Författare Ämne: Bronsåldershus  (läst 9112 gånger)

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Bronsåldershus
« skrivet: april 26, 2006, 19:10 »
På det senaste styrelsemötet i föreningen Bronsålder i Norrköping kom frågan upp om vi ska ge oss på ett projekt i form av att konstruera ett bronsåldershus. Jag är helt med på tanken och tycker att det skulle vara ett vettigt projekt, inte för att det inte har gjorts förr [vilket det har] utan för att det hör till en bronsåldersförening med tillhörande museum att ha en sådan byggnad tillgänglig för besökare.

Personen som tog upp frågan hade dock ett enligt mig lite märkligt resonemang runt frågan om husens utseende vilket jag skulle vilja ha några sakkunniga svar om.

Enligt vederbörande har man ingen aning om hur dessa hus såg ut utan har snarare gissat sig till en numera vedertagen modell utifrån teorier om stolphålsplaceringar och liknande. Jag vill dock ha det till att det finns något slags grundläggande material bakom dessa teorier och frågar nu om jag har rätt eller om man faktiskt bara har kommit fram till den vedertagna modellen utifrån spekulationer och teorier enkom?

Anledningen till att jag vill ha lite kött på benen här är att personen i fråga anser att 'folk i allmänhet märker ändå ingen skilnad' men jag anser att det är av största vikt att hålla sig till eventuellt befintligt material snarare än lösa spekulationer i det här fallet eftersom vi ändå försöker vara en förening med det specifika området bronsålder som inriktning. Innan jag lägger mig i bygget [om det blir av] vill jag därför veta mer om vilket material som finns tillgängligt angående hus och byggnader under bronsåldern.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Bronsåldershus
« Svar #1 skrivet: april 26, 2006, 19:53 »
Det var enormt stora hus man byggde på bronsåldern, ibland över trettio meter långa och åtta till nio meter breda. Det här var ju en brytningstid, jordbruket var på frammarsch i vårt land, men ännu låg husen i små klungor som under järnåldern skulle bli byar med många byggnader för förvaring och lagring av spannmål.
Det finns utmärkt litteratur att tillgå när det gäller bronsålderns husarkitektur. Göran Burenhults Arkeologi i Norden band 2 visar både i text och bilder hur dessa tedde sig. Göteborgs Universitet har även gett ut en skrift "Kring Västsvenska hus", där ämnet tas upp. Inom arkeologin har man byggt upp autentiska historiska byggnader, bland annat i Lejre i Danmark har man rekonstruerat en by från keltisk tid.  
Hoppas det hjälpte dig lite  :wink:
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Bronsåldershus
« Svar #2 skrivet: april 26, 2006, 20:00 »
Tackar för litteraturtipsen, ska kolla upp det vid närmsta tillfälle.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Bronsåldershus
« Svar #3 skrivet: april 27, 2006, 08:57 »
Om du letar efter brukbara planer på förhistoriska hus finns en rätt omfattande katalog med titeln "Hus & gård i det förurbana samhället"  (red) Hans Göthberg, Ola Kyhlberg, Ann Vinberg, utgiven av RAÄ / UV 1995. Ursprungligen var den nog tänkt att bilda stommen i en kontinuerligt uppdaterad digital katalog över i Sverige undersökta hus men... Det är inte alla vackra visioner som blir verklighet.   :wink:

Hur som helst, boken innehåller många överskådliga husplaner. Beträffande bronsåldershus så tog jag vid ett tillfälle kontakt med den lokala brandkåren som ställde upp och utredde en brandtomt sisådär 3500 år för sent. Resultaten blev riktigt bra - vi fick t.ex. en god uppfattning om själva brandförloppet och kunde utifrån detta dra slutsatser om husets konstruktion. En artikel finns publicerad i  Populär Arkeologi nr 4/99.
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Re: Bronsåldershus
« Svar #4 skrivet: april 27, 2006, 12:39 »
Citat från: "Krax"
Det var enormt stora hus man byggde på bronsåldern

Inte nödvändigtvis. Det finns ett gäng små åxå men de är inte lika kända. I Nässjö har vi undersökt ett par långhus från äldre bronsålder som var mindre än 10 m långa.
Det finns väl gott om undersökta brosnåldershus i Östergötland, något av husen från Pryssgården borde väl inte vara helt fel att snegla på? För det roligaste vore väl att kunna säga att "originalet" stod xx km bort???
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Re: Bronsåldershus
« Svar #5 skrivet: april 29, 2006, 15:31 »
Citat från: "Leif"
Det finns väl gott om undersökta brosnåldershus i Östergötland, något av husen från Pryssgården borde väl inte vara helt fel att snegla på? För det roligaste vore väl att kunna säga att "originalet" stod xx km bort???


Uj ja, det finns massor av hus i Pryssgården och runt i krokarna vid Herrebro, Fiskeby och Eneby.. det finns dock inte särskilt många stora hus då Pryssgården på bronsåldern var ett ganska smalt näs mellan strömmen och en för länge sedan uttorkad sjö (antecknad som sankmark 1691). Det bästa vore ju att hitta ett långhus mitt på himmelstalundsfältet då man räknar med att en del av fältet varit bebyggt/bebott redan under yngre stenålder vilket borde borga för större byggnader iom långvarig fast bebyggelse.

Men den stora frågan här är hur jag får reda på vilket underlag som ligger till grund för bronsåldershusens utseende, förlagor finns det nog så det räcker :wink:
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bronsåldershus
« Svar #6 skrivet: april 29, 2006, 15:53 »
Citat från: "Gandalf"
Det bästa vore ju att hitta ett långhus mitt på himmelstalundsfältet då man räknar med att en del av fältet varit bebyggt/bebott redan under yngre stenålder vilket borde borga för större byggnader iom långvarig fast bebyggelse.


Det gjordes en underöskning i sommras vid himmelstalund som du själv länkat till tidigare:

Vet du om man gjort någon närmare datering av fynden?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Bronsåldershus
« Svar #7 skrivet: april 30, 2006, 13:39 »
Fynden från den senaste grävningen [för en ny cykelväg som ska ersätta den väg som nu går rakt över hällarna] är inte daterade än men det rör sig troligtvis om järnålder. Det som hittats är stolphål från ett mindre hus, tre brunnar [varav två igenfyllda och den senaste fortfarande har vatten] drivor av skärvsten och minst en [har glömt den korrekta termen] ugn med lerbottnar i tre lager. Leran var extremt hårt bränd och förväxlades först med metall [man har inte hittat några spår av metallbearbetning dock]. Ytterligare hittades en malsten som använts som täckning för den yngsta brunnen. De hittade också en del koben men inget annat i benväg. Huset påminner om de mindre husen som hittats i Pryssgårdsområdet men har förmodligen inte använts som bostad.

Jag ska försöka hitta herrarna arkeologer för att få en närmare datering [och förhoppningsvis en bättre redogörelse av fynden eftersom jag kan ha missuppfattat något] så kan jag återkomma med det, troligtvis rör det sig dock om järnålder.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
hus
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2006, 20:44 »
gjorde en modell till hällristningsmuseet för ett par år sedan. utgick från pryssgården och olas ide om ett långhus med öppen gavel som verkade vara en ny intressant ide. tomten på tegelbruket försvann och oförsäkrade båthuset som jag lagat gick också upp i rök. enligt pehr finns en mängd 150 % intresserade husbyggare som väntar på, ja vad?
en teori om mycket stora hus kan vara behov av samlingslokaler för folk eller foder,men kanske troligare en maktdemonstration i ett auktoritärt samhälle. läs lena edbloms fylliga avhandling långhus i gene, så slipper man göra en massa egna uträkningar och experiment. Vatten, eld och rök är ingredienser som kan hanteras på olika sätt, tex i Valby i västerås...vårt luftiga vasstak i Körunda släpper igenom rök men leder bort regnvatten, huset på 20*8 m byggdes av mig +2 trälar på tre månader.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Bronsåldershus
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2006, 20:46 »
Jo, nog finns det intresserade 'byggmästare' alltid men jag och resterande styrelse (mest jag dock) ställer mig ytterst tveksam till deras förslag om vad som ska byggas. Just nu föreligger en enligt mig fullkomligt vansinnig idé om ett tvåvåningshus i halm eller alternativt sten. Med detta i åtanke förstår säkert de flesta varför jag vill ha fakta att grunda ett eventuellt husbygge på. Jag vill väldigt gärna hänga på trenden att bygga forntida byggnader men några tvåvåningsspektakel i halm vill jag helst undvika :?

Tackar för lästipset.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Global

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Bronsåldershus
« Svar #10 skrivet: mars 24, 2007, 22:49 »
Hur går det med husbyggnadsplanerna?

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Bronsåldershus
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2007, 11:36 »
Jodå, det har väl börjat ta fart nu igen. Vi har mark och väntar på komunens klartecken, det var det sista jag hörde. Nu ska det ordnas en grupp med egen kassa för projektets genomförande. Jag är väl fortfarande inte riktigt med på hur det hela ska gå till och slutresultatet ställer jag mig lite tveksam till men jag har valt att ställa mig lite utanför för att se hur det går innan jag tar ställning. Om planerna på tvåvåningshus i halm finns kvar så kommer jag att ta avstånd från alltihop.. En ny fundering är att bygga upp hus längs med Motala ström mellan Himmelstalund och Fiskeby för att skapa ett forntida landskap längs strömmen. Det kan bli intressant. Föreningen funderar också på att byta namn och innefatta hela 'forntiden' så husen kan variera i ålder mellan stenålder och järnålder. Hela området har ju en bebyggd historia sedan yngre stenålder så det kan ju vara passande. Jag har tyvärr inte haft tid att delta i styrelsemöten den sista tiden så min information är lite luddig men jag har efterfrågat ritningar och kan återkomma om/när jag får dessa. Meningen är väl dessutom att projektet ska dokumenteras på hemsidan (se vårprogrammet).. Alla som är intresserade är välkomna att delta i projektet.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett