Författare Ämne: Osebergstextilierna publiceras  (läst 4909 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Osebergstextilierna publiceras
« skrivet: maj 11, 2006, 15:34 »
Efter 89 års väntan kommer Osebergstextilierna att publiceras i maj. Enligt uppgift på Historiska världar kommer verket att kosta 990 norska kronor.

Läs mer här. [Aftenposten]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Osebergstextilierna publiceras
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2006, 22:14 »
Härligt!

Jag visste inte ens att det fanns bevarade textilier från Osebergskeppet. I arkeologivärlden är det inte så sällan som det tar lång tid mellan utgrävningar och publikationer, men när det rör sig om fynd från ett så känt skepp som Osebergskeppet kunde man ju tro att det skulle gått snabbare. Kul att se när boken går att bläddra i på ett bibliotek nära mig!

Men visst måste textilierna finnas utställda med skeppet? Jag har inte själv varit och tittat på det.

Sanna

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Osebergstextilierna publiceras
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2006, 08:30 »
Om du redan nu vill läsa om Osebergstextilier (det lär sannolikt ta ett tag innan den nya publikationen dyker upp på våra bibliotek) så skall du ha tag på " Osebergdronningens grav : vår arkeologiske nasjonalskatt i nytt lys" av Christensen, Ingstad & Myhre. Den kom ut 1992 och innefattar bl.a. ett kapitel om textilierna. Maggie Forest i NZ har översatt delar av det kapitlet till engelska - du hittar översättningen  här - men boken kan annars lånas på t.ex. Vitterhetens bibliotek. En annan, äldre bok på samma tema är "Fra Osebergfunnets tekstiler : fragmenter av billedvev og silkestoffer med rekonstruerte mønstre" av Sofie Krafft (Oslo 1955) - även den finns att låna.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Osebergstextilierna publiceras
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2006, 16:13 »
Tänkte väl att det borde funnits något publicerat om textilierna.

Bra med boktips! :)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Osebergstextilierna publiceras
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2006, 18:23 »
Åh, så himla intressant!
Var det inte så att när de först fann Osebergsskeppet trodde arkeologerna och forskarna att det var en manlig grav de funnit? Har för mig att jag läst det i någon bok, en bok som just beskriver hur Osebergsskeppet blev funnet och hur det förvirrade vetenskapen i början. Är det någon som läst eller känner till den boken? Hur som helst är det lite skamligt att det ska ta så lång tid innan det kommer rapport från ett sådant här fynd. Åttionio år!  :cry:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Osebergstextilierna publiceras
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2006, 18:49 »
Det diskuteras fortfarande hurtillvida det låg två eller tre personer i graven samt vilket kön dessa hade. Senast i En man i Osebergsgraven? av Fedir Androschuk i Fornvännen 2/2005.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Osebergstextilierna publiceras
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2006, 19:02 »
Citat från: "Gorm"
Det diskuteras fortfarande hurtillvida det låg två eller tre personer i graven samt vilket kön dessa hade. Senast i En man i Osebergsgraven? av Fedir Androschuk i Fornvännen 2/2005. /Johan


Tack för lästipset, ska genast finkamma biblioteket efter min Fornvän.  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting