Författare Ämne: Vem bekostar utgrävningen?  (läst 4863 gånger)

Utloggad Riddick

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Vem bekostar utgrävningen?
« skrivet: augusti 19, 2007, 21:26 »
Denna tråd är avdelad från "Varnhem". /Johan - Admin

jag var där [utgrävningarna i Varnhem 2007 /Johan - Admin] för ett par veckor sedan, och läste detta i tältet som är uppsatt invid utgrävningen:

"om utgrävningen kommer finnas för allmän beskådan är i dagsläget osäkert"

..men vad betyder detta? Skall gropen fyllas igen med jord eller vad? Jag undrar samtidigt varför inte staten bekostar utgrävningen alls, det är 5 olika företag som verkar stå som sponsorer för projektet. Är det så här det fungerar i sverige när det gäller utgrävningar eller vad?
« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 21:38 av Gorm »

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Vem bekostar utgrävningen?
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2007, 17:09 »
Jag undrar samtidigt varför inte staten bekostar utgrävningen alls, det är 5 olika företag som verkar stå som sponsorer för projektet. Är det så här det fungerar i sverige när det gäller utgrävningar eller vad?

Staten betalar (nästan) inga utgrävningar alls i Sverige, det är inte så vanligt i andra länder heller. Den absoluta majoriteten (sådär 97% skulle jag tro) av alla grävningar som görs i landet är sk exploateringsundersökningar, dvs en fornlämning undersöks därför att det ska byggas en väg eller ett bostadsområde eller en golfbana. Och enligt Kulturminneslagen ska undersökningen (och rapportskrivningen och ev. konservering av fynd m.m.) bekostas av det arbetsföretag som gör exploateringen.

Sedan finns det en del forskningsgrävningar som t.ex. görs av universitet (och där kan det nog komma pengar från olika håll) och en del (mycket få) där amatörer kan få vara med.

Ifall en privatperson ska bygga t.ex. ett bostadshus och det finns särskilda skäl så kan staten gå in och betala hela eller delar av kostnaden men i alla fall så länge jag hade tätare kontakter med grävvärlden så var det en försvinnande liten del av alla undersökningar som gjordes.

/Malin
« Senast ändrad: augusti 30, 2007, 21:38 av Gorm »
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Vem bekostar utgrävningen?
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2007, 21:48 »
Jag undrar samtidigt varför inte staten bekostar utgrävningen alls, det är 5 olika företag som verkar stå som sponsorer för projektet. Är det så här det fungerar i sverige när det gäller utgrävningar eller vad?

Staten betalar (nästan) inga utgrävningar alls i Sverige, det är inte så vanligt i andra länder heller.

Njaa, men staten svarar för en betydande del av exploateringsarkeologin, via Vägverket och Banverket. Och kommunerna pytsar in en rätt skapligt fet slant också.

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Vem bekostar utgrävningen?
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2007, 09:02 »
Visst har Lars rätt, jag var lite otydlig. Hur som helst grävs det inte så mycket överhuvudtaget förutom exploateringsgrävningar så förutan att det byggs en golfbana vägg i vägg med Varnhems klosterruiner (det makterna förbjude) så lär "staten" knappast gå in med pengar.

/Malin
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)