Författare Ämne: Runstenar i kyrkor  (läst 23444 gånger)

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #40 skrivet: januari 25, 2008, 21:58 »
Den i särklass mest vanliga uppfattningen om runstenar som murats in i kyrkor är att kristendomen skulle få makt över hedniska traditioner. Tänk om det är tvärtom istället, dvs. att runstenarna i kyrkorna mildrade brytningen mellan hedniskt och kristet. Låt oss titta på ornamentiken i England. Den senkeltiska stilen på föremål och stenkors har ett uppenbart syfte att knyta an hedniska traditioner med kristen tro. De första kristna Skandinaver i England lät under början av 900-talet och framåt hugga s.k. hogbacks. Det är sarkofager med ett lock som ser ut som en svinrygg, där av namnet. Holger Schmidt anser att locken kan påminna om de vikingatida långhusen, typ de som har avbildats på bl.a. Sparlösastenen, Osebergsväven, Tjängvide och Ardre stenar, ett mynt från Björkö och Bayeutapeten och i Book of Kells. Vidare är locken försedd med typisk djurornamentik. Sarkofagerna finns dock i en kristen kontext och man tror att monumenten skulle hedra de skandinaver som kristnats. Vidare anses sarkofagerna och dess påtagligt hedniska anknytning mildra övergången till kristendomen. Det som förvånar mig är att de aldrig har jämförts med Eskilstunakistorna som ju också är en slags sarkofager och precis som hogbacks är de försedd med ornamentik och runristningar samt är monument över nykristna. Huruvida hogbacks påverkat de som byggde Eskilstunakistorna ska jag låta vara osagt. Men det finns för många likheter monumenten emellan för att det ska ignoreras. Återvänder vi då till de runstenar som finns inmurade i kyrkor så anser jag att de precis som hogbacks ska fungera som en slags missionsdämpare. Däremot var man nog ense om färdriktningen, att hedendomen successivt skulle upphöra.

Här finns länkar om Hogbacks


http://ads.ahds.ac.uk/catalogue/adsdata/arch-769-1/ahds/dissemination/pdf/vol17/17_052_077.pdf

http://www.klayperson.com/writing/hogbacks.htm#_ftnref15

http://ads.ahds.ac.uk/catalogue/adsdata/PSAS_2002/pdf/vol_105/105_206_235.pdf

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #41 skrivet: januari 25, 2008, 22:46 »
Någon som vet varför det finns så'na mängder runstensfragment i tornrummet på just Köpings Kyrka?
Eftersom jag skrivit en hel bok om runstenarna därifrån så kommer jag förstås också in på denna fråga. Det fanns rimligen ett slags runstensverkstad i Köping. Flera stenhuggare - som kan ha huggit annat - ristade runstenar. Kanske också på beställning utifrån. Men fanns det ett utbud måste det också funnits en efterfrågan. Uppenbarligen skulle "alla" ha en runsten. Den viktiga handelsplatsen i Köpingsvik, silverskatterna och inte minst den mycket stora kyrka som byggdes visar att det var en rik bygd. Tillsammans med stenhuggarna på platsen gav detta förutsättningar för den stora mängden runstenar, varav vi idag har kvar många större och mindre pusselbitar.
/Jan
PS Rickard Dybeck kom från Västmanland, Odensvi socken.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #42 skrivet: januari 26, 2008, 17:14 »
Tack, Jan, för den fascinerande historien om Köpings runfragment. Lekte som barn där ibland eftersom min mormor bodde där, men det var före arkeologi-fasen så att säga. Finns väl ett litet båtgravfält också i Norsa nära staden.

Betr. hogbacks, Herulen, intressant det också. Såg hogbacken i Luss vid Loch Lomond för ett par år sedan. Byn är en riktig turistfälla, alldeles vid stranden av den berömda sjön, men kyrkan en sevärdhet, bl.a. just genom dess hogbacks. Ganska lättillgängligt också, om man med bil färdas norrut från Glasgow. Här en länk med några läckra hogback-bilder, bl.a. en från just Luss.
http://sites2.scran.ac.uk/scottish_people/html/N1Q2CR1.html

/Mats

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #43 skrivet: januari 26, 2008, 23:54 »
Har inte läst alla inlägg i ämnet, nyligen, men läste nyss om byggandet av Bohus fästning, då alla bönder runtom i trakterna blev tvingade att leverera en viss mängd sten till byggandet, så tog de antagligen de som var lättast att få fram. Gissar att kyrkobyggnaderna krävde en viss insats av bönderna runtomkring, så fanns det lämpliga stenar i närheten så tog man väl dom, med eller utan runor...

