Författare Ämne: Drömyrke?  (läst 35740 gånger)

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Drömyrke?
« skrivet: maj 30, 2006, 13:56 »
Jag misstänker att de flesta (alla?) här på forumet vill jobba "med arkeologi"  =P~ men eftersom en person som läst arkeologi kan jobba på olika institutioner i samhället så undrar jag vad för en arbetsplats (t ex) du helst skulle vilja jobba på? Eller vad för slags uppgifter du skulle vilja syssla med tills du blir pensionär osv.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Drömyrke?
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2006, 08:53 »
Vissa blir aldrig nöjda.....

Jag har en tills vidaretjänst som handläggare/arkeolog på ett länsmuseum men söker andra jobb. Inte för att jag vantrivs utan för att jag är less på att pendla.

En sak som jag funderat rätt mycket på är att vi enl KML är satta att bevara kulturarvet men ständigt sysslar med att gräva bort det under mer eller mindre gynnsamma förhållanden (helt beroende på vem som är exploatör och vad lst anser att man kan kräva att de skall betala). Spontant så skulle jag vilja in tidigare i processen, innan KML trätt in. MKB är något jag funderat på, har även varit i kontakt med en del konsultbyråer och landskapsarkitekter men inte hittat någon som är intresserad av min kompetens.

Summa summarum: grävandet är i min världsbild något jag får syssla med ett par år till, sedan måste jag hitta ett annat stimulerande sätt att försörja mig.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Drömyrke?
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2006, 13:51 »
Leif: jag har hört/fått för mig att det finns folk med arkeologisk/kulturgeografisk kompetens på en del arkitektfirmor (förmodligen på de större), eller så är de landskapsarkitekter inriktade mot landskapshistoria mm, eller kanske dito samhällsplanerare...

En kompis (som är civilingenjör så man får ju se det ur hans löneperspektiv haha) frågade härom dagen om "det är lika dålig lön överallt" och jag upptäckte att jag inte har någon koll på det...
Har hört att universitet betalar ganska bra och att vissa länsmuseer ligger i den andra änden. Det är väl det jag "snappat upp". Antar att speciellt ingångslöner kan variera en del?

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Re: Drömyrke?
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2006, 17:37 »
Citat från: "Gardenia"
... så undrar jag vad för en arbetsplats (t ex) du helst skulle vilja jobba på?

Min stora utopiska dröm vore att få arbeta med arkeologi eller museiverksamhet och ha en bra chef. Arkeologi och museiverksamhet jobbar jag redan med, så ni får själva räkna ut vad det utopiska är. :roll:

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Drömyrke?
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2006, 20:41 »
Från en som äntligen fått ett fast jobb, är drömmen att få en lön som motsvarar ens utbildning och kompetens. Fast det är väl mycket begärt! Det känns löjligt när man vet mängden av personer som är arkeologiskt utbildade och som ej kommer in i branschen!

/Urban

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Drömyrke?
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2006, 07:28 »
Citat från: "Urban"
[...] är drömmen att få en lön som motsvarar ens utbildning och kompetens.

Om jag jämför min egen arkeologiska kompetens med en av mina överordnades arkeologiska kompetens och lönecheck, så kommer jag fram till att jag är värd 3 miljoner kronor per månad i bruttolön.  :wink:

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Drömyrke?
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2006, 09:37 »
Citat från: "Gardenia"
Har hört att universitet betalar ganska bra och att vissa länsmuseer ligger i den andra änden. Det är väl det jag "snappat upp". Antar att speciellt ingångslöner kan variera en del?


Det varierar högst avsevärt från arbetsgivare till arbetsgivare. Kan nämna att när jag fick en dr-andtjänst så var ingångslönen på den LÄGRE än vad min a-kassa var!
Olika universitet har olika lönepolicy, olika museer har olika lönepolicy, man kan inte generalisera över något annat faktum än det att vi inte har betalt efter utbildning.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Drömyrke?
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2006, 11:29 »
Vilket jobb som helst där jag får använda min utbildning skulle vara ett drömjobb.  :roll: Fick jag välja skulle jag gärna jobba som fast anställd fältarkeolog eller med tillgänliggörande och förmedling via webb. Går kanske att kombinera? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Drömyrke?
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2006, 21:28 »
Gorm: Borde ju gå skitbra att kombinera!

Med tanke på mitt ljusa skinn ska jag väl vara nöjd med att (i alla fall just nu) arbeta som skrivbordsarkeolog  :)
När det var så himla varmt nu senast (en vecka sen? Två?) var jag ute och tittade på en utgrävning och hade jag jobbat där och då så hade jag förmodligen tuppat av i värmen!

