Författare Ämne: Drömyrke?  (läst 35730 gånger)

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Drömyrke?
« Svar #20 skrivet: april 11, 2008, 14:15 »
Mitt drömyrke - att få inventera! Helst i jungfrueliga marker i norrlands inland, där ingen arkeolog tidigare satt sin fot. Jag är en så kallad "Skog & Historia - arkeolog" som hankat mig kvar på SKogsstyrelsen som diversearbetare efter att S&H projektet successivt avlövats. Vi som jobbat med projektet har ju inte fått inventera så mkt själva, vår roll var att utbilda och handleda de anvisade som gjorde själva inventeringen. Men det är klart att vi "roade" oss själva så ofta vi fick chansen! Höjdpunkten är fortfarande att med några sköna likasinnade dra iväg till inlandet och plocka samiska härdar, boplatser, en och annan fångstgrop... det är som en skattjakt! Det har vi gjort helt ideellt för vårt eget höga nöjes skull, men jäklar vad lärorikt det är!
Grävandet har jag inte provat på mer än under utbildningen, men hoppas få jobba med det någon gång för att bli den "kompletta arkeologen".
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Drömyrke?
« Svar #21 skrivet: april 11, 2008, 20:22 »
Mitt drömyrke - att få inventera! Helst i jungfrueliga marker i norrlands inland, där ingen arkeolog tidigare satt sin fot. Jag är en så kallad "Skog & Historia - arkeolog" som hankat mig kvar på SKogsstyrelsen som diversearbetare efter att S&H projektet successivt avlövats. Vi som jobbat med projektet har ju inte fått inventera så mkt själva, vår roll var att utbilda och handleda de anvisade som gjorde själva inventeringen. Men det är klart att vi "roade" oss själva så ofta vi fick chansen! Höjdpunkten är fortfarande att med några sköna likasinnade dra iväg till inlandet och plocka samiska härdar, boplatser, en och annan fångstgrop... det är som en skattjakt! Det har vi gjort helt ideellt för vårt eget höga nöjes skull, men jäklar vad lärorikt det är!

själv brukar jagg alltid regga en handfull härdar när jag är uppe å fjällvandrar. just nu har jag en samisk offerplats som jag inte vet om jag skall anmäla eller ej
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Drömyrke?
« Svar #22 skrivet: april 11, 2008, 21:32 »
Jag skulle vilja vara en filmande arkeolog. Med kameran på axeln och spaden i näven visa skolungdomar vad som gömmer sig i marken. Roliga, spännande och kunskapsgivande (givetvis seriösa) arkeologifilmer för den annars så tråkiga historielektionen. Det vill jag göra ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Drömyrke?
« Svar #23 skrivet: april 12, 2008, 14:02 »
Bures Leif !
Citera
själv brukar jagg alltid regga en handfull härdar när jag är uppe å fjällvandrar. just nu har jag en samisk offerplats som jag inte vet om jag skall anmäla eller ej

Ta kontakt med Ájtte - eller låt den ligga i fred !
Det är gott möjligt att den redan är känd  :)
Návdi

Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Drömyrke?
« Svar #24 skrivet: april 14, 2008, 00:58 »
Dromyrke? Jepp! Jag lever mitt dromyrke just nu och tanker gora sa tills jag blir gammal och inte orkar mer (beroende pa vilken av dessa som intrader forst..).
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Drömyrke?
« Svar #25 skrivet: april 15, 2008, 14:40 »
Jag skulle vilja vara en filmande arkeolog. Med kameran på axeln och spaden i näven visa skolungdomar vad som gömmer sig i marken. Roliga, spännande och kunskapsgivande (givetvis seriösa) arkeologifilmer för den annars så tråkiga historielektionen. Det vill jag göra ;D

Jag har en kollega som även läst en kurs i filmetenskap, hon skrev sin uppsats "Arkeologen som filmhjälte", en rolig och annorlunda uppsats blev det! Hon läste vid Göteborgs universitet, enligt hennes egen utsago var uppsatsvalet helt i linje med deras "flum-arkeologi" inriktning  ;)

