Författare Ämne: Spelet om Maya  (läst 14375 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Spelet om Maya
« skrivet: maj 02, 2006, 11:19 »
Denna utställning om Maya-kulturen men också om hur historia skapas pågår från 27 april 2006 t o m 6 januari 2007 på Historiska museet i Stockholm.

Läs mer: http://www.historiska.se/exhibitions/2006/maya/

Någon som besökt utställningen och vill recensera den?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Spelet om Maya
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2006, 15:51 »
En recension av utställningen samt en artikel om Mayakulturen finns att läsa på Svd:s hemsida.

Recension: http://www.svd.se/dynamiskt/rec_konst/did_12582802.asp (läs även kommentarerna längst ner på sidan)

Artikel: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12590185.asp
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Spelet om Maya
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2006, 12:59 »
Recension i SR P1.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Spelet om Maya
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2006, 13:34 »
Jag har själv inte sett utställningen men fick följande "recension" av min kompis Staffan Lunden (sveriges antiplundrare #1):

Historiska museet i Stockholm har nyligen öppnat en mycket bra utställning som heter "Spelet om Maya." Temat för utställningen kan sägas vara rätten att äga och tolka kulturarvet. Innan man går in i utställningen väljer man vara en fiktig person - arkeolog, plundrare, handlare eller turist - och lotsas genom utställningen enligt en för varje person specifik bana, och får alltså se "verkligheten"genom denna fiktiga persons ögon. Kul grepp!. Utställningen pågår fram till våren 2008, tror jag, och ett besök rekommenderas. Mer info. finns på Historiska musets hemsida.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Spelet om Maya
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2006, 19:29 »
Föremålen från utställningen går att beskåda i museets söktjänst.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Spelet om Maya
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2008, 11:55 »
Alla tycks inte lika förtjusta, Guatemalas ambassadör exempelvis.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_918469.svd

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Spelet om Maya
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2008, 13:07 »
Dags att reagera när utställningen är avslutad. ::)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Spelet om Maya
« Svar #7 skrivet: februari 28, 2008, 13:48 »
Själv är jag upprörd över fredsvilkoren i Knäred, solskiftet och högertrafiken.

Àsvas

  • Gäst
SV: Spelet om Maya
« Svar #8 skrivet: februari 28, 2008, 16:14 »
Och jag över att Harlad Hårdråde hade ihjäl sin son med den samiska kvinnan, och femtio andra av hans kompisar bara för att de vill fortsätta med "trollerierna"... >:(

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Spelet om Maya
« Svar #9 skrivet: februari 28, 2008, 16:20 »
Jag var extern konsult och föremålskunnig för utställningen. Vad gäller formatet får någon annan yttra sig. För den som ville finna information så fanns den där i pratbubblorna eller på andra ställen intill föremålen. Sedan fanns ju naturligtvis problemet att all information om föremålen inte var tillgängliga för oss.

Utställningen syftade till att ge flera synsätt på föremålen; från en "vanlig" arkeolog, en "postkolonial" arkeolog, en antikhandlare, en gravplundrare, en "New ageturist" samt en representant för mayarörelsen. Man hade naturligtvis kunnat lägga fram den traditionella National Geographicinspirerade bilden av maya men då hade inte t.ex. mayarörelsens kritik av denna bild framkommit. Den konsthistoriska ådran inom mayaforskningen som relativt ofta använder sig av privatsamlingar (från gravplundring) hade även den kommit bort. Mayaområdets attraktion för turism och "New age" hade likaså försvunnit. Dessa bilder finns där inom populärvetenskapen och ibland smyger den sig in i forskningen också. Jag vet uppriktigt sagt inte vilken bild ambassadören hade velat få sig tilldelad.

Kul i varje fall att utställningen inte lämnade någon oberörd.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Àsvas

  • Gäst
SV: Spelet om Maya
« Svar #10 skrivet: februari 28, 2008, 16:51 »
"Den stora frågan är ändå om dagens pan-mayaströmningar räcker för att framväxande stolthet över ursprung, etnicitet och kultur skall resultera i bevarande och förstärkning, kanske i nya former - eller om nationalstaten Guatemala går mot homogeniserade, monokulturella medborgare. Det förefaller troligt att mayas etnicitet på sikt kommer att förstärkas och att deras kultur kommer att få ett modifierat innehåll, kanske bli mindre färgstark på ytan, men få en fastare kärna med en större roll än hittills för exempelvis de olika mayaspråken.
(under strecket 7/5 2006)
Av Ulf Lewin"

Vad intressant påminner mycket om hur vi samer har det i Skandinavien. Jag hörde en språkmänniskas kommentar om svenska, norska och danska, att det är samma språk men definieras som tre olika pga att man delat sig i tre olika nationer.

Jag funderade på utställningen, man kan säkerligen diskutera sådant i efterhand för kommande händelser. Jag tycker om jag ska döma av ovanstående artikel från SvD, att man nog inte hade behövt ta till skojiga grepp för att skildra dessa föremål. Skulle räcka väl med deras verklighet, och att visa på deras egna uttryck. Det verkar ju hända mycket där som kanske skymdes bort av kul aktiviteter. Men tycker man inte att ett folks egen kultur är intressant och värdefull utan allt kan vara en enda "gröt", så förstår man nog inte heller att göra en utställning som är tillräckligt seriös.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Spelet om Maya
« Svar #11 skrivet: februari 28, 2008, 16:58 »
Låter som hon (ambassadören) mest var sur för att det inte var tillräckligt bra turistreklam för hennes land.

/Mats

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Spelet om Maya
« Svar #12 skrivet: februari 28, 2008, 17:36 »
Nej, det är sant det fanns ingen anledning att göra utställningen till ett turistjippo. Sådant finns det gott om på annat håll. Cancuen (lokalen där fynden tagits ifrån) hade nog inte heller lockat till sig några horder av turister. Om vi hade fokuserat på det Demarest (utgrävaren) velat hade det nog mer liknat Apocalypto (massakrer, brutalalitet och lite handel).
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Spelet om Maya
« Svar #13 skrivet: februari 29, 2008, 07:51 »
På vilket sätt kan man beskriva utställningen "Spelet om maya" som "skojig" och "kul"?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

  • Gäst
SV: Spelet om Maya
« Svar #14 skrivet: februari 29, 2008, 09:06 »
På vilket sätt kan man beskriva utställningen "Spelet om maya" som "skojig" och "kul"?

/Johan

Tjaaa, det här tex :
" Den huvudsakliga målgruppen är gymnasieelever, vilket märks på upplägget. Vid ingången till utställningen presenteras sex påhittade rollfigurer i form av manshöga pappdockor i serieteckningsutförande. Dessa figurer befinner sig i Cancuén, en arkeologisk utgrävningsplats i centrala Guatemala, och tanken är att besökaren ska följa en av dem i spåren genom utställningen, ja, helst ska man gå igenom utställningen flera gånger, i olika spår.
Spåren korsar varandra ibland, och då konverserar seriefigurerna med varandra i pratbubblor. Så småningom blir man varse en sorts handling, en något osammanhängande story som dock är kryddad med ett mord. Promenaden avslutas vid en "åsiktsmaskin" där man ska låtsas att man har hittat ett arkeologiskt föremål och ta ställning till vad man ska göra med det."

Hämtad härifrån: http://www.svd.se/dynamiskt/rec_konst/did_12582802.asp

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Spelet om Maya
« Svar #15 skrivet: februari 29, 2008, 10:48 »
Fredrik Svanberg och Eva Bäckstedt diskuterade utställningen vidare i denna länk:

