Författare Ämne: Alternativ tolkning av "vendelkråka"  (läst 15503 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« skrivet: mars 30, 2011, 16:34 »
Namnet "vendelkråka" skall ha sitt ursprung av en träkråka som skickades till sveakungen efter Ottars död.
Men jag anar att det kan finnas alternativa förklaringar. Träkråkan kan ju vara en efterkonstruktion - en "förklaringsmyt"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2011, 18:46 »
Väl talat. Ett stryktips skulle vara att hans kråka har att göra med vender/vendeln.
Sen borde man fundera på om man haft ett namnskick för 'kråka' vad gälder kungar. Rolf Krake associeras ju också till 'kråka'/'krake'.

Variationen ligger parallellt med make/maka. Omedelbart skulle man anta att den maka Ottar krake hade sökt och/eller blev kallad kraka/kråka. Tydligtvis var hon bördig från dom östra fjärdarna och det kan ju iofs. ha varit anmärkningsvärt - på den tiden också...

Trekråkan framstår ju som precis löjlig - och kan väl vara en efterkonstruktion. Motivet kan ha varit att dölja/förneka att man haft en vendisk drottning på Sveriges tron. Vi känner ju till att den senare Olof Sköldkonung fick skilja sej från den vendiska prinsessan Edla - och även bryta gammal lag genom att neka sin förstfödda son och dennes son - Kronprins Emund och Arvprinsen Ingvar - deras rättighet till krona och tron. Orsaken var tydligtvis Edlas vendiska ursprung, eftersom venderna  (fortfarande) var hedningar och inte acceptabel i det kristnade Europas 'finare' kretsar.

Den gång var troligen tillnamnet Vendelkrake redan allmänkunskap och efterkonstruktionen nödvändig för att bortförklara att man redan hade tradition med vendiska drottningar på Sveriges tron.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kylarvende

  • Stammis
  • Antal inlägg: 367
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2014, 14:54 »
Hej!
Mkt intressant med resonemanget om efterkonstruktion map vendisk inblandning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krake

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krake_(figur)

Rolf Kraki skulle ha påmint om en gammaldags stege; bar en stolpe med tvärpinnar.
Vi har ju även Ragnar Lodbroks hustru Kraka.

Lite intressant är att Ottar Vendelkråka möjligen är släkt med Rolf Kraki:

http://fabpedigree.com/s064/f276784.htm



 

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2014, 16:34 »
Boreas m fl!

Detta med "vender" och kungarnas giftermål med "vendiska" kvinnor kan ligga i ett annat läge om man beaktar sannolikheten att dessa kvinnor INTE varje gång har med Oderdalens "sydvender" att göra. Vid något tillfälle är bevisen för att kvinnan kommer från "sydvenden" relativt sett goda. I varje fall vid något tillfälle kan ju kvinnan dock haft sitt ursprung i "Wendland" (Finland). Problemen uppstår kanske genom att Romersk Katolikerna i söder försöker "frysa ut" sådana kristna, som har med Romersk katolicismen konkurrerande trosbekännelser (icke kristna nonschalerades alltid som religiöst "ofarliga"), när "sveakungarnas" släkt försöker närma sig tyskland politiskt. Betänk också att t o m enligt Adams Gesta...., så finns det ca 1070 att starkt fäste för "greker" i Nordens då största stad, Jumne, samt i stadens omgivningar. D v s i bägge fallen av kontakter med vender, så blir den kungliga sveasläkten angripen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #4 skrivet: september 04, 2014, 16:57 »
Vendel lär inte bara finnas i Uppland utan även på Jylland.
Kungarna verkar ju ofta haft öknamn som säkert inte användes när de hörde det. Kråka är nog inte originellt, jag hade en arbetskamrat Olle Kråka som ärvt Kråknamnet efter sin far och till och med sonsonen fick dras med det ibland.
Så kanske kraxade han som en kråka och fick namnet efter det.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #5 skrivet: september 05, 2014, 21:18 »
Men har "vendel" tillsammans med "kråka" nån speciell mening? För några månader sen nån skrev här att med "vendel" kunde menas ett tve-eggad svärd. Men var det möjligt att någon kunde vara "tve-eggad" också!? Här menar jag prästinnor som var hamnskiftare och kunde växla mellan människo- och djurskepnad. (De är kända för det mesta från den keltiska traditionen) I några elitära familjer såna ärvda förmågor kunde också gälla deras ledare.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #6 skrivet: september 05, 2014, 22:55 »
Nja, det handlar nog bara om en kille från Vendel som kallas Kråka.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #7 skrivet: september 06, 2014, 10:08 »
Jo; Hans. Du har rätt när det gäller NUtiden. Men i DÅtiden kunde det handla om mycket mera, t ex om en användning av kråkor som ett slags bio-drönare över svårt överskådligt slagsfält. (Jag menar att studera situationen nere på fältet så som en kråka ser det) "Att skifta hamn" var imo ett psykiskt inte fysiskt tillstånd.
Det är ingenting märkvardigt med det enligt nutida begrepp - se t ex Carl Jungs koncept. Men jag skulle säga att villkoret är att du känner sig verkligen en del av Naturen så som en kråka kanske gör (?).

