. Han tar med oss till en tid som många av oss fortfarande har i färskt minne. Under kvällen varvar han omvälvande världshändelser med egna minnen från sin egen tonårstid i Oskarshamn.
Den 12 april berättar Maria Perers, fil dr i designhistoria, om resan från Lort-Sveriges undermåliga bostäder till ett välorganiserat, hygieniskt folkhem. Hon har forskat om hur staten, Ikea, KF och olika inredningstidningar samarbetade för att forma skötsamma, förnuftiga konsumenter i välplanerade bostäder.
Den 26 april blir det en härlig nostalgitripp till 1950- och 1960-talen med modevisning, mat och musik från tiden.
Satsningen på direktsända föreläsningar från olika orter i länet fortsätter. Den 22 februari berättar Johan Åstrand, arkeolog på Kalmar läns museum, om järntillverkning i Brånahult i Hälleberga församlingshem, i samarbete med Hälleberga hembygdsförening.
Förlorarnas historia är temat på vårens nya föreläsningsserie med historiker och hembygdskonsulent Peter Danielsson. År 2023 är det 500 år sedan Gustav Vasa tog det svenska rikets kungatron i besittning. Under de kommande årtiondena fick han kämpa mot fiender. Han besegrade dem alla och i efterhand framstår han som framgångsrik, men det är som bekant segraren som skriver historien! Med den här föreläsningsserien sätter vi Gustav Vasas motståndare i fokus och koncentrerar oss på förlorarnas historia.
De kärva ekonomiska tiderna har inte undgått någon. Vi vill dra vårt stå till stacken och fortsätta erbjuda kulturupplevelser som är tillgängliga för alla. Därför sänker vi priset på föreläsningarna i vår, specialarrangemang undantagna.
Länk till evenemang
Alla evenemang hittar du i vår evenemangskalender.
De flera evenemangen direktsänder vi via vår streamingtjänst KLM Play.
The post Här är vårens evenemang på Kalmar läns museum appeared first on Kalmar läns museum.
]]>![]() |
Linköpings domkyrka omkring år 1700 ur Svecia Antiqua et Hodierna. |
Linköpings äldsta domkyrka uppfördes under tidigt 1100-tal och grundmurarna finns kvar under dagens kyrkgolv. Den nuvarande kyrkan byggdes i omgångar från 1230-talet och framåt. Mot slutet av 1400-talet hade kyrkan fått sin nuvarande storlek med undantag för tornet. Vid mitten av 1700-talet uppfördes ett västtorn ritat av arkitekten Carl Hårleman. Hårlemans låga torn ersattes 1886 av det nuvarande, ritat av arkitekt Helgo Zettervall.
![]() |
Linköpings domkyrka som den såg ut på 1870-talet med det Hårlemanska tornet. Foto Peter Johansson Bergh, Östergötlands museums arkiv. |
Elmattor användes för att tina bort tjälen som var 10-15 cm tjock. |
Vi grävde inte särskilt djupt – bara 40 cm – så vi stötte inte på några ostörda gravar. Däremot hittade vi en del spridda ben i kyrkogårdsjorden och det är inte så konstigt. Många gamla gravar har grävts sönder när nya begravningar gjorts under alla de århundraden som kyrkogården var i bruk. Det var ben både från barn och vuxna och de kom från många olika delar av skeletten. Alla benbitar samlades ihop och återbegravdes på plats.
Skelettdelar som hittades samlades samman och återbegravdes på plats när vi grävt klart. |
Förutom benbitar fanns det byggnadsavfall i jorden. Det var trasiga skifferplattor som suttit på kyrkans tak. Skiffertaket ersatte ett äldre tak av träspån vid mitten av 1800-talet. Vi kan ana att det gamla spåntaket vid något tillfälle varit rödtjärat då det på kyrkans grund fanns spår av röd färg. Annat byggnadsmaterial som hittades var kasserade kalkstenar som blivit över vid någon av kyrkans byggnadsetapper och stora kraftiga spikar.Trasiga skifferplattor som en gång satt på domkyrkans tak.
