Författare Ämne: Symposium med Historieforum Västra Götaland  (läst 12980 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« skrivet: april 27, 2006, 21:30 »
Fick tips om detta symposium som bl a postats på Arkeologilistan. Jag har dock redigerat bort kontakinfon, den som är intresserad kan kontaka mig via PM.

---------------------------

Historieforum Västra Götaland inbjuder till symposiet

KULT, GULD och MAKT


i kommunhuset (borgen),sessionssalen i Götene
18-20 augusti 2006

Symposiet riktar sig till alla intresserade, som är varmt välkomna att
delta som åhörare, medverka i diskussioner samt att delta i alla övriga
arrangemang.

Program:
Fredag:

09.00 - Kansliet är öppet för registrering.

11.00 Invigning under festliga former. Kommunalrådet i Götene Bo
Bergsten välkomsttalar.

11.30 Ralph, Bo, fil.dr.professor, Göteborg, lingvistik:
Rökstenens inskrift – Goter eller gåtor?

12.00 Brandt, Troels, cand.aud.merc, Farum, lingvistik:
Rökstenen - Gåder og svar

12.30 Nielsen, Hans Frede, dr.phil,professor,Odense, lingvistik:
Goter, götar og heruler: etnologiske og sproghistoriske strejftog.

13.00 LUNCH

14.00 Nordgren, Ingemar, fil.dr.Källby, historia:
Kult och kultsymboler som en indikation på världslig makt

14.30 Klos, Lydia, doktorand, Kiel, arkeologi:
Lady of the rings - Järnålderens kvinnor mellan makt och kult

15.00 Hyenstrand, Åke, fil.dr., emer.professor, Skövde, arkeologi:
Kult och makt - uttryck för samma sak?

15.30 KAFFE

16.00 Hagberg, Ulf Erik, fil.dr,f.d. chef SHM o.sekr. i
Vitterhetsakademin,Uppsala, arkeologi:
Från glänsande bronssköldar vid Vänern till offerfynd i Skedemosse på Öland.

16.30 Quist, Ove, fil.mag.,Råbäck, arkeologi:
Guldet i Västergötland

17.00 Panel av dagens föredragshållare. Extra chans till frågor och
svar, diskussion

18.30 Vickning och allmän samvaro på Hotell Postiljonen

Lördag:

08.00 Henriksson, Göran,fil.dr.Uppsala, arkeoastronomi:
Riksblotet och Uppsala högar

08.30 Hultgård, Anders, fil.dr, professor, Uppsala, religionsvetenskap:
Kultens språk - rituella formler och rituella åtbörder i
fornskandinavisk religion.

09.00 Watt, Margrethe, fil.dr.,f.d.chef Bornholms museum,Dyssegaard,
arkeologi:
Hvad siger de? Kan man tyde guldgubbernes gestussprog?

09.30 KAFFE

10.00 Helmbrecht, Michaela,doktorand,Dresden/ Kiel/Lund, arkeologi:
Om behornade hjälmar och Odins krigare

10.30 Larsson, Lars, fil.dr.,professor, Lund, arkeologi:
Kulthus och kultplats i Uppåkra. Mer än sexhundra år av riter och
ceremonier vid en centralplats i Skåne

11.00 Kaliff, Anders, fil.dr.,doc.,bitr.avd.ch.RAÄ-UV, Linköping,
arkeologi:
Gravhus, kulthus eller tempel? - reflektioner kring en fornlämnings
återkomst och möjliga tolkning"

11.30 Alkarp, Magnus, doktorand, Uppsala, arkeologi:
Problemet Gamla Uppsala kyrka

12.00 LUNCH

13.00 Nyberg, Tore, fil.dr.,teol.dr.HC, emer.professor, Odense, historia:
Urskiljande av en tidig övergångsfas i Nordens kristning

13.30 Tesch, Sten, fil.dr.,chef Sigtuna muséer, Sigtuna, arkeologi:
Kungen, Kristus och Sigtuna - platsen där guld och människor möttes

