Författare Ämne: Yngsta långhuset?  (läst 25317 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #20 skrivet: april 26, 2008, 16:25 »
OK   är det Borg  i närheten av Norrköping?   Kan det vara  ungefär 1100?
Vad var det emellan  korsvirket?   Ek  eller furustomme?

Det finns en bok som heter "Kungsgården i Borg" har jag för mig. Tyvärr har jag inte tillgång till den..

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #21 skrivet: april 26, 2008, 22:06 »
OK  Läste för många årtionden sedan att det var en diskussion i USA vem som fört dit "deras"  stugor (typ Lincolns barndomshem)   och man kom då fram till att byggnadssättet kom från Sverige,  och då den Finska riksdelen.   Vet inte var jag läste det och inte vilken som var deras källa heller.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #22 skrivet: april 26, 2008, 22:15 »
Grophus har nog uppfunnits många gånger på olika håll. Jag har själv sett ruiner efter ett grophus på prärien i Kansas byggt av en svensk nybyggare på 1860-talet. Annars knuttimrade svenska nybyggare mycket riktigt oftast sina hus, men i Kansas fanns ju inget timmer att tillgå.
Jag har också hört i USA att knuttimringen skall ha kommit dit från Sverige, men jag har inte sett några skriftliga belägg för det.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #23 skrivet: april 27, 2008, 16:45 »
Katedralbyggandet kommer väl söderifrån? 

Jovisst, men traditionen kring långhus - hallbyggnader - var väl inget specifikt svenskt utan traditionen fanns väl också på kontinenten - åtminstone bland germanstammarna. Katedralernas byggnadsteknik kallas väl inte "gotisk" utan anledning? Eller? (Inser att jag aldrig hört någon förklaring till begreppet gotisk arkitektur)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #24 skrivet: april 27, 2008, 17:04 »
Grophus har nog uppfunnits många gånger på olika håll. Jag har själv sett ruiner efter ett grophus på prärien i Kansas byggt av en svensk nybyggare på 1860-talet.

Och i Sverige var grophusen en vanlig bosättning för landsbygdens trasproletariat i 1800-talets fattigsverige. "Jordtorp" kallades kåkarna som grävdes ut i skogsbackar i bygdernas ytterområden. Kolla efter förkortningen "Jtp" i gamla häradskartor.

Jag har också hört i USA att knuttimringen skall ha kommit dit från Sverige, men jag har inte sett några skriftliga belägg för det.

Låter ändå märkligt för den amerikanska knuttimringen ser väl ganska annorlunda ut? Stockändarna - knutarna - brukar inte sticka ut utan vara förankrade på annat sätt - med släta hörn som följd. Eller har jag fel, det kanske finns olika varianter over there?

Den som vill bese det (kanske) äldsta knuttimrade huset i Sverige ska besöka Hållnäshalvön i Norduppland. Där finns ett lider vars furuvirke enligt dateringen fälldes år 1519 men som är förbluffande välbevarat. Knutarna är väldigt snygga - huggna i "prismor". Minns tyvärr inte vad gården heter.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #25 skrivet: april 27, 2008, 17:15 »
Den som vill bese det (kanske) äldsta knuttimrade huset i Sverige ska besöka Hållnäshalvön i Norduppland. Där finns ett lider vars furuvirke enligt dateringen fälldes år 1519 men som är förbluffande välbevarat. Knutarna är väldigt snygga - huggna i "prismor". Minns tyvärr inte vad gården heter.

Det äldsta knuttimmrade huset i Sverige är väl Ornässtugan i Borlänge?

