Författare Ämne: Runstenar i kyrkor  (läst 23445 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstenar i kyrkor
« Svar #20 skrivet: september 26, 2004, 08:59 »
Citat från: "Reuterdahl"
Att de har murats in upp ocj ned kan tolkas som att den som murat in den in inte kan läsa runor eller att inskriften inte varit viktig ellar att man direkt kalkat över den och därför bara nyttjat en stne med rätt dimension.


Mig veterligen så kalkades inte kyrkorna efter byggandet, utan detta skedde först senare. Jag kan dock inte dra mig till minnes vart jag läst detta. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Runstenar i kyrkor
« Svar #21 skrivet: september 26, 2004, 10:13 »
Det stämmer, vitkalkningen börjar på allvar efter reformationen. Det finns dock ofta en äldre kalkning, se äldre väggmålningar i kyrkor. Jag tror i och för sig att de flesta runstenarna som satts i väggar var satta för att synas, men uppochnedvända inskrifter indikerar att skriften antingen inte viktig (innehållsmässig) eller att man inte kunde läsa inskriften.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstenar i kyrkor
« Svar #22 skrivet: september 26, 2004, 10:17 »
Frågan är var i kyrkan dessa stenar är påträffade? Om de t ex är inmurade i delar av kyrkan som tillkommit senare som t ex vapenhus och sakristia ofta är så kan det förklara detta. Runstenarna hade helt enkelt förlorat sin kraft och betraktades endast som byggmaterial. Anser dock att även denna tolkning verker lite väl enkelspårig, förklaringen kan vara mycket mera (eller kanske mindre) nyanserad än så?   :wink:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Runstenar i kyrkor
« Svar #23 skrivet: september 26, 2004, 10:49 »
Är böjd att hålla med dig, placeringen är väldigt viktig för förståelsen av fenomenet i stort, och i ett sådant seende måste man plocka bort de runstenar som byggs in i senare faser av kyrkans historia. Man kan i och för sig problematisera även dessa stenar, var var dess ursprungliga placering? Vid kyrkan, i kyrkan eller någonstans i dess närområde. Varför har man inte tagit alla stenar utan bara vissa stenar etc.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #24 skrivet: januari 17, 2008, 17:23 »
Jag blåder liv i den här gamla tråden eftersom jag bestämt mig för att skriva en liten uppsats om de tidigkristna gravmonumenten i Östergötland.

Orsaken till mitt ämnesval är att det känns lite märkligt att t.ex Eskilstunakistor, som brukar dateras till mitten av 1000-talet och andas hög social status, knappt en generation senare och oftast sönderslagna kommer att ingå i de äldsta romanska stenkyrkorna. Borde de inte kunnat stå kvar på kyrkogården för att minna om de kristna förfäderna?

Hur som helst - litteraturtips och tankar emottages med stor tacksamhet!

/ Johan

Utloggad Bulten i Bo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #25 skrivet: januari 17, 2008, 17:47 »
Hej Johan!

Nu vet jag ju inte om du endast vill ha exempel ifrån Östergötland?

Kan i varje fall hjälpa till med en länk med lite bilder. Visserligen ifrån ett kloster som du med tanke på boendeort antagligen redan sett.

http://www.lokalhistoriska.se/forelasningar/skanninge.htm

Angående "Eskilstunakistor" så finns det litet grand skrivet om de fynd som gjorts i Närke. En av platserna är Riseberga kloster(ruin). Finns skrivet litet om de fynden, lite allmänt om spridning och förekomst, samt en annan plats i Närke. Ekeby kyrka. Ett relativt nytt fynd (bara några år på nacken). Detta finns i "Från Bergslag och Bondebygd år 1994".

/ Bulten

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #26 skrivet: januari 17, 2008, 18:10 »
Jo, och S:t Martins kyrka (senare S:ta Ingrids kloster) är, tillsammans med Klosterstad, så vitt jag vet den enda plats där man hittat tidigkrista gravmonument in situ. Berit Wallenberg har skrivit om 1939 års utgrävning i 'Grav under runhällar i Skänninge'.