14.00 Thrane, Henrik, dr.phil.,emer.professor, Aarhus, arkeologi:
Gudmes guldrige folkevandringstid efter 20 aars forskning

14.30 KAFFE

15.00 Hyenstrand-Bergström, Eva, fil.dr.,doc.,Skövde, arkeologi:
Guld och gravar

15.30 Nordqvist, Bengt, fil.dr., avd.ch. RAÄ-UV, Kungsbacka, arkeologi:
Västergötlands krigsbytesofferplatser - en förnyad analys

16.00 Panel av dagens föredragshållare. Extra chans till frågor och
svar, diskussion.

20.00 Galabankett på Hotell Postiljonen.

Söndag:

09.00 Exkursion med buss till arkeologiskt och historiskt intressanta
platser.


Syftet med symposiet är att koordinera de spridda forskningsresultaten
inom historia, arkeologi, religionsvetenskap, konstvetenskap, lingvistik
et c.och söka påvisa möjliga samband mellan arkeologiska kontexter,
misstänkta kultiska centra och profana maktcentra från sen bronsålder
under järnålder och till tidig medeltid. Ämnet har aktualiserats genom
fyndet i Uppåkra av ett misstänkt kulthus, vilket bl.a. kan revitalisera
frågeställningen huruvida man under denna period bara blotade under
öppen himmel eller om det faktiskt förekom tempel av Adams karaktär. Det
kan påpekas att Västergötland är det landskap i Sverige som uppvisar de
överlägset största guldfynden fram t.o.m. folkvandringstid, och många av
dessa av utpräglat sakral karaktär. Samtliga föredrag kommer att tryckas
inklusive engelsk summary.

Symposiet genomförs med benäget bistånd av Götene kommun och Forshems
Gästgiveri med dess välkände arkeologiintresserade krögare Stefan
Johansson. All mat ombesörjs av Forshems Gästgiveri som är Sveriges enda
certifierade slow-food restaurant och känd över hela landet efter Stefan
Jarls film ’Gästgivaregården.

På fredagskvällen gives tillfälle till att under gemytliga former med
Stefans goda mat bekanta sig med varandra på vad vi har kallat en
vickning för att understryka det informella och avslappade. Maten
serveras som en buffé och man minglar fritt.
På lördagskvällen aväts den mer formella galabanketten – en utsökt
trerätters måltid som Stefan lagt hela sin själ i men ändå till
rabatterat pris. Det kommer att bjudas på tidsenlig underhållning med
bl.a. bardkväden till 600-talslyra samt skönsång till harpa av Göteborgs
Opera Duo.

Deltagaravgift: Avgiften per deltagare är 300 kronor och inkluderar
kaffe med tilltugg båda dagarna. Föranmälan är nödvändig då
deltagarantalet är begränsat.

Måltider: Föranmälan är nödvändig. Alla måltider serveras på Hotell
Postiljonen som ligger alldeles bredvid symposielokalen. Kaffet serveras
i foyén på kommunhuset.
Lunch fredag och lördag kostar 70 kronor per person och måltid.
Vickning på fredagen kostar 150 kronor.
Galabanketten på lördagen kostar 295 kronor.

---------------------------
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

EvaCullman

  • Gäst
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2006, 09:32 »
Jag skall gå på detta. Jag kan publicera en utförlig "tripprapport" efter helgen  :)

Utloggad Thyra

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #2 skrivet: september 07, 2006, 11:24 »
Till de som var där: Berättar! Ämnet låtar så spännande, hur var föreläsningar?

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #3 skrivet: september 07, 2006, 22:06 »
Mycket märklig tillställning och en märklig samling individer må jag säga. Framför allt är det intressant att se vilka som INTE är inbjuda och fundera på varför. Måste erkänna att detta är första gången jag hör talas om arrangemanget... och då är jag ändå Götenebo på sommaren... Skall bli intressant, på flera sätt, att läsa bidragen när de blir tryckta...