Jag har själv roat mig lite som filmande arkeolog, men inte någon storfilm om exotiska skattjakter direkt... Jag och en kollega gjorde en dokumentär om arkeologi i Anundsjö socken, Ångermanland tillsammans med gamle professorn i Umeå, Evert Baudou. Det var hembygdsföreningen där som tog initiativet, men tyvärr ligger filmen oredigerad i malpåse pga pengabrist. Men det var iaf kul att göra den! Vi åkte runt även på vintern med stor terrängkärra och skoter på släp, filmade bla hällmålningar på avsides platser. Miljöarkeologiska labbet från UMU hängde med en dag och tog några pollenproppar utanför en boplatsvall, vi filmade hela proceduren. Sen återvände vi och filmade platserna under vår och sommar, tanken var att visa på hur platserna förändras med årstiderna. Hoppas få göra det igen någon gång! Och hoppas förstås att det nån gång kommer pengar till slutredigeringen...
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Drömyrke?
« Svar #26 skrivet: april 15, 2008, 14:55 »
Och hoppas förstås att det nån gång kommer pengar till slutredigeringen...

Ja, det får vi verkligen hoppas! Filmen vore kul att se och kan säkert visas för elever och andra. Kanske kommunen kan bidraga lite...
Har varit med som "skådespelare" i en film om skinnhanteringen i Malung. Fick pulsa i djup snö med stor päls på, då det skulle föreställa medeltid Väldigt roligt och inspirerande! Vi var ett helt gäng plus en liten busig islandshäst.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Drömyrke?
« Svar #27 skrivet: april 16, 2008, 13:18 »
Ja, det får vi verkligen hoppas! Filmen vore kul att se och kan säkert visas för elever och andra. Kanske kommunen kan bidraga lite...
Har varit med som "skådespelare" i en film om skinnhanteringen i Malung. Fick pulsa i djup snö med stor päls på, då det skulle föreställa medeltid Väldigt roligt och inspirerande! Vi var ett helt gäng plus en liten busig islandshäst.

Vad kul att vara medeltidsskådis! Jag tror det bor en liten teaterapa i alla arkeologer, jag är inte  något undantag ;)
Vår film var tänkt att användas i skolundervisningen i nämnda socken, så kidsen får bekanta sig med sin egen förhistoria i stället för den mer översiktliga i skoböckerna, som ju dessutom tenderar att ta slut vid Dalälven.
« Senast ändrad: april 16, 2008, 15:20 av Micke »
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Drömyrke?
« Svar #28 skrivet: april 16, 2008, 21:15 »
Vår film var tänkt att användas i skolundervisningen i nämnda socken, så kidsen får bekanta sig med sin egen förhistoria i stället för den mer översiktliga i skoböckerna, som ju dessutom tenderar att ta slut vid Dalälven.

Lite synd att den svenska historien norr om Dalävlen är så lite beskrivet och dokumenterat. Men det känns som om arkeologer och historiker har upptäckt Sveriges norra del mer och mer. Här har ju också funnits människor i flera tusen år, så det vore hur kul som helst att som framtida arkeolog få "upptäcka" Sveriges norra historik.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Drömyrke?
« Svar #29 skrivet: april 17, 2008, 12:27 »
Lite synd att den svenska historien norr om Dalävlen är så lite beskrivet och dokumenterat. Men det känns som om arkeologer och historiker har upptäckt Sveriges norra del mer och mer. Här har ju också funnits människor i flera tusen år, så det vore hur kul som helst att som framtida arkeolog få "upptäcka" Sveriges norra historik.

Finns flera orsaker:
-Var ligger de flesta universiteten och högskolorna med historia och arkeologi undervisning och forskning?
-Var sker markexploateringar, dvs var hamnar majoriteten av all svensk arkeologi?
-Vilka områden av sverige har fornminnesinventerats 2 gånger och vilka saknar fortfarande inventering?

Det finns fler "okända" områden än norr om Dalälven. I en artikel i den nyutkomna konferensrapporten "Peripheral communities" diskuterar jag just detta, vilka områden i Sverige som är arkeologiska periferier och hur man kan visa det med hårddata.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Drömyrke?
« Svar #30 skrivet: april 19, 2008, 21:00 »
Det finns fler "okända" områden än norr om Dalälven.

Vilka fler områden?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Drömyrke?
« Svar #31 skrivet: april 19, 2008, 21:35 »
Det finns fler "okända" områden än norr om Dalälven.