Jag har för mig att det finns en tidigare funnen runristad gravhäll i Varnhem som man nyligen hittat en tänkbar hemvist till - en kvinnograv på norra sidan om stenkyrkan om jag minns rätt. Jag vet inte om de kunnat matcha dem mot varandra via murbruk eller dylikt?

/ Johan


Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #27 skrivet: januari 17, 2008, 20:08 »
Det är ju inte så säkert att det verkligen var kyrkobyggarnas förfäder som vilade i Eskilstunakistorna. Mats G. Larson hävdar ju att det finns ett markant kontinuitetsbrott mellan vikingatid och medeltid i så måtto att stormansgårdar från vikingatiden sällan fortsätter att vara det in i medeltid. Skall man vara fantasifull kan man ju gissa på ett samband med Adam av Bremens uppgift om att alla svearnas stormän dödades i inbördesstriderna efter den gamla kungaättens utdöende på 1060-talet.
Det var kanske istället så att de som byggde stenkyrkorna under 1100-talet inte alls hade några skäl att värna om 1000-talets gravmonument?

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #28 skrivet: januari 17, 2008, 22:13 »
Visst kan det vara så. Sune Zachrisson å andra sidan menar i Sankt Lars i Linköping - en tusenårig historia det motsatta. Att de äldre monumenten kommer att ingå i kyrkobyggnaden som ett utslag av en kvarlevande förfäderskult, att det nya byggs på det gamla.

Det är precis den sortens motstridiga teorier som jag är intresserad av att titta närmare på.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #29 skrivet: januari 18, 2008, 09:51 »
Jag tar upp problematiken kring inmurande av runstenar i min bok om runfynden vid Köpings kyrka (se http://hemsidor.torget.se/users/j/jaow/koping.htm). Ett arbete om de västgötska monumenten är Stig Lundbergs Gravmonument i sten från sen vikingatid och äldre medeltid i Västergötland (lic-uppsats från 1997). Annars rekommenderar jag att du kontaktar Rikard Hedvall och Hanna Menander (bägge på UV Öst) vilka under senare år har inventerat först de tidigkristna monumenten i Linköpings stift och sen de i Växjö stift.
/Jan

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #30 skrivet: januari 20, 2008, 18:20 »
Lars Ersgård diskuterar också ämnet i "Helgonets Boning,Studier från forskningsprojektet Det Medeltida Alvastra" (Lund Studies in Historical Archaeology 5, 2006).
Där nämns också några sidohällar till kistor som Otto Frödin hittade in situ på den tidigkristna gravplatsen vid "Sverkersgården" söder om Omberg. De var dock oornerade så det är diskutabelt om de kan räknas som eskilstunakistor. Flera säkra fragment av sådana hittades dock i samma område, både inkorporerade i en något yngre kyrkoruin och fritt liggande. Det rör sig för övrigt om en mycket stor gravplats (flera tusen gravar från ca 1050-1200) så om man någonstans i Sverige skulle leta eskilstunakistor så är det troligen där

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #31 skrivet: januari 20, 2008, 23:03 »
Lars Ersgårds bok landar i min brevlåda imorgon, ska bli spännande att läsa vad han skriver. Är det någon som vet om grävningarna vid Sverkersgården är rapporterade? Jag har för mig att de bedrevs som seminariegrävningar av någon institution? (Det kanske framgår i Ersgårds bok rent av?) Det vor intressant att veta hur stor yta man undersökt t ex, för antalet gravar är väl uppskattat? Men det stämmer säkert att man skulle hitta ett stort antal tidigkrista gravmonument om man gjorde en riktigt omfattande undersökning.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #32 skrivet: januari 22, 2008, 17:17 »
Det finns en del i Ersgårds bok, men tyvärr har ingen komplett publicering skett vare sig av Sverkersgården eller den närbelägna "Galgbacken" (Östergötlands enda megalitgrav). Bedömningen av antalet gravar bygger främst på Frödins sökschakt. "Flera tusen" är en försiktig skattning!