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #4 skrivet: september 08, 2006, 11:42 »
Jag håller med Claes om att det känns som ett något märkligt sammansatt seminarie. Även intressant att se att Bengt N. tituleras avdelningschef på RAÄ uv väst i Kungsbacka.....  Härom veckan när jag var där på besök var det Nisse J som var avd chef och kontoret låg i Mölndal....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Thyra

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #5 skrivet: september 08, 2006, 14:55 »
Nu blir jag ännu mer intreserad i att höra en "tripprapport"! Finns ingen här som var där? Eva, kan inte du berätta?

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #6 skrivet: september 08, 2006, 22:51 »
Jag var på symposiet och jag måste säga att det var väldigt skiftande kvalitet på föredragen. I vissa fall var den vetenskapliga nivån förbluffande eller snarare oroväckande låg.
/Jesper

Utloggad Erica N

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #7 skrivet: september 09, 2006, 13:25 »
Jag var med på symposiet. Gick dock inte på alla föredragen. Jag håller med om att några av föredragen var lite märkliga, men de flesta var
intressanta. Jag tror nog att de flesta av föredragshållarna är erkända forskare. Anders Hultgård, Bo Ralph och Åke Hyenstrand t ex kan knappast  räknas som "märkliga individer".
Tyvärr hade några av föredragshållarna lämnat återbud, bl a Anders Kaliff.  /Erica N

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #8 skrivet: september 30, 2006, 19:21 »
Claes; vem eller vilka skulle du vilja ha sett på symposiet...

Ingen som kan berätta om det sades något nytt och spännande?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #9 skrivet: oktober 01, 2006, 21:59 »
Citat från: "Lars Lundqvist"
Claes; vem eller vilka skulle du vilja ha sett på symposiet...


Ett (outtalat?) fokus var väl Västergötland tyckte jag mig förstå.

Var du tillfrågad Lunkan? Man kan ju t.ex. tycka att en som skrivit en lic baserad på centralplatsindikerande företeelser i västergötland bör vara aktuell i talarlistan....
Sedan kan man kanske tycka att Claes själv skulle tillfrågats.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #10 skrivet: oktober 01, 2006, 22:29 »
Jo, i vissa kretsar är man inte så populär... http://www.arkeologiforum.se/images/icon/icon19.gif Men det gör absolut inget. Det finns kretsar och personer jag noga aktar mig för att figurera tillsammans med.

Lunkan: Du får inga namn av mig här. Alltså, jag har mer eller mindre vetenskapligt grundade åsikter och synpunkter på och kunskap om i stort sett var och en av föreläsarna men det är kanske inget man ska skriva såhär i ett debattforum av detta slag. Men generellt saknar jag ett yngre perspektiv, det känns som om samma personer skulle kunna hållt samma seminarium 1990. Arkeologiämnet rör sig framåt och istället för en professor emeritus i "splendid isolation" på Billingen skulle man ju kunna höra med yngre förmågor på C/D och doktorandnivå. Ett symposium om aktuell yngre järnålders-/äldre medeltidsforskning i Västergötland skulle kunna bli riktigt spännande. Dessutom skulle ett sådant upplägg i sig säkert generera ytterligare ny och spännande forskning, vilket är behövligt och välkommet. Kommer Historieforum Västra Götaland kunna generera något sådant? Skulle inte tro det.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2006, 23:29 »
Nja, nu var det väl ett symposium kring Västgötland med bl.a. utgångspunkt i Uppåkratemplet om jag förstått det rätt. Då är nog inte åldersfrågan på föredragshållarna relevant, snarare vad de har att komma med utifrån sin forskning. Lars Larsson är given som den som ytterst ansvarat för Uppåkra (även om jag definitivt anser hans tempelrekonstruktion som föga trolig), Margrethe Watt är den danska forskare som gett Bornholm en helt ny förhistoria och som ledde utgrävningarna av bl.a. Sorte Muld, Nordens största fynd av guldgubbar vilka påträffats på platsen för ett troligt tempel liksom Uppåkra. Uffe innehar, trots sin pensionärsstatus, en enorm kunskap om Ölands offerplatser och om spännande fynd från Västergötland och Sten Teschs arkeologi i Sigtuna har verkligen satt modern fokus på den tidiga missionen. Bara för att ta några exempel bland föredragshållarna. Sedan tycker jag det är tråkigt att t.ex. du Claes, inte fanns på listan. Har nämligen läst din avhandling med stor behållning. Det finns andra namn som jag också saknar.

Men är inte Historieforum Västra Götaland en ideel förening utanför forskningsinstitutionerna? I det perspektivet tycker jag det inte är dåligt att de fått ihop en sådan lista på föredragshållare. Kanske finns här också en förklaring på varför yngre forskare saknas då de gamla "uvarna" är bättre kända.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #12 skrivet: oktober 02, 2006, 08:05 »
Jag pratar inte om biologisk ålder här... man kan vara ung i sinnet fast man är folkpensionär... Kopplingen Uppåkra-Västergötland? Med all respekt låter det inte så lite krystat, men vad vet jag? Jag var ju inte ens inbjuden att lyssna.

Det stora problemet med västgötavaggomanerna är att de vill högervrida den historiska och arkeologiska agendan. Åter igen vill man skifta fokus mot kungar, krig och fornstora dar. Slälv betackar jag mig för sådant och försöker formulera min forskning på ett sådant sätt att den inte går att använda av de reaktionära vaggisterna. Därför är jag inte så populär hos exempelvis Götiska förbundet... Men - och det vill jag understryka - när jag är ute och föreläser i Västergötland är de inte speciellt tongivande. Folk är mycket väl medvetna om hur historieämnet såg ut för femtio år sedan och hur det ser ut i dag. Man är mer nyfiken på Henrik Jansson än på Carl Grimberg om man säger så...
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #13 skrivet: oktober 02, 2006, 12:31 »
Kopplingen Uppåkra-Västergötland? Det står så i deras utskick. Dessutom "söka påvisa möjliga samband mellan arkeologiska kontexter, misstänkta kultiska centra och profana maktcentra från sen bronsålder under järnålder och till tidig medeltid".

Låt vara med det. Det är bra att vi har olika intresseinriktningar. Kungar (läs dåtida politik) och slag är åtminstone för mig relativt intressanta företeelser. Tydligen för andra också eftersom det finns en egen slagfältsgrupp på Riksantikvarieämbetet och man söker i skrivande stund för fullt efter kung Valdemars krigsavfall på Gotland. De extrema "vaggisterna" känns dock för mig ytterst främmande. Jag förnekar inte att det initiativ som Dag Stålsjö en gång tog genom att låta TV försöka förändra synen på den äldre svenska historien genom att fokusera på annat område än Mälaren, dvs Västergötland, var nyttigt. Merparten av det som producerades blev dock enbart löjligt. Glömmer aldrig den enorma trävagga, målad i svenska flaggan, som man ställde upp på torget i Skara med de påmålade orden: "Svearikets vagga". Höll på att köra in min bil i en husvägg när jag såg den.

Utloggad Thyra

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #14 skrivet: oktober 09, 2006, 09:57 »
Angående ert diskussion kring ålder, ämnet och föreläsare så hörde jag att det fanns flera doktorander som höll sina föreläsningar vid symposiet och de var ganska inspirerande även för de äldre professorer. Via arkeologi-mailinglistan fick man ett inbjudande och alla som finns med i listan kunde skicka sina abstract för eventuella föreläsningar. Det var alltså inte bara utvalda föredragshållare.
Hörde att tom föreläsare från Danmark och Tyskland fanns med!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #15 skrivet: oktober 10, 2006, 11:13 »
Citat från: "Claes Theliander"
Jag pratar inte om biologisk ålder här... man kan vara ung i sinnet fast man är folkpensionär... Kopplingen Uppåkra-Västergötland? Med all respekt låter det inte så lite krystat, men vad vet jag? Jag var ju inte ens inbjuden att lyssna.

Det stora problemet med västgötavaggomanerna är att de vill högervrida den historiska och arkeologiska agendan. Åter igen vill man skifta fokus mot kungar, krig och fornstora dar. Slälv betackar jag mig för sådant och försöker formulera min forskning på ett sådant sätt att den inte går att använda av de reaktionära vaggisterna. Därför är jag inte så populär hos exempelvis Götiska förbundet... Men - och det vill jag understryka - när jag är ute och föreläser i Västergötland är de inte speciellt tongivande. Folk är mycket väl medvetna om hur historieämnet såg ut för femtio år sedan och hur det ser ut i dag. Man är mer nyfiken på Henrik Jansson än på Carl Grimberg om man säger så...


Jag är dock inte enig med dig i detta. Visst, forskningen om Sveriges vagga har något extremt politiskt förflutet över sig. Sune Lindqvist var ju som bekant nazist och han förordade envist och okritiskt Gamla Uppsala som Sveriges Vagga. Flertalet av västgötaskolans representanter var också nazister och de anammade samma sorgsna nationalpatriotism, fast då ur ett västgötiskt perspekt. Av just den orsaken så förstår vi den massiva kritik som bl.a. Sten Carlsson, Björn Ambrosiani och Birgit Sawyer utfärdade mot den senare Västgötaskolan som fick en renessans i och med Dag Stålsjös program på 1980-talet. Men att det bara skulle ha funnits en svensk urvagga som bara skulle ha gungat på ett enda ställe förordar väl knappast någon idag. I alla fall inte om hon eller han ska framstå som trovärdig och seriös. Istället ser jag den typ forskning som ett komplement till den som studerar mer lokala trender. Framför allt så vill ju forskningen som letar efter ursprung se saker och ting ur ett långtidsperspektiv, ge politiska förklaringsmodeller till detta samt önska förstå hur olika kulturer från många områden kan skapa en gemensam större kulturström (se t.ex. Kristian Kristiansen). Den forskning som idag t.ex. undersöker om goterna eventuellt kan ha rötter i Götalandsområdena (Anders Kaliff, Thomas B Larsson och Thorsten Andersson) fokuserar sig på de stora trenderna i det forntida samhället. Man vill alltså studera hur samverkan mellan exogena och endogena orsaker kan förklara samhällsutvecklingen. Detta tycker jag fortfarande har sitt berättigande inom fornforskningen.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #16 skrivet: oktober 10, 2006, 11:32 »
Lite OT men inlägget är en kommentar till Herulens inlägg:

Jag tycker att mycket av den forskning som idag görs på "stora trender" är dåligt underbygd. Man plockar fram få och snävt utvalda (ofta mycket speciella) fynd vilka får belysa den ståndpunkt man förfäktar. Fynden som används är ofta dekontextualiserade. Mycket sällan baseras forskningen på omfattande (redovisade) genomgångar av materialkategorier. Och forskarna kommer undan med denna metod därför att de ofta är väl etablerade, erfarna och har goda kontaktnät och därigenom undgår en hel del offentligt uttalad kritik. En doktorand som försöker arbeta på samma sätt blir sällan godkänd (eller kanske snarare klar eftersom doktoranden ofta är noggrannare i sina materialgenomgångar än de etablerade generalisterna).

Nu är jag väldigt kategorisk men jag tycker att denna tendens finns och är tydlig när man väl uppärksammat den!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #17 skrivet: oktober 10, 2006, 11:38 »
Citat från: "Leif"
Lite OT men inlägget är en kommentar till Herulens inlägg:

Jag tycker att mycket av den forskning som idag görs på "stora trender" är dåligt underbygd. Man plockar fram få och snävt utvalda (ofta mycket speciella) fynd vilka får belysa den ståndpunkt man förfäktar. Fynden som används är ofta dekontextualiserade. Mycket sällan baseras forskningen på omfattande (redovisade) genomgångar av materialkategorier. Och forskarna kommer undan med denna metod därför att de ofta är väl etablerade, erfarna och har goda kontaktnät och därigenom undgår en hel del offentligt uttalad kritik. En doktorand som försöker arbeta på samma sätt blir sällan godkänd (eller kanske snarare klar eftersom doktoranden ofta är noggrannare i sina materialgenomgångar än de etablerade generalisterna).