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #8 skrivet: september 06, 2014, 10:16 »
I den gamla nordiska mytologin är det väl korpar som används i sådana sammanhang. Och korpar hör väl hemma över slagfält. Korpar var något fint, medan Kråka nog var ett nedsättande begrepp.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #9 skrivet: september 06, 2014, 10:37 »
Som jag skrev förut, kråkor hör till keltiska prästinnors tradition. (Se t ex Morrigans "systrar") Hugin och Munnin kom till kanske först med patriarkala skifte i mitologin och religion. Jag kunde tänka mig att kråkor kunde funka längre fram ändå i södra Skandinavien och kanske Island. Och de var kanske mera åtkomliga för människor.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #10 skrivet: september 06, 2014, 11:05 »
Ett långt liv har lärt mig att den enklaste förklaringen oftast är den rätta. Att Vendelkråka skulle ha namn efter keltiska prästinnors fåglar låter långsökt. Oden var nog nordiska krigares favorit och där har korpen en plats i högsätet.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #11 skrivet: september 06, 2014, 11:28 »
"Varifrån kom valkyrior och vem var deras anförare i ursprungliga traditionen?" - är min avslutande fråga till dem som vet att yttersta tillgängliga början är den bästa att hålla sig till. Sett på det viset, "vendelkråka" är för mig ett svagt eko av ursprungliga metoder av psykiska "flygspanning" över slagfälten. Så, det var mitt alternativ. Tack för den intressanta teman, Karlfredrik.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #12 skrivet: september 06, 2014, 12:28 »
Det var ju just flygspaning Odens korpar ägnade sig åt och sedan återvände de och berättade.

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #13 skrivet: mars 24, 2015, 23:29 »
Läste någonstans att "kråka" i gamla namn kan syfta på korp. Kommer inte ihåg var jag läste det men ser nu att Wiktionary ger:

Old Norse
krákr m
1.crow or raven

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #14 skrivet: mars 25, 2015, 02:07 »
Noterar att "kråkor" diskuteras. Forntidens germaner/nordbor var uppenbarligen kloka och uppmärksamma. Kråkfåglar vet vi idag, är näst människa det inteligentaste globen skapat. Korp är dessutom respektgivande stor.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Alternativ tolkning av "vendelkråka"
« Svar #15 skrivet: mars 25, 2015, 08:23 »
Att förvandla sig i ett djur är en gammal schamansk teknik. Men det gäller inte kroppen utan själen av schaman, som svävar fri ovanför. Alternativ är att kommunicera med en äkta kråka som flyger ovanför slagsfältet, för att se genom hennes ögon vad som händer.