Ett litet försök att föra tråden "back to the record" med lite svart humor som jag fick på mailen från en kollega för ett tag sedan

:
The Top 10 Things Archaeologists Rarely Find
10-Dinosaur Bones
9-Mummies
8-Precious Jewelry
7-Alien Artifacts
6-Treasure Chests
5-The Lost Tribes of Israel
4-Whole Pots
3-Secret Tunnels
2-Gold
1-A Steady Job
Och en kommentar angående arkeologiskt "perifera" trakter, tyvärr ett uttryck för den kolonialism som finns kvar än i dag, inte bara inom arkeologin. Man behöver bara lyssna på alla populistiska dravelprogram som går på P3 dagarna i ända för att rysa över hur lite människor i från "svealand och götaland" i allmänhet vet om halva sverige som slentrianmässigt kallas "norrland". För många är det bara ett stort intet, en vit fläck på kartan. Bara för att det inte exploateringsgrävs lika mycket, och bara finns ett lärosäte med arkeologi i norrland (UMU-som lägger ner sin reguljära utbildning pga för få studenter) betyder det inte att landsändan saknar förhistoria, eller att den är mindre intressant! Den är bara inte upptäckt/dokumenterad ännu. Konstigt att inte fler arkeologi och historiaintresserade lockas att blicka norröver? vill man upptäcka orörda kulturmiljöer så är det här dom finns!
Tyvärr, eller tack och lov(?) så exploateras det inte så mycket i de nordliga landskapen, så det blir inte så mycket grävmaskinstimmar här. Men i stället plöjs kulturarvet i rask takt bort av det moderna skogsbruket, medan RAÄ sitter i vår kungliga hufvudstad (några "deporterade" till Gotland) blundar och sover... jag och många med mig ber till högre makter om att dom ska vakna och släppa till kosing till en revideringsinventering för att rädda vad som räddas kan. Det är bara att hoppas vi blir bönhörda.
Äh, det blev en lång kommentar det här, får se om någon orkar läsa. Inte vet jag om jag bringade tråden tebax till ämnet heller...
Tillsvidare, välkomna till "norrland" allihop! (Gästrikland, Hälsingland, Jämtland, Härjedalen, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland). Och till er kollegor som aldrig varit norr om dalälven, läs de utmärkta distanskurserna "Forntid i norr I-III" vid UMU, så får ni upp ögonen!