Författare Ämne: Söker hjälp med att skapa en runrad  (läst 3319 gånger)

Utloggad Heikki

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
    • http://www.centret.nu
Söker hjälp med att skapa en runrad
« skrivet: april 25, 2006, 13:29 »
Hej.

Efter lite letande på nätet hittade jag detta intressanta forum som verkar hushålla på en del kunnigt folk. jag ber således om hjälp med en lite klurig uppgift:

Tanken är alltså att jag och tre kollegor skall ge en runsten i 60-årspresent till vår huvudinstruktör inom Ju-jutsu. Vår gemensamma idé var att skapa en sten med en runrad där vi hedrar hans bedrifter och person. Vi fyra har tränat ihop de senaste 12-15 åren och driver egna klubbar med stort samarbete där just huvudinstruktören Jan Erik är vår mentor och tekniska vägledare även om vi sinsemellan har olika metoder för att nå samma mål.

Vi undersökte möjligheten att rista en sten från grunden men då kostnaderna sticker upp kraftigt (upp mot 75.000kr) så valde vi att göra en lite billigare, men inte på något sätt mindre seriöst menad variant. Vi hittade ett ställe där man gjuter "stenen" i betong med en marmoreringseffekt och på denna sten finns det plats för upp till 170 tecken.

Jag är intresserad av fornnordisk/vikingatida historia men besitter inte kunskaper som skulle kunna göra en ristning rättvisa, därför ber jag således forumets kunniga om hjälp.

Finns det någon som är villig att anta sig uppgiften och hjälpa oss?

Vänligen
//Heikki