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_327848.svd

Syftet var som Svanberg skriver att lyfta fram annan kunskap än den som produceras av den traditionella mayaforskningen (bl.a. mayas egna synpunkter på det arkeologiska materialet, som sällan lyfts fram i andra utställningar). Få maya deltar i forskningen. Underligt hur Ásvas som alltid värnar om det etniska missat detta. Kan det bero på att du inte sett utställningen, kan inget om maya och nu bildar din uppfattning om den pga att du tror att det är jag som stått för hela idén, teoribildningen, m.m.? Någon utställningsproducent, postkolonial teoretiker, social konstruktionist eller relativist är jag inte så den kritiken är knappast berättigad. Hade jag gjort en posthumanocentrisk utställning hade den sett helt annorlunda ut och fokus hade lagts på föremålen snarare än den människocentrerade berättelsen...
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Spelet om Maya
« Svar #16 skrivet: februari 29, 2008, 11:08 »
Ásvas: Har du besökt utställningen? Jag ser inget "skojigt" i citatet ovan. Jag ser det snarare som positivt att museet vågar experimentera med de tillfälliga utställningarna (så länge det rör museets verksamhetsområde såklart) för att locka till sig besökare (observera att utställningsrecencenten i SvD-artikeln inte tillhör målgruppen för utställningen). Sen kanske man inte alltid lyckas nå ända fram.

Hur skulle du själv göra för att tilltala denna målgrupp istället utifrån utställningens syfte?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

  • Gäst
SV: Spelet om Maya
« Svar #17 skrivet: februari 29, 2008, 11:22 »
Yes! Jag har sett utställningen. Den var ganska ny då. Min upplevelse av den, plottrig, men kul för ungarna som var med. Inte tänkte de på vad den handlade om.

Jag skulle vilja göra en vackrare utställning. Ja, det skulle jag. Jag äskar föremål som visar ett folks etnicitet tex.

Citat från Jazaw:
Kan det bero på att du inte sett utställningen, kan inget om maya och nu bildar din uppfattning om den pga att du tror att det är jag som stått för hela idén, teoribildningen, m.m.? "

Kanhända det, jag är misstänksam mot dig troligen pga att jag tycker att du uttrycker dig så fint bildat! En enkel typ som jag begriper naturligtvis ingenting. Tex "posthumanocentrisk", ska man tolka det ordagrant eller står det för någon företeelse?

Ja, jag har indianvänner, från många folk, även Maya, jag har varit solidarisk på många sätt.
Jag har rest i trakterna däromkring på semester.

Jag läste den artikeln du hänvisar till Jazaw, den gav mig ingenting utöver vad det faktiskt står där.


Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Spelet om Maya
« Svar #18 skrivet: februari 29, 2008, 11:41 »
Bures !
Utställningen Spelet om Maya är ett skolexempel på västerländsk, kolonial arrogans, säger
SvD. Citat från
http://www.svd.se/dynamiskt/rec_konst/did_12582802.asp
Citera
Historiska museet har fått möjlighet att ställa ut ett antal nyupptäckta, i vissa fall förmodligen unika arkeologiska föremål från ett land i tredje världen, men för utställarna saknar de nästan helt intresse utom i den mån västerländska museibesökare kan spegla sig i dem och "göra upptäckter om sig själva". Golvmontrarna, där besökaren ibland bokstavligen trampar på föremålen, framstår i det sammanhanget som närmast övertydliga i sin symbolik.

Jag kan ju tänka mig in i hur det hade sett ut om man skulle göra ett "Spel om Samerna" i samma anda. Det tror jag inte är möjligt. Men här har man trampat på ett annat urfolk långt borta för att "locka till sig besökare". Jo, nog är det västerländsk, kolonial arrogans.
Bra att Guatemalas ambassadör har reagerat. Hoppas att både maya, samer och andra
urfolk snarast får sin självklara rätt att själva förvalta, tolka och förmedla sitt kulturarv.
När det gäller andras kulturarv kommer vi knappast att göra t.ex. ett "Spel om Svenskarna"
i samma anda som "Spelet om Maya" - även om det kanske hade varit "skojigt"... >:D
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Spelet om Maya
« Svar #19 skrivet: februari 29, 2008, 13:27 »
Bures ! Utställningen Spelet om Maya är ett skolexempel på västerländsk, kolonial arrogans, säger
SvD.

Suck! Självklart säger Eva Bäckstedt detta. Om en utställning inte är bra så är den av princip västerländsk (ett ord som nästan är det mest negativa man kan säga) arrogant. Något annat vore otänkbart att skriva. Faktum är att jag är så trött på att läsa sådana där artiklar att jag inte reflekterar över dem längre. De bygger inte på saklig grund utan på redan förutfattade meningar, precis det som de själva vill kritisera.