Författare Ämne: Ornamentik på kyrkoport  (läst 7471 gånger)

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Ornamentik på kyrkoport
« skrivet: maj 15, 2006, 20:37 »
Idag var jag och tittade på kyrkporten som suttit i Södra Härenes forna kyrka vid Nossan, nedbrunnen för 100 år sedan.

Det berättades av en man i sällskapet (som tyvärr hann avvika innan vi hunnit titta på dörren) att ornamentiken skulle kunna vara keltisk, vilket väl torde vara ganska fantastiskt om så vore fallet. Han nämnde också att där skulle finnas drakar.

Själv kan jag möjligen tycka mig se två solkors högst upp, kanske några märkligt formade ljuster, vågor eller kanske ormar.
Kan det möjligen vara Asmund som gjort dörren, han som smyckat bl.a. Väversunda kyrkas dörr? De kvadratiska, snedställda plåtarna runt nyckelhålet och dörrklappen är annars ganska lika.



Södra Härenes kyrkport till vänster och Väversunda till höger, med Asmunds runinskrift uppförstorad


Finns det någon här på forumet som har några idéer om ornamentiken eller Asmund?


Bengan

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2006, 00:11 »
Intressant Bengan!
Jag är tveksam till att det skulle vara ett verk av mäster Asmund.
Värsås, Väversunda och Ströjas kyrkoportar är mycket lika varandra
i stilen. Värsås är min favorit.
Skulle det vara Asmund kan det inte vara fråga om keltiska motiv, min
egen slutsats.
Kan du lägga in en större bild i ditt personliga galleri så man kan studera
noggrant vad det föreställer?
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2006, 08:30 »
Jag har lagt in två bilder i mitt personliga galleri, över- och underdel. Smeden har ju helt klart lagt ner mycket arbete på de olika bitarna, men han verkar inte haft någon större idé om placeringen - eller också är det jag som inte begriper det storslagna...

Bengan

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2006, 09:57 »
I så fall begriper inte heller jag det storslagna och jag har arbetat som konstsmed i 27 år.

Det skulle förvåna mig storligen om Södra Härenes port är ett arbete av mäster Asmund. Smidet är alldeles för valhänt utfört och är utan finess. Dessutom förefaller formgivningen vara slumpmässig utan en bärande tanke........typ" man tager vad man haver".  Arbetet är förmodligen utfört av en lokal smed.

Enl. min uppfattning finns inga formelement i ornamentiken som skulle kunna vara keltiska.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2006, 10:33 »
Citat från: "miklagard"
Det skulle förvåna mig storligen om Södra Härenes port är ett arbete av mäster Asmund. Smidet är alldeles för valhänt utfört och är utan finess. Dessutom förefaller formgivningen vara slumpmässig utan en bärande tanke........typ" man tager vad man haver".  Arbetet är förmodligen utfört av en lokal smed.


Det var även min första tanke, att Södra Härenes port ser alltför amatörmässig ut. Om man får spekulera lite så kanske det rör sig om en lärling till Asmund på samma sätt som amatörmässigt tillverkade runstenar som är signerade med Öpir skulle kunna vara såna.

Det har gått inflation i uttrycket "keltisk", det verkar som om allt som är "slingringt" på något sätt är keltiskt men det är ett sentida påfund.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2006, 13:00 »
Jag tror inte att varken Öpir eller Asmund skulle sätta sin signatur på ett kvalitetsmässigt undermåligt arbete utfört av en lärling. Det handlar  absolut om yrkesstolthet och att vårda sitt rykte.

Betr. Öpirs signerade "dåliga" ristningar kan det kanske vara hans första försök innan han blev mästare.

Utloggad Ingemar

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2006, 15:01 »
Jag fick en tanke när jag såg Södra Härenes port ovan. En lärling skulle väl lägga ner en massa jobb på att få det hela symetriskt och begripligt, han måste ju visa framfötterna inför sin mästare. Skulle en lärling överhuvudtaget få ta sig an en så viktig sak som en kyrkdörr?