Nu är jag väldigt kategorisk men jag tycker att denna tendens finns och är tydlig när man väl uppärksammat den!


Kan inte annat än hålla med. Och jag vet nog framför allt vilken "etablerad forskare" du syftar på. Bra rutet Leif!
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #18 skrivet: oktober 10, 2006, 15:15 »
Citat från: "Leif"
Lite OT men inlägget är en kommentar till Herulens inlägg:

Jag tycker att mycket av den forskning som idag görs på "stora trender" är dåligt underbygd. Man plockar fram få och snävt utvalda (ofta mycket speciella) fynd vilka får belysa den ståndpunkt man förfäktar. Fynden som används är ofta dekontextualiserade. Mycket sällan baseras forskningen på omfattande (redovisade) genomgångar av materialkategorier. Och forskarna kommer undan med denna metod därför att de ofta är väl etablerade, erfarna och har goda kontaktnät och därigenom undgår en hel del offentligt uttalad kritik. En doktorand som försöker arbeta på samma sätt blir sällan godkänd (eller kanske snarare klar eftersom doktoranden ofta är noggrannare i sina materialgenomgångar än de etablerade generalisterna).

Nu är jag väldigt kategorisk men jag tycker att denna tendens finns och är tydlig när man väl uppärksammat den!


Att denna forskning till stora delar är dåligt underbyggd anser jag inte stämmer. Det är t.ex. en inte alldeles helt oviktig notering som Jørgen Ilkjaer gjorde angående offerfynden i Illerup, där han kunde se att vapen från Östsvear troligen finns nedlagda där. För forskningen om krigarföljen från Mälardalen betyder dessa uppgifter oerhört mycket. Kompletteras detta med boplatsstudier så kan vi få bättre förståelse vilka lokalt sociala och ekonomiska förutsättningar dessa krigarföljen kom från. Jag ser därmed ingen motsättning mellan de olika forskningsområdena inom arkeologin. Det är givetvis sant att boplatsundersökningar säger mycket mer om hur den tidens människor levde på plats än vad ett närstudium av fragment från sönderrostade folkvandringstida svärd kan göra. Men jag anser det ändå viktigt att klarlägga att de som irrar sig in i de teoretiska utmarkerna för att försöka finna förklaringar till storstilade fynds sociala symbolik vill nå helt andra kunskaper om forntiden än de som t.ex. hetsar sig över att få göra pollenanalyser av det miljonte kokkärlet eller de som med stor iver och nervositet gör kvantitativa bedömningar utifrån benbitar som mäts och vägts med millimetervåg Valet av forskning styrs ju trots allt av arkeologens eget temperament och dennes oförklarliga böjelse för ett visst fenomen. Om inte detta får komma till utlopp så är det ju ingen mening alls att studera arkeologi.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Symposium med Historieforum Västra Götaland
« Svar #19 skrivet: oktober 11, 2006, 10:55 »
Fortfarande OT:

Herulen,
jag har inga problem med forskning kring social symbolik, övergripande samhällsutvecknling, krigarföljen etc etc så länge den är väl argumenterad, källkritisk och empiriskt underbygd.  Exempelvis Ilkjaer uppfyller dessa krav, se bara publikationerna av Illerup Ådal som präglas av ett gediget vetenskapligt hantverk. Det finns andra som i kraft av sin aukoritet verkar tycka sig stå över dessa ytterst basala krav och istället tecknar mer eller mindre ogrundade svepande generaliseringar.....

PS: Vill du att jag skall vara mer specifik så får vi ta det som PM istället.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/