Författare Ämne: Symposium med Historieforum Västra Götaland  (läst 12979 gånger)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #20 skrivet: oktober 27, 2006, 22:11 »
Hmmm, det är mycket akademisk sociologi i den här tråden. Claes, det är skönt att se att du är på bettet! Men tänk på hjärtat ibland!

Återigen: Var det INGEN av listmedlemmarna som var där? Leif: Jag har slutat och bry mig om jag blir inbjuden eller ej! Jag är lika glad för det! MVH/LL

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #21 skrivet: oktober 29, 2006, 12:45 »
Citat från: "Leif"
Fortfarande OT:

Herulen,
jag har inga problem med forskning kring social symbolik, övergripande samhällsutvecknling, krigarföljen etc etc så länge den är väl argumenterad, källkritisk och empiriskt underbygd.  Exempelvis Ilkjaer uppfyller dessa krav, se bara publikationerna av Illerup Ådal som präglas av ett gediget vetenskapligt hantverk. Det finns andra som i kraft av sin aukoritet verkar tycka sig stå över dessa ytterst basala krav och istället tecknar mer eller mindre ogrundade svepande generaliseringar.....

PS: Vill du att jag skall vara mer specifik så får vi ta det som PM istället.


Nej, du behöver inte vara mer specifik. Jag kan mycket väl tänka mig vad och vilka du syftar på. Däremot så är ju är ju temat för symposiet upplagt för det som jag förespråkar. Däremot ser jag det som oförlåtligt att inte Lars Lundqvist blivit tillfrågad, ja även Claes för den delen. När jag ser talarlistan så kan vem som helst dessutom se vad det är för typ av sympisium man vill ha, dvs att okritiskt föra fram ett storslaget västergötland. Det kan jag inte tollerera, trots min mer kulthistoriska böjelse.

EvaCullman

  • Gäst
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #22 skrivet: oktober 30, 2006, 09:40 »
Citat från: "Thyra"
Nu blir jag ännu mer intreserad i att höra en "tripprapport"! Finns ingen här som var där? Eva, kan inte du berätta?


Ja jag var där där med en kompis, och vi hörde alla föredrag, och deltog i alla aktiviteter. För oss var det mest en nyfiken grej, plus att vi ville flamsa runt i Kinnekulletrakten. Jag hade lite pm-växling här på forumet efteråt, och kände att jag riskerade att bli lite raljerande och elak, därför avstod jag från "tripprapporten". Men kör i vind:

Organisation: Upplägget i sin planering var mycket bra. Genomförandet svajade lite; det finns personer i samfundet som drar ett tungt lass och trots allt får en sån här grej att fungera. (antar att ni vet vilka ni är så jag behöver inte name-droppa).

Föredragslista: Tyckte nog det var en ambitiös lista men jag har ingen åsikt om vilken inriktning som borde varit så jag kan inte se vad som fattas. Våra förväntningar var ju göticism kryddat med ännu mera guld och gamla kungar, så listan var faktiskt mycket mer akademisk än väntat. De föredrag som var på danska gick inte att förstå för merparten av åhörarna (inklusive mig) och det var en STOR besvikelse. Kändes nästan som de körde danska i st f engelska eller "skandinaviska" i uppfostringssyfte  :evil:  De unga doktoranderna var väldigt bra och symposiet hade tjänat på att ta in fler sådana, inte minst tack vara att de sätter exempel på hur en presentation nuförtiden (med hjälpmedel, timing osv) skall gå till. Bo Ralph som inledde var förstås fängslande, bra att lägga honom först.

Deltagare: För oss var det inte "en dag på jobbet" utan en social grej, och det var en helskön blandning av akademiker, akademiker-foliehattar, amatör-foliehattar och vanligt folk. Hade t ex aldrig stött på götiska förbundet förut, och tyckte det var kul att bli raggad på av dem. (nej jag har inte nappat ;)). Jag gillade den generösa inställningen till allt och alla, inte minst att amatörforskarna fick greppa mikrofonen och ta sig utrymme. (oj vad många intressanta skuggbilder av Odin man kan tänka ut sent på natten när man fått sig några glas :mrgreen: )

Bestående intryck: Det här skall jag åka på igen om det blir av. Men man skall ta det som en trevlig fritidsaktivitet, ev för att träffa folk, och inte för att få input till sin yrkesverksamhet som historiker eller arkeolog.

Tack för mig!
//Eva

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #23 skrivet: november 08, 2006, 21:46 »
Tack Eva! Det låter spom du åkt dit med rätt inställning och därmed fått max ut av det!

Utloggad Thyra

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #24 skrivet: november 13, 2006, 11:06 »
Tack Eva!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #25 skrivet: april 17, 2007, 19:47 »
Nu finns dokumentationen från symposiet att beställa (se bifogad fil).

www.historieforum.se

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ingemarn2000

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #26 skrivet: oktober 17, 2007, 15:42 »
Hej alla!

Jag vill först presentera mig. Jag heter Ingemar Nordgren och är primärt historiker. Jag skrev min avhandling om goternas etnicitet vid universitet i Odense. Den var tvärvetenskaplig och behandlade förutom historia även arkeologi, religionsvetenskap och lingvistik. Jag är också ordförande i Historieforum Västra Götaland.
Jag har  läst tråden om symposiet och instämmer i att Lasse och Claes skulle platsat bra. Denna gång låg emellertid fokus på hela Skandinavien då vi inte vill fastna enbart i Västsverige och ekonomin medförde begränsningar  och dessutom  omtanke om deltagarkostnader  om ännu en dag skulle använts. Båda namnen låg emellertid med i de preliminära planerna. Vi kommer igen med regionala seminarier. I vinter planerar vi en mindre sammandragninng då Maria Vretemark hittills är klar att prata om tidig kristendom. Här kommer kulten in och det borde finnas plats för både Claes och Lasse om de är intresserade. Vi återkommer i frågan.  Det har antytts av några debattörer att man förväntade sig storvulna Västgötaperspektiv. Glöm det - vi jobbar seriöst även om vi befordrar  forskning i Västsverige. Den bör utgöra en integrerad del av forskningen i hela landet och vi är övertygade om att Västsverige inte mår illa av den jämförelsen. I all synnerhet inte med tanke på de insatser som Lasse och Claes har gjort hittills. Det största problemet med den arkeologiska verksamheten i västra Sverige  har ju varit avsaknaden av exploateringsgrävningar men så fort sådana kommer dyker det upp nytt. Skulle dock önska mer pengar till ren forskningsgrävning. Resultaten i Varnhem, betalda av Sparbanken, ger syn för sägen.

Vänligen
Ingemar