Närmast kyrkans murar kunde vi se en del av grunden till västligaste delen av långhuset och fyra strävpelare, samt till det lilla trapptorn som finns på kyrkans södra sida. I schaktet på kyrkans norra sida var grunden murad med kalkbruk, något vi inte såg på den södra sidan. I norr fanns dessutom mycket mer sten, både kalkstenar och gråstenar, i schaktet.
Här syns grundstenar till en av strävpelarna och till långhusets norra vägg. |
Arkeologer och byggnadsantikvarier på Östergötlands museum önskar er alla
God Jul & Gott Nytt År
Ann-Charlott Feldt, arkeolog
Under jul- och nyårsdagarna från 27 december till den 8 januari är det följande öppettider som gäller:
Restaurangen öppnar samtidigt som museet. Lunchen serveras från klockan 11. Kaféet stänger 30 minuter innan museet.
The post Jullov på museet appeared first on Kalmar läns museum.
]]>Den nybyggda kyrkan i Rappestad avbildad av och beskriven av Johan Fredrik Kock 1801.
Anledningen till det uppbrutna golvet var att man upptäckt hussvamp i ett hörn av långhuset och den skulle saneras bort innan den ställde till med allt för mycket elände. Saneringen utfördes efter instruktioner från Hussvamp laboratoriet i Birkerød i Danmark.
Endast ett fynd sparades – ytligt i det jordlager som grävdes bort låg huvudet till en kritpipa. Det är en typ av tobakspipor som var vanliga på 1600- och 1700-talen. Piphuvudet har studerats av Robert Bergman Carter vid Lunds universitet. Det hade märkningen 1 och N i relief på klackens sidor. Det kan grovt kan dateras till 1700-talet och möjligen en bit in på 1800-talet. Sannolikt var pipan tillverkad i Sverige men var det skett vet vi inte. Den är av ett ovanligt slag och sedan tidigare finns endast tre kända fynd av den modellen och samtliga har hittats i Karlstad. Bergman Carter föreslår några möjliga pipbruk som t ex Stiernan i Norrköping och Alströmmers manufaktur i Alingsås.
Trådar av hussvamp kan anas mellan stenarna vid norra väggens nedre del.
Hussvampen hade även fått fäste i väggen i långhusets nordvästra hörn och därför knackades putsen bort på ett parti av den norra och västra väggen. Kyrkans väggar är murade av kluvna gråstensblock. Mindre stenar och tegel har använts som skolstenar i murverket. Fönsteromfattningen i den norra väggen är murad med tegel.
Bland tegelstenarna finns flera med spår av äldre puts- och färgskikt. De kommer sannolikt från den medeltida kyrkan och har återanvänts när den nya byggdes. En större kalksten med vit färg är troligen också återanvänd.Det gick tydligt att se att väggarnas puts lagts på i flera lager (påslag). Det var nödvändigt eftersom tjockleken på putsen varierade mellan 2 och 8 cm. På några prover kan tre tydliga påslag ses. Utanpå putsen finns en millimetertjock vit kalkslamning, vilken i sin tur täcks av tre urskiljbara färgskikt från de senaste 200 åren. Det understa och därmed äldsta färgskiktet utgörs av en bruten vit färg. Över detta finns ett tunt skikt med en gråaktig färgton. Det är oklart huruvida det rör sig om smuts eller en ljus kimröksfärg. Överst finns ännu en bruten vit färg, vilken är den senaste färgen som använts.
Vill ni läsa mer om undersökningen i Rappestads kyrka så hittar ni rapporten här.
Ann-Charlott Feldt, arkeolog
Skrifterna finns att ladda ner nedan. Tryckta skrifter (dock inte Pressat glas som inte är tryckt än) säljs också på Kalmar läns museum, Kulturparken Småland/Smålands museum i Växjö och The Glass Factory i Boda glasbruk. Rapporter kan också beställas från Kalmar läns museums butik via reception@kalmarlansmuseum.se eller 0480-45 13 00.
Degeltillverkningen i Orrefors (pdf)
Träformar till glasblåsning (pdf)
Slipat och graverat glas (pdf)
The post Glasrikets glashantverk – hand och tanke i förening appeared first on Kalmar läns museum.
]]>