Man undrar om det skulle gå att lokalisera ev. stenkistor med markradar? Det skulle onekligen vara mycket intressant att gräva ut ett tidigkristet gravmonument in situ.


Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #33 skrivet: januari 22, 2008, 18:11 »
Har för mig att det står lite om Eskilstuna monumenten vid Sverkersgårdens kryftkyrka i denna artikel från Fornvännen 1933. Sedan finns ju denna artikel från fornvännen 1994 som jag har för mig var ganska intressant, om inte annat fionns det nog en del kul i litteraturlistan.

Vid sidan av detta tror jag att det finns en liten skrift om undersökningarna vid Sverkersgården 1916-1921 kolla Vitterhetsakademins bibliotek.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #34 skrivet: januari 23, 2008, 15:05 »
En sak som inte tagits upp i den här tråden är bildstenar inmurade i gotländska kyrkor. Dessa är ju så vitt vi vet nästan alla hedniska. Det kanske finns någon anknytning till Östergötland eftersom Gotland tillhörde Linköpings stift under tiden för stenkyrkobyggandet.

Birgitta Johansen har i boken "Ormalur  aspekter av tillvaro och landskap" tagit upp frågan om bildstenarnas placering i kyrkorna i förhållande till stenarnas uppskattade ålder och visar på en intressant fördelning. Hade de bara setts som byggnadsmaterial tycker man att fördelningen borde varit mer slumpmässig.

Själv tycker jag att det är lockande att tänka sig att de sena stenarna var sekundärt placerade på kyrkogården i ett "hävdande av traditionen bakåt" då det stod en träkyrka på plats. När senare stenkyrkan byggdes var de nyaste stenarna nära tillhands jämfört med äldre stenar som man fick ge sig ut i lanskapet för att hämta. Därav stenarnas fördelnings i kyrkan.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #35 skrivet: januari 24, 2008, 07:57 »
... äldre stenar som man fick ge sig ut i lanskapet för att hämta. Därav stenarnas fördelnings i kyrkan.

Man ville alltså verkligen ha med även de äldre stenarna i kyrkobyggnaden, p.g.a. symbolvärdet i runristningarna? Eller råkade de bara följa med (slumpmässigt, kanske utan att observera ristningarna), när man gick ut och valde bra stenar i omgivningen?

/Mats

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #36 skrivet: januari 24, 2008, 16:38 »
Resonemanget förutsätter nog att stenarna hade förlorat lite av sitt symbolvärde vid tiden för stenkyrkobyggandet. Ibland hittar man "roten" till gamla bildstenar kvar på äldre gravfält så det ser ut som de har hämtats där det finns gott om annat "byggnadsmaterial" dvs sten. Fördelen med bildstenar som byggnadsmaterial är att de redan är stora och platta och därför kanske lämpliga på golv, trösklar, altare innerväggar etc.

Om man tänker sig att nyare stenar flyttades till eller restes på kyrkogården hos de tidiga träkyrkorna och att de äldre kanske stod kvar på ett gammalt gravfält så borde det leda till en snedfördelning om man någon generation senare betraktade allt bara som byggnadsmaterial till den nya stenkyrkan.

Bildstenarna kanske inte helt hade förlorat sin laddning, de äldre hittas ibland (ofta? alltid?) med bildsidan bortvänd (se t.ex. http://www.hgo.se/bibliotek/arkiv/view.php?id=295 ) och bildstensformen använde man ju även för de senare kristna stenarna som också hittas inmurade i kyrkor, men då (ofta?) med bildsidan utåt.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #37 skrivet: januari 24, 2008, 20:51 »
Ja, måste erkänna att jag aldrig blivