Författare Ämne: Birka hade en äldre stadsvall  (läst 5872 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Birka hade en äldre stadsvall
« skrivet: februari 08, 2007, 19:02 »
Teorin om att Birka tidigare har haft en äldre stadsvall har nu gått att bekräfta efter att Riksantikvarieämbetets geofysiker undersökt markytan med georadar och magnetometer. Man har även kunnat urskilja tomter, byggnader och gatunätet. RAÄ söker nu sponsorer för en arkeologisk prospektering av hela Svarta jorden.

Läs hela pressmeddelandet på RAÄ:s webbplats.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2007, 19:24 »
Det är kul att se RAÄs satsning på icke-desturktiva metoder verkar ge bra resultat. På en plats som Birka skulle en kartläggning kunna ge oss mycket information t ex ge en mer korrekt bild av stadsplanen och hur Birka utvecklats.

Citera
Tänk till exempel att kunna skapa en stadsplan och en trovärdig virtuell rekonstruktion av Birka, säger Lars-Inge Larsson se RAÄs pressmeddelande.
.

Det skall bli mycket intressant att följa utvecklingen av detta projekt. Både ur som en arkeologiskt aspekt men också hur det kommer att påverka den publika delen. Vad händer med den gamla modellen som Vetenskapens värld skapade? Hur kommer den nya information inkorporeas i museet och guidningarna? Hur skall man presentera resultaten, endast som modeller eller kommer man simultant koppla detta till et forskningsprojekt genom t ex en doktorandtjänst för analys av resultaten etc? Hur stort område tänker man prospektera (beror ju sannolikt på ekonomin)? Det vore ju intressant om man kan också har möjlighet att gå utanför "stadsområdet" för att se om och hur man kan koppla det till t ex hemlandet eller eventuell andra förekommande samtida lämningar och de medeltida lämningarna på ön.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2007, 07:52 »
Läs mer om arkeologisk prospektering på UVs hemsida.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2007, 10:30 »
Det är mycket intressant det där. Fast kan vi verkligen kalla det för en stadsvall? Jag ställer mig tveksam till detta. Ordet stadsvall vilseleder så att många kan tro att staden Birka är äldre än den är. Birka som stad uppkommer väl först under senare hälften av 700-talet. Däremot är det ju ingen nyhet att handel har bedrivits på Birka under lång tid för stadens tillblivelse. Men med de nya undersökningarna och de förhoppningsfullt kommande utgrävningarna kan vi nå större kunskaper om vilka processer som leder fram till en stadstillblivelse.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2007, 13:46 »
Herulen skrev bl.a: "Fast kan vi verkligen kalla det för en stadsvall?" mm

Nu hänger jag inte riktigt med. Är den äldre vallen på något sätt daterad? Det finns väll inget som säger att den äldre vallen inte skulle kunna tillhöra t.ex. 700-talsfasen?
men ändå, om vi antar att den sagda vallen inramar ett område som är äldre än 700-tal. Om bebyggelsen då innanför denna äldre vall är av stadstyp finns det väll inget som hindarar att vi kallar jordhögen för "stadsvall". Det beror väll kanske snarare på hur vi definierar "stad" i det här fallet. (Och birka som "stad" är ju ändå definierad utifrån nått slaggs sociostrukturellt perspektiv).
Eller, har jag missuppfattat detta?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2007, 18:56 »
Det finns väll inget som säger att den äldre vallen inte skulle kunna tillhöra t.ex. 700-talsfasen?
men ändå, om vi antar att den sagda vallen inramar ett område som är äldre än 700-tal. Om bebyggelsen då innanför denna äldre vall är av stadstyp finns det väll inget som hindarar att vi kallar jordhögen för "stadsvall". Det beror väll kanske snarare på hur vi definierar "stad" i det här fallet. (Och birka som "stad" är ju ändå definierad utifrån nått slaggs sociostrukturellt perspektiv).
Eller, har jag missuppfattat detta?

Du har rätt att det visst kan vara en stad. Men det vet vi ju inte nu. Låt mig ta ett exempel. Göteborg som stad grundades på 1600-talet av Gustav II. Men Göteborg som handelsplats fanns ju innan.Så tänker jag mig också Birka. När Birka var som mest aktiv var den stad, men inte innan. Helgö kallar vi ju inte stad. Om Birka inte kommit till så kanske Helgö blivit en stad. Det är det jag mdenar med Birka. När den platsen blev en stad så talar vi om senare delen av 700-talet. Om den äldre vallen då är från tidigt 700-talet, kan vi då verkligen tala om stadsvall? Jag är tveksam till detta.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2007, 19:04 »
Hur man tolkar begreppet stad är centralt men också hur man definerar stadsvall. Det är väl lite osäkert hur man skall tolka denna "vall", men någon form av inramning eller avskiljare är det sannolikt. Precis som Heimdahl anmärker kan man diskutera stadsbegreppet när det gäller Birka likaväl som man kan diskutera hur en eventuellt tidigare fas skall tolkas, ett alternativ är att tolka det som en förväxt handelsplats eller omlastningscentral.

Jag såg att Herulen hann skriva ett inlägg innan jag blev färdig och har väl egentligen inte tillfört något nytt men jag låter det stå ändå.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2007, 21:01 »
Läs mer i SvD.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2007, 23:14 »
Enkelt uttryckt skulle man kunna svara: var Birka en stad även under tidigt 700-tal?

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #9 skrivet: februari 10, 2007, 18:19 »
Då är jag med. Det som gjorde mig osäker var att det först såg ut som om diskussionen fördes som om den äldre vallen var daterad, eller knuten till någon kronologisk fas.
Man kanske kan tillägga till frågeställningen huruvida Birka var en stad på 700-talet, hur dateringen på den äldre vallen ser ut. (Kanske tillhör den 800.-talet t.ex.) Jag håller annars helt med om att man natuligtvis inte skall kalla en vall för stadsvall såtillvda den inte omgärdar något man med någon definition kallar stad (hur den definitionen ser ut är ju en annan femma).

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Birka hade en äldre stadsvall
« Svar #10 skrivet: februari 12, 2007, 08:55 »
Se Lars-Inge Larsson (RAÄ) i Gomorron Sverige.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :