Hmmm [tänka tänka...]...jag kan inte på rak arm ge dig något tipps på en bok eller en sammanställning. Det jag läste under min doktorandtid om detta var i princip bara artiklar från olka naturgeografiska och geologiska tidskrifter typ The Holocene, Earth-Science Reviews, Quaternary Science Reviews, Quaternary Research, Journal of Quaternary Science, Geomorphology, Annals of Glaciology, Earth Surface Processes and Landforms. Även de mer skandinaviskt inriktade tidsskifterna: Geografiska Annaler och Boreas. Ibland ges det ut tematiska samlingsvolymer med artiklar som tar upp isavsmältningen, typ: Climate and Landscape Evolution (2006), Glaciology and Earths changing environment (2006).
Det publiceras en himmlans massa om detta hela tiden och det är svårt att hänga med när man inte själv längre befinner sig i forskningsmiljön som håller på med detta. Det senaste året har jag ägnat mig helt åt senare tiders processer (t.ex. arkeologiska), så jag kan knappast längre påstå att jag hänger med innom detta fält längre. Men jag har å andra sidan flera vänner som gör så. Om jag springer på något bra så återkommer jag om det.
Jag tror också att tty på detta forum har rätt bra koll på sådant här. Kanske han har något bra tipps.