/Micke

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #26 skrivet: april 27, 2008, 18:02 »
OK   Inser att det är mycket jag måste fråga om.  Trodde att romanska stilen uppstod i Normandie.  Trodde att beteckning "roman"  på ett litterärt verk också kom från  Normandie? Till skillnad från engelskans "novell".  Trodde att begreppet "romanisering"  var befolkningens övergång religiöst, litterärt och språkligt till en lokal latinisering. Vilken bygg-stil var först  Romansk eller Gotisk?  Vilken kyrkostil fanns på 500-talet på kontinenten?  Vad hette de olika beståndsdelanran av kyrkans kropp. Har trott att kyrkorummets predikstol kommer från den koptiska kyrkan,  möjligen även tornet?  Har även trott att beteckningen skepp coh vapen hus är en kvarleva från 1000-talet, finns dessa beteckningar tidigare och på andra ställen i Europa?   

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #27 skrivet: april 27, 2008, 18:18 »
Den som vill bese det (kanske) äldsta knuttimrade huset i Sverige ska besöka Hållnäshalvön i Norduppland. Där finns ett lider vars furuvirke enligt dateringen fälldes år 1519 men som är förbluffande välbevarat. Knutarna är väldigt snygga - huggna i "prismor". Minns tyvärr inte vad gården heter.

Det äldsta knuttimmrade huset i Sverige är väl Ornässtugan i Borlänge?

/Micke


Det har du nog rätt i. Känner inte till dateringen av Ornästugan, men det väl också från tidigt 1500-tal?

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #28 skrivet: april 27, 2008, 18:33 »
Vilken bygg-stil var först  Romansk eller Gotisk?  Vilken kyrkostil fanns på 500-talet på kontinenten? 

Beteckningen romansk syftar på den stil som dominerade i västeuropa på 1000- och 1100-talet, de första monumentalbyggnaderna här sedan västromerska rikets fall. Begreppet uppstod i efterhand och syftar på att stilen gick tillbaka på den gamla romerska byggnadstraditionen med sina runda valvbågar. Den gotiska stilen uppstod på 1100-talet och dominerade medeltiden ut.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #29 skrivet: april 27, 2008, 19:15 »
Det äldsta säkert daterade knuttimmerhuset i Sverige torde vara kyrkhärbret i Älvdalen från 1285. Det finns flera andra medeltida knuttimrade träbyggnader i Dalarna och södra Norrland, bl a en lada från 1293.

"Jordtorp" har inget med grophus att göra. Det var ett torp på ofri grund som hörde under en gård.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #30 skrivet: april 28, 2008, 12:05 »


Här är lite fakta om det knuttimrade kyrkhärbret i Älvdalen:

http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=2476
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #31 skrivet: april 28, 2008, 12:12 »
Jag har också hört i USA att knuttimringen skall ha kommit dit från Sverige, men jag har inte sett några skriftliga belägg för det.

Man kan läsa om detta i Helmer Linderholms bok "Nya Sveriges historia" (Tiden 1976).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #32 skrivet: april 28, 2008, 13:33 »
Det äldsta säkert daterade knuttimmerhuset i Sverige torde vara kyrkhärbret i Älvdalen från 1285. Det finns flera andra medeltida knuttimrade träbyggnader i Dalarna och södra Norrland, bl a en lada från 1293.

Där ser man. Då ska jag inte komma dragande med mitt 1500-talslider nått mer ...  :)

"Jordtorp" har inget med grophus att göra. Det var ett torp på ofri grund som hörde under en gård.

