Författare Ämne: Bra länk, Ginnunggap?  (läst 6116 gånger)

Utloggad Helena Nyberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Bra länk, Ginnunggap?
« skrivet: juni 26, 2006, 16:58 »
Jag vet inte om jag tycker att sajten Ginnungagap är så bra som referens på ett sånt här forum. Tittade som hastigast igenom de asynjor sajten presenterar, och Återfinner där Nertus. Inte för att vetenskapen kunnat fastställa vem Nertus verkligen var, men med den moderna kunskapen lutar det mot att Nertus långt ifrån var en asynja. Hon var en vanagudinna, det folk som levde på jorden, eller i Midgård före innan asarna kom. Man skulle kunna tänka sig att det är Nertus som blir ihjälslagen i "Striden mellan asar ooch vaner". Nertus namn finns det många olika tolkningar av, men använder man den språkhistorisk är Nertus densamma som Njord, vilken bevisligen var en as. Men det säger inte att Nertus var en asynja. Snarare verkar det handla om en transformering från klvinnligt till manligt, vilket så även verkar ha skett någongång under folkvandringstid. Och frågan är om inte Nertus är att jämnställa med det äldre skickt av gudar som kulturlandskapsstudier antyder, och att hon skulle kunna vara samtida med Ull. Vill man gå långt i den tolkningen kan man tolka Nertus som Moder jord, vilket väl hänger samman med dyrkan av jordens fruktbarhet, och som uttryck för dyrkan av den heliga gudinnan som inte fick ses kan man se Släbroristningen, utanför Harg i Nyköping. Här ser man bilder som kan tolkas som böner om jordens fruktbarhet. Kan man knyta Släbroristningen till Nertus, vilket självklart är svårt att göra, är man nere på bronsålder. Asar och Asynjor är ett järnåldersfenomen, men Nertus ingår inte i nordisk mytologi som asynja.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bra länk, Ginnunggap?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2006, 00:00 »
Jag gissar att det är http://www.ginnungagap.info/ som åsyftas. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Bra länk, Ginnunggap?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2006, 01:30 »
"..Njord, vilken bevisligen var en as"

-Njord är av vanaätt, far till vanerna Frey och Freya.
Njords okända första hustru, moder till Frey och Freya, kan ha varit Nerthuz och på vana-manér varit Njords syster.

"Snarare verkar det handla om en transformering från kvinnligt till manligt, vilket så även verkar ha skett någongång under folkvandringstid"

-Inte så konstigt om Nerthuz var av vanaätt, i vanernas fall kan det vara svårt att se skilnad mellan kvinnligt och manligt och ibland verkar vanerna snarast vara nån slags hermafroditer.

"..kan man tolka Nertus som Moder jord.."

-Jord, Natts dotter - moder till Tor och Frigg [vilket btw gör Frigg till styvmor åt sin halvbror], en fruktbarhetsgudinna av jätteätt och en av de äldsta gudinnorna som samtidigt är jätte men ändå inte asynja, egentligen fullblodsjätte men ändå gudinna. Trassliga släktförhållanden.. Vissa vill även ha Jord till Fjorgyn/Fjorgynn och därmed av vanaätt men det tycker jag inte har tillräckliga belägg utan låter snarare som ett panikartat försök att förklara en okänd gudom. Jag tvivlar på att Nerthuz skulle vara Jorden, däremot kan hon med stor sannolikhet vara en del av jorden som t.ex. en avkomma.

I vilket fall som helst så är inte Nerthuz asynja och kan inte vara en sådan heller. Nerthuz tillhör snarare den äldre gudastammen som i Eddorna omnämns som 'Regin' lite löst och luddigt, det mystiska gudasläkte som föregick asarna. Fruktbarhetskulten verkar vara sammanknippad med denna Nerthuz och 'hon' verkar också ha anknytning till vatten eller kärr om man får tro teorin om Nerthuz som sittande på den gyllene solvagnen sänks ned i kärret som (vår)offer. Finns det en vattenanknytning är steget inte långt till Njord och vanerna vilket är en teori jag själv stöder. Kanske kan hon vara den gudinna som fick ta emot dränkningsoffren?

Jag håller med dig, ginnungagap är inte någon vattentät källa.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Nerthus, *Nerthuz, Njord och *Njärd
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2006, 08:40 »
Vad jag förstår så är det Tacitus som i Germania omnämner gudinnan Nerthus och likställer henne med Terra Mater (Moder Jord). Guden Njord känner vi å andra sidan från Eddorna och annan fornisländsk litteratur. Språkligt sett är namnen Nerthus och Njord identiska, med undantag av att de är olika genus. Forskare har därför spekulerat i hur detta könsbyte gått till. Med ledning av förhållandet mellan syskonen Frej och Freja (vars namn betyder Herre och Fru) så menar man att även Njord var gift med sin syster och att denna systers äldre namn var Nerthus. Nerthus bror och make får alltså det rekontruerade namnet *Nerthuz. Njords syster och maka borde även hon ha ett snarlikt namn och man har genom ortnamnsforskning rekontruerat namnet *Njärd.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Bra länk, Ginnunggap?
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2006, 10:46 »
Helena "Nyberg skrev:
"Och frågan är om inte Nertus är att jämnställa med det äldre skickt av gudar som kulturlandskapsstudier antyder..."

Vad är det för kulturlandskapsstudier som du avser? Eller är det någon annan som känner till vilken referens som menas? Jag blir nyfiken på vilka metoder som används för att datera mytologiska gudagenerationer med hjälp av kulturlandskapet. Låter rätt spejsat!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bra länk, Ginnunggap?
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2006, 11:06 »
Självklart svarar Helena bäst själv på en sådan fråga men spontant skulle jag tro att hos syftar på ortnamn som Närtuna, Njärdevi och Närlunda som inom ortnamnsforskningen sägs kunna kopplas till Njord (eller Njärd) som i sin tur kopplats till Nerthus.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Bra länk, Ginnunggap?
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2006, 11:08 »
Aha! Märsi båkå!