Nä jag tror att det rör sig om en gammal smedmästare som har drabbats av senil-demens. Bengan nämner att detaljerna är välgjorda, men att placeringen ger ett förvirrat intryck, vilket ju styrker denna teori.

Smedmäster borde ha lämnat över för länge sedan men ingen i hans närhet törs tala om det för honom.

Ingemar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2006, 15:38 »
Citat från: "miklagard"
Jag tror inte att varken Öpir eller Asmund skulle sätta sin signatur på ett kvalitetsmässigt undermåligt arbete utfört av en lärling. Det handlar  absolut om yrkesstolthet och att vårda sitt rykte.

Betr. Öpirs signerade "dåliga" ristningar kan det kanske vara hans första försök innan han blev mästare.


I såndat fall kan väl porten i Södra Härenes forna kyrka vara detsamma (ett första försök)?

Det finns en del teorier om att Öpir egentligen var flera personer, laserscanneranalys av huggspåren (som är individuella) visar att det kan ha funnits flera runristare vid namn Öpir. Kanske har vi att göra med något liknande gällande Asmund?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2006, 16:04 »
Jag är inne på att dörren vill berätta något
Jag tror inte att ornamentiken är uppsatt på måfå.
Men jag kan inte komma på vad.
Väversunda är lätt, Jesus längst upp treenighetens symbol(Triquetran, en
perfekt symbol att använda vid övergången till kristendom eftersom den
liknar valknuten) till höger, livsträdet längst ner, i mitten ser det ut  som
en drakdödare är i farten.
Motivet på Värsås kyrkdörr föreställer bl.a. fafnesdråpet.
Jag kan tänka mig att det fanns en slags beställning bakomliggande.

Asmund har väl inte skrivit sin signatur på dörren, eller?
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2006, 16:04 »
Kära forumsvänner, det är inte alls omöjligt att detta med Häradôrra kommer att sluta i ett rejält västgötaklimax…

Kanske kan vi helt enkelt sluta fundera över varför dörrens ornamentering ser så märklig ut, det kan finnas en mycket enkel förklaring:
När jag tittar riktigt noga på min originalbild så ser det faktiskt ut som att det lyser fram trä där som det fattas nitar - och i så fall är det ju inte den ursprungliga dörren som järnet sitter på!

Är det så det förhåller sig så har säkert inte ornamenteringen sett så märklig ut som den gör.

Men ändå - inte för att jag begriper mig på det här med smide, men århundraden av utsatthet för regn på kyrkans sydsida med påföljande rostangrepp bör väl ha kunnat satt sina spår och förändrat järnets ursprungliga utseende? Det är ju inte fråga om vanligt plattjärn. En kyrkodörr borde väl om någonstans vara platsen där man ville visa upp det bästa man kunde åstadkomma.

Det kan ju dessutom vara så att den gamla dörren brann upp då danskarna brände kyrkan år 1612 men att man återanvände järnet.

Tja, det är som vanligt - det får bli ett nytt besök... #-o


Bengan

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #10 skrivet: maj 16, 2006, 16:20 »
Citat från: "Tyr"
Jag är inne på att dörren vill berätta något
Jag tror inte att ornamentiken är uppsatt på måfå.

Samma minut, Tyr... Nej, något så viktigt som ingången till gudahuset var säkert inget man lät vem som helst tillverka och sätta upp hur som helst. Rent spekulativt kanske man efter danskarnas härjningar tyckte att det var en god idé att skydda dörren så gott det gick mot yxhugg och andra angrepp. Det ser ju nästan ut som om man velat täcka hela ytan på bekostnad av utseende.

Bengan

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Ornamentik på kyrkoport
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2006, 20:06 »
Gorm, visst kan det vara ett lärlingsjobb men jag håller med er andra att det knappast är troligt att man skulle låta en amatör göra ett så statusfyllt jobb. Tror därför inte på lärlingsteorin. Det handlar nog om en lokal smed som inte var duktig. Sådana har alltid funnits. Kanske fanns ingen annnan tillgänglig eller så var de duktiga för dyra.