Må så vara men, jordtorp och backstugor kunde ibland vara utgrävda hål i backarna med resta tak över - grophusteknik alltså.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #33 skrivet: maj 20, 2008, 08:37 »
Nyss hemkommen från Salzburg och efter besök i Hallein, på Keltenmuseum: Såg där att man vid grävningar i den närbelägna fyndorten Dürrnberg hittar lämningar efter knuttimrade hus från sen Hallstatt-tid (Hallstatt D, c:a 500 f.Kr.) och under hela La Téne. Kelterna i området, vilket ju var en centralort med saltgruvor och rikt gravmaterial, kunde uppenbarligen konsten att knuttimra sina hus. Med liggande timmer, på stensyll. Det slog mig varför det egentligen dröjer så länge, nästan 1500 år, innan byggnadsskicket slår igenom i Sverige. Vet man vilka faktorer det var som gjorde att man här övergav stolphusen till förmån för knuttimring (och skiftesverk m.m.)? Vad gäller redskapstekonologin i järn så var man väl visserligen något före nere i centraleuropa, men den skillnaden var väl inte så avgörande när man kommer fram i romersk järnålder här i Sverige. Och gott om virke hade vi ju i Sverige liksom i Österrike.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #34 skrivet: maj 20, 2008, 22:06 »
Om jag förstår mina böcker och mitt minne rätt så har vi knuttimring i balticum (specifikt Lettland, det är där jag grävt) åtminstone sedan yngre järnålder. Finns några mossbosättningar med mycket bevarat trä, åtminstone en bit av väggarna kvar in situ.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #35 skrivet: maj 22, 2008, 23:59 »
Det kan noteras bostadsdelen av det stora huset på boplatsen i Bjästamon, Ångermanland (mellanneolitikum) var byggt av liggande virke, eventuellt knuttimrat. Förrådsdelen var däremot ett stolpbygge.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #36 skrivet: maj 23, 2008, 19:17 »
Intressant! Stämmer ju väl också med människans inneboende experimentlusta, självklart måste man ju ha testat olika sätt att bygga med timmer även under äldre perioder av forntiden. Ändå kvarstår min fråga, tycker jag. Uppenbarligen har inte traditioner att bygga med liggande timmer, speciellt knuttimring blivit så långlivade och spridda här uppe i norr. Förrän i slutet av yngre järnåldern, och då tränger metoden nästan helt ut stolphusen, för gott (tills moderna byggmaterial och byggteknik tar över).
Men alltså inte förrän då.

/Mats


Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #37 skrivet: maj 29, 2008, 20:39 »
Det äldsta säkert daterade knuttimmerhuset i Sverige torde vara kyrkhärbret i Älvdalen från 1285. Det finns flera andra medeltida knuttimrade träbyggnader i Dalarna och södra Norrland, bl a en lada från 1293.

fick just följande info från en kollega. uppgifterna skall med på en infoskylt:

Citera
Ingatorps kyrkbod

Med hjälp av dendrokronologi har åldern på virket i boden kunnat fastställas till 1229 ± 10 år, vilket gör den till Sveriges, för närvarande, äldsta timrade icke kyrkobyggnad.  För att höja tillförlitligheten av resultatet gjordes en s.k. kol 14 (C 14) analys, vilken till 95,4% sannolikhet bekräftade resultatet. Den äldsta bestämda årsringen daterades till 992 e.kr. vilket innebär att trädet var cirka 240 år gammalt när det fälldes. Virket visade sig komma från närområdet.

Timret är skrätt med en för tidsperioden typisk yxa med kort egg, och yxhuggen är korta, vilket också är tidstypiskt.

Byggnaden är timrad med s.k. laxknut. Denna släta knutform användes, när byggnaden skulle beklädas med vägg-spån eller brädor
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #38 skrivet: maj 28, 2009, 08:27 »
DN rapporterar att man hittat ett eldhus i Dalarna som dendrokronologiskt daterats till 1237. Uppges vara Sveriges äldsta allmogebyggnad av timmer.

http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/sveriges-aldsta-allmogebyggnad-hittad-1.874457

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Yngsta långhuset?
« Svar #39 skrivet: maj 28, 2009, 16:37 »
Om timret höggs på vårvintern 1237 så byggdes huset med säkerhet inte sommaren 1237 som det står i artikeln, utan tidigast 1238. Timret måste nämligen torka innan det huggs till. Om man inte gör det torkar det efter huggningen, men då blir torkningen ojämn och stockarna spricker sönder och ruttnar, och då står sig bygget inte i 800 år. Jag har sett timmerhus som är mindre än 100 år gamla och mycket illa medfarna för att man försummat detta. Numera kan man ångtorka timmer snabbt, men det gick inte på 1200-talet.