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #44 skrivet: januari 27, 2008, 21:09 »
Läste en folder från Bohusläns Museum, om Dragsmarks Kloster, som började byggas i början av 1200-talet. Citat" På kunglig befallning fraktas under 1600-talet sten i mängd från klostermurarna till Kungälv för att sättas in i Bohus fästning". På 1600-talet så var det ett par dagars resa från Dragsmark till Kungälv, förmodligen längre med ett tungt lass av sten, så det är kanske inte omöjligt att det finns ett antal runstenar, inlagda i fästingens murar??

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #45 skrivet: mars 18, 2008, 11:34 »
Min försiktiga åsikt är att det är lätt att övertolka fenomen av olika slag, kanske för att man förväntar sig eller gärna vill se saker som egentligen inte finns där, och därför brukar jag tänka "vad kommer folk om tusen år att tolka in i det jag gör just nu?". Om jag t.ex. är ute och plockar svamp och tappar bort min matsäck, kommer då arkeologerna om tusen år säga "här har någon glömt sin matsäck" eller "här har vi ytterligare ett tydligt fynd som visar att 1900-talsmänniskan i avskildhet utförde rituella offer av kanelbullar till den stora Fanta-gudens ära"? ;)

Min högst lekmannamässiga bedömning är därför att runstenarna flyttats till kyrkorna helt enkelt för att de ansetts vara dekorativa, de flesta har ju kors och allt. Möjligen finns det även bakomliggande tankar som "gravstenar passar bäst på kyrkogården" eller "jag kan inte gärna gräva upp farfar och lägga honom i vigd jord, men jag kan ju flytta dit runstenen i alla fall", men mer avancerat än så behöver det inte ha varit.

På liknande sätt menar jag att kristnandet av Sverige kan jämföras med att vi under ett par hundra år har gått från kungligt envälde till en demokrati med enkammarriksdag och allmän rösträtt, en process som egentligen är helt fantastisk men som vi sällan ägnar någon tanke eftersom det hela skedde tämligen odramatiskt, (i stort sett) utan blodspillan och till stor del "av sig självt". Vi har inte stormat och bränt några kungliga slott, vi har inte haft några stora slag mellan rojalister och demokrater och vi har inte förstört några statyer eller andra symboler för monarkin. Att tusentals människor varje år deltar i ett skidlopp uppkallat efter en diktatorisk kung är inte för att de vill störta demokratin utan för att det är kul att åka skidor. Kommer framtidens forskare hålla med om det eller blir tolkningen en helt annan? ;)


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #46 skrivet: mars 18, 2008, 23:17 »
Jag har 2004 lagt fram en helt annan teori om bakgrunden till runstenarna och därmed också en förklaring på varför de så snabbt efter tillverkningen kunnat hamna som byggnadsmaterial i kyrkorna. Jag ser runstenarna som de första primitiva kristna exemplen på de under tidigmedeltid uppställda s.k. nekrologierna över betydande samhällspersoner. I dessa minneslistor var dopnamnen de viktigaste och genom att årligen minnas den dödes dopnamn hjälpte man denna genom skärselden. Det skulle enligt denna teori vara namnet i sig som var det viktiga. När en stenkyrka ersatte träkyrkan var det därför inte ologiskt att se till att stenen med den dödes namn hamnade inne i kyrkorummet, eller "det heliga Jerusalem" som kyrkbyggnaden representerade, där man omhuldade just dopnamnskulten genom ständig åminnelse. Jag har gjort ett utdrag ur min text om denna teori här:
http://www.foteviken.se/pdf/Runstensresande.pdf
 

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #47 skrivet: mars 19, 2008, 13:09 »
En teori är ju att såväl runstenarna som som de första kyrkobyggnaderna rester av samma sorts människor, den lokala (kristna) aristokratin. Den som byggde sockenkyrkan var en lokal storman vars farfar lät resa runstenen. För att hedra traditionen, och visa familjens roll för kristnandet av bygden, murades stenen in, väl synlig, i det nya monumentet över kristendomens framsteg, sockenkyrkan.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #48 skrivet: mars 19, 2008, 19:08 »
Det torde nog inte vara någon tvekan om att det var stormännen och deras familjer som stod bakom runstenarna och att det är deras ättlingar som en eller två generationer därefter rest de äldsta stenkyrkorna. Runstenarna murades dock inte in på ett "värdigt" sätt för att synas i kyrkomurarna. De runstenar som i dag ses i kyrkomurar är i stort sett samtliga insatta i senare tider efter att de påträffats dolda inne i kyrko- eller kyrkogårdsmurarna.