Jag vet inte om någon av mina kursare var speciellt intresserade av ett skrivbordsjobb, tror de flesta ville jobba som fältarkeologer. Jag har nog mest tänkt att försöka få in en fot, var som helst, och sen ta det från det. Med andra ord har jag nog inte "hittat min drömnisch" inom arkeologivärlden än.
Jag är glad för att jag jobbar där jag jobbar och försöker suga åt mig så mycket lärdom som jag bara kan. Ett stort kliv från teori (utbildningen) till praktik har det varit men så är det ju även när det gäller fältarkeologi. Eftersom jag så nyligen tog examen och inte varit ute i "arkeologijobbsvängen" så mycke vore jag ju bra bortskämd om jag satt å fnös åt mitt jobb och var missnöjd  :?

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Drömyrke?
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2006, 23:03 »
Citat från: "Gorm"
Vilket jobb som helst där jag får använda min utbildning skulle vara ett drömjobb.  :roll: Fick jag välja skulle jag gärna jobba som fast anställd fältarkeolog eller med tillgänliggörande och förmedling via webb. Går kanske att kombinera? :)

/Johan


OK, Johan. Hur känns drömjobbet?  :D

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Drömyrke?
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2006, 00:28 »
Like a million bucks!!  :D  :D  :D
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Drömyrke?
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2006, 18:45 »
8)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Drömyrke?
« Svar #12 skrivet: oktober 29, 2006, 12:30 »
Citat från: "Gunnar Creutz"
Om jag jämför min egen arkeologiska kompetens med en av mina överordnades arkeologiska kompetens och lönecheck, så kommer jag fram till att jag är värd 3 miljoner kronor per månad i bruttolön.  :wink:

Hälsningar
Gunnar


Jo, så kan det vara ibland. Inom den här branschen så är det många chefer som fick sin anställning från den tid då man inte behövde mycket mer än en Fil kand. Ändå måste jag ju tillstå att flera av de som doktorerat har mycket liten arbetslivserfarenhet. Om vi jämför en arkeolog som har D-kurs i arkeologi och Laborativ arkeologi samt D-kurs i Etnologi och C-kurs i historia och arbetat 9 år på ett museum med den som doktorerat i arkeologi men endast kört Taxi så har den förre större chans att få bra tjänst på t.ex. Raä. Ibland upplever jag det som att en doktorstitel är det som är bäst. Se på t.ex. Bengt Westergaard, han är ju en framstående arkeolog, och det utan att ha doktorerat.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Drömyrke?
« Svar #13 skrivet: oktober 30, 2006, 08:53 »
Citat från: "Herulen"
Ändå måste jag ju tillstå att flera av de som doktorerat har mycket liten arbetslivserfarenhet. Om vi jämför en arkeolog som har D-kurs i arkeologi och Laborativ arkeologi samt D-kurs i Etnologi och C-kurs i historia och arbetat 9 år på ett museum med den som doktorerat i arkeologi men endast kört Taxi så har den förre större chans att få bra tjänst på t.ex. Raä.


Du måsta ha råkat ut för några riktiga virrpannor eller själv blivit förbigången i en tjänstetillsättning för problemet är marginellt! Hur många doktorer utexamineras årligen och hur många av dessa är över huvud taget intresserade av att ge sig i kast med fältarbete? Hur många kommer med arbetslivserfarenhet från sektorn och disputerar vid ett universitet? Vi kan ta min heminstitution som exempel. Vid ark inst i göteborg ( http://hum.gu.se/institutioner/arkeologi/publikationer/gotarcserieb/ ) så har 10 av de 15 senaste avhandlingarna skrivits av personer med omfattande arkeologisk arbetslivserfarenhet!

Men vi kan för saks skull resonera lite kring nybakade doktorer utan tidigare anställning inom fältarkeologin eftersom det verkar vara dessa du hänger upp dig på. Har man haft en dr-andtjänst så borde den tid som lagts på detta inte räknas som något annat än 4 års yrkeslivserfarenhet. Eftersom man uppbär en lön så måste det räknas som det. Om vederbörande sedan har en examen/inriktning som arbetsgivaren är intresserad av så är det upp till arbetsgivaren att låta doktorn gå före andra sökande. Orsakerna till detta kan vara flera, det kan röra sig om att organisationen är i behov av titeln för att legitimera sig vetenskapligt i en värld där upphandling och konkurrens blir allt viktigare inslag. Det kan även handla om organisationer som haft "skrivkramp", att plocka in en perosn som bevisligen presterat en bok som håller för den hårdaste vetenskapliga gransking vi har i vårt akademiska system kan vara ett sätt att råda bot på detta. Oftast finns det en bakomliggande förklaring till valet av person (oavsett examen), jag kan inte tänka mig något annat.

Det känns dock som att jag varit inblandad i denna diskussion tidigare i någon annan tråd i detta forum. Men det kanske behövs en diskussion för det är inte konstigt att alla är avundsjuka på varandra när det finns för många utbildade arkeologer i förhållande till mängden arbetstillfällen....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Drömyrke?
« Svar #14 skrivet: oktober 30, 2006, 20:44 »
Citat från: "Herulen"
Citat från: "Gunnar Creutz"
Om jag jämför min egen arkeologiska kompetens med en av mina överordnades arkeologiska kompetens och lönecheck, så kommer jag fram till att jag är värd 3 miljoner kronor per månad i bruttolön.  :wink:


Jo, så kan det vara ibland. Inom den här branschen så är det många chefer som fick sin anställning från den tid då man inte behövde mycket mer än en Fil kand.

Nå, i det fallet jag räknade på ovan handlade det om att en relativt nyanställd utan utbildning, intresse eller annan kompetens har hög lön medan jag själv med både utbildning och intresse i stort sett ingen lön fick. Men så går det när politker utan det minsta intresse för kulturfrågor får leka i den nepotistiska sandlådan utan att någon vuxen passar dem.

Hälsningar
Gunnar

EvaCullman

  • Gäst
Drömyrke?
« Svar #15 skrivet: oktober 31, 2006, 22:30 »
Citat från: "Gunnar Creutz"
Citat från: "Herulen"
Citat från: "Gunnar Creutz"
Om jag jämför min egen arkeologiska kompetens med en av mina överordnades arkeologiska kompetens och lönecheck, så kommer jag fram till att jag är värd 3 miljoner kronor per månad i bruttolön.  :wink:


Jo, så kan det vara ibland. Inom den här branschen så är det många chefer som fick sin anställning från den tid då man inte behövde mycket mer än en Fil kand.

Nå, i det fallet jag räknade på ovan handlade det om att en relativt nyanställd utan utbildning, intresse eller annan kompetens har hög lön medan jag själv med både utbildning och intresse i stort sett ingen lön fick. Men så går det när politker utan det minsta intresse för kulturfrågor får leka i den nepotistiska sandlådan utan att någon vuxen passar dem.

Hälsningar
Gunnar

Det låter ju ändå lite märkligt i mina öron. Utför ni samma jobb på samma befattning, och du har relevant utbildning men inte han? Och han har högre lön än du?

Min erfarenhet är bara från det privata, men för att sticka ut hakan lite så påstår jag att man oftast har den lön man förtjänar där. Du kanske skulle byta arbetsgivare eller bransch?

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Drömyrke?
« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2006, 23:56 »
Det offentliga träsket är fullt av märkligheter! Att folk med rätt kontakter får underliga tjänster de inte passar för eller att duktiga människor utan rätt kontakter avskedas tillhör tyvärr vardagen. Tyvärr brukar facken antingen blunda eller bli överkörda och tidningarna får sällan nys om vilka skumraskaffärer som egentligen pågår. Med tanke på att jag härom dagen träffade på en politiker som t.o.m. misslyckades med att köpa godis och är känd för att sova sig igenom förhandlingar, så är jag inte så förvånad att många politker inte klarar av ärenden som är mer avanserade än godisköp.

Nej, vi utförde inte samma jobb och hade inte samma befattning för den o(ut)bildade hade högre befattning. Och ja, jag har bytt arbetsgivare! Nu har jag äntligen en chef som är arkeolog!

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Drömyrke?
« Svar #17 skrivet: februari 24, 2007, 18:22 »
Drömyrke.

Jobba på museer och utveckla dem. Hitta nya sätt att förmedla vår förhistoria på (så att jag får använda min arkeologiska utbildning). Kanske på ett mer givande pedagogiskt sätt än dagens text och fynd uppbyggda uställningar. Att ordna såna utställningar skulle vara drömmen och går inte det så skulle jag själv vilja driva ett litet museum  :D

Utloggad Morrissey

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Drömyrke?
« Svar #18 skrivet: mars 27, 2007, 18:37 »
Drömyrke?

Lätt, jag vill bli Indiana Jones! Jag har fortfarande inte gett upp drömmen att krypa bland ormar i Egyptens pyramider, jagas av blåsrörs skjutande indianer, söka efter Graalen eller rädda barn från människooffranden Kalidyrkare.... :D

Tycker ni att jag begär det omöjliga?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Drömyrke?
« Svar #19 skrivet: mars 27, 2007, 21:07 »
Drömyrke.

Jobba på museer och utveckla dem. Hitta nya sätt att förmedla vår förhistoria på (så att jag får använda min arkeologiska utbildning).

Det verkar som om museerna snart inte behöver arkeologer längre, det verkar mest som om de söker lekledare   :-\
Ju äldre desto bättre.