Vilka fler områden?

Det är väl bättre att prata om grader av ointresse för vissa områden. Län som har många registrerade fornlämningar / km2, många artefakter på shm / km2, berörs i många artiklar i fornvännen, berörs i många C-uppsatser, omsätter många kkr i exploateringsarkeologi och utifrån dessa kriterier kan betraktas som mer arkeologiskt kända än andra är:
-Mälarområdet+Uppland
-Skåne
-Gotland+Öland
-Bohuslän
-Östergötland

Ett par förhållandevis arkeologiskt outforskade områden söder om Dalälven är:
-Dalsland
-Blekinge

Över lag är utpräglade jordbruksbygder bättre kända än skogsbygder, ja man kan läsa i inventeringsrapporterna att skogsbygderna faktiskt lågprioriterades vid andragångsinventeringen på 1980-talet. Och nu har vi åtskilliga 10-tusen skog och historialämningar som är identifierade men inte sakkunnigt granskade och införda i FMIS, så trots omfattande inventeringar saknas pengarna att föra skutan i land. En gammal elak sanning är att flera av de mest namnkunniga arkeologerna valde att förlägga sina grävningar så att de kunde bo i sin sommarstuga...... Ja, varför kan det inte vara så? Österlen, Öland och Gotland är väl utforskade områden...

Nu är tråden helt OT, dags för en moderator att ingripa och knoppa av den kanske?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Drömyrke?
« Svar #32 skrivet: juli 29, 2008, 14:15 »
Ett litet försök att föra tråden "back to the record" med lite svart humor som jag fick på mailen från en kollega för ett tag sedan  >:D:

The Top 10 Things Archaeologists Rarely Find

10-Dinosaur Bones
9-Mummies
8-Precious Jewelry
7-Alien Artifacts
6-Treasure Chests
5-The Lost Tribes of Israel
4-Whole Pots
3-Secret Tunnels
2-Gold
1-A Steady Job

Och en kommentar angående arkeologiskt "perifera" trakter, tyvärr ett uttryck för den kolonialism som finns kvar än i dag, inte bara inom arkeologin. Man behöver bara lyssna på alla populistiska dravelprogram som går på P3 dagarna i ända för att rysa över hur lite människor i från "svealand och götaland" i allmänhet vet om halva sverige som slentrianmässigt kallas "norrland". För många är det bara ett stort intet, en vit fläck på kartan. Bara för att det inte exploateringsgrävs lika mycket, och bara finns ett lärosäte med arkeologi i norrland (UMU-som lägger ner sin reguljära utbildning pga för få studenter) betyder det inte att landsändan saknar förhistoria, eller att den är mindre intressant! Den är bara inte upptäckt/dokumenterad ännu. Konstigt att inte fler arkeologi och historiaintresserade lockas att blicka norröver? vill man upptäcka orörda kulturmiljöer så är det här dom finns!
Tyvärr, eller tack och lov(?) så exploateras det inte så mycket i de nordliga landskapen, så det blir inte så mycket grävmaskinstimmar här. Men i stället plöjs kulturarvet i rask takt bort av det moderna skogsbruket, medan RAÄ sitter i vår kungliga hufvudstad (några "deporterade" till Gotland) blundar och sover... jag och många med mig ber till högre makter om att dom ska vakna och släppa till kosing till en revideringsinventering för att rädda vad som räddas kan. Det är bara att hoppas vi blir bönhörda.
Äh, det blev en lång kommentar det här, får se om någon orkar läsa. Inte vet jag om jag bringade tråden tebax till ämnet heller...

Tillsvidare, välkomna till "norrland" allihop! (Gästrikland, Hälsingland, Jämtland, Härjedalen, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland). Och till er kollegor som aldrig varit norr om dalälven, läs de utmärkta distanskurserna "Forntid i norr I-III" vid UMU, så får ni upp ögonen!
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Drömyrke?
« Svar #33 skrivet: februari 28, 2009, 21:26 »
är jag vaken eller drömmer jag? kanske den som har stilla dagar lever i nattens drömmar?
morgonen kommer med ljuset och sedan många år börjar jag fundera på vad dagen har att bjuda: en tur med någon farkost på vattnet, sy ett intressant segel, byta grenrörspackning på jeepen, kolla mejl och surfa på nätet, läsa lite av Sture Dahlström, holka ur tälstensgrytan, var köpa foppatofflor, leta timmer till 40 husrekonstruktioner i Gudvangen, en kinesisk lådbälg till smideskursen på Fosen....
ungefär så där brukar det hålla på ett par timmar men på något vis kommer en kvalitet som väljer väg och handling
Yrke?: Arkitekt, stävsmed, vägledare, bronsgjutare, förläggare, möbelsnickare, musiker....

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Drömyrke?
« Svar #34 skrivet: mars 15, 2009, 09:07 »
Jag har två drömmar:

1. En storskalig inventering mellan Calakmul i Mexiko och El Mirador i Guatemala. Det är 38 km mellan dessa två enorma ruinstäder och de kan vara förbundna med en vägbank. Detta är dock ett mycket isolerat område, två-tre dagars vandring från närmaste väg. Det är även extremt farligt med f.d. soldater som försörjer sig genom gravplundring, narkotikasmuggling och avverkning av utrotningshotade träd, m.m. Förblir nog mest en dröm.

2. Inventering av den s.k. "megalitiska traditionen" i olika delar av den indonesiska övärlden. Hoppas dock kunna realisera detta i framtiden eftersom jag redan påbörjat detta som turist.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Drömyrke?
« Svar #35 skrivet: december 22, 2009, 12:34 »
Mitt primära mål är, alltsedan barnsben, att bo och verka på Gotland. Utställningsansvarig på Fornsalen är himlen, gräva och guida på sommaren och skriva och inventera på vintern trädtopparna.

Vid alla ljusa gudar, må det ske!

Ragnfast/Stefan

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Drömyrke?
« Svar #36 skrivet: december 22, 2009, 20:27 »
Om jag skulle bli arkeolog skulle jag gärna jobba utomlands som lärare/forskare på universitet, där jag kan varva undervisning i både allmäna arkeologiämnen och specifikt nordisk arkeologi samt forska om landets förhistoria (då gärna ett land som saknar mycket forskning).

Nu kommer jag troligtsvis inte bli arkeolog ändå så.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Drömyrke?
« Svar #37 skrivet: december 03, 2010, 14:30 »
Jag har två drömmar:

1. En storskalig inventering mellan Calakmul i Mexiko och El Mirador i Guatemala. Det är 38 km mellan dessa två enorma ruinstäder och de kan vara förbundna med en vägbank. Detta är dock ett mycket isolerat område, två-tre dagars vandring från närmaste väg. Det är även extremt farligt med f.d. soldater som försörjer sig genom gravplundring, narkotikasmuggling och avverkning av utrotningshotade träd, m.m. Förblir nog mest en dröm.

2. Inventering av den s.k. "megalitiska traditionen" i olika delar av den indonesiska övärlden. Hoppas dock kunna realisera detta i framtiden eftersom jag redan påbörjat detta som turist.

Hakar gärna på (har ett par års inventeringsvana). Skulle gärna vilja gräva eller inventera i Amazonas också (om inte värmen och fukten knäcker mig).

Även att gräva på Afrikas östkust (bla efter spår av handel och kontakter över indiska oceanen) skulle vara mycket intressant.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Drömyrke?
« Svar #38 skrivet: december 03, 2010, 15:43 »
Jag skulle vilja forska i ett bibliotek med latinska och gammalgrekiska texter - med avvikelser till persiska, egyptiska,mesopotamiska och syriska bibliotek.
Jag är redan på väg att få tillstånd att forska i vatikanbiblioteket.
Tidigare ledde jag och en ung italienska som skrivit en avhandling om platsen en uträvning av en 2000 år gammal guldskatt i Grekland - det var en helt ok jobb.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Drömyrke?
« Svar #39 skrivet: december 03, 2010, 16:41 »
Jag är redan på väg att få tillstånd att forska i vatikanbiblioteket.
Tidigare ledde jag och en ung italienska som skrivit en avhandling om platsen en uträvning av en 2000 år gammal guldskatt i Grekland - det var en helt ok jobb.

Låter ju helt underbart! Gör en filmdokumentär och sänd i kunskapskanalen så alla intresserade får vara med  :)
en som tror sig veta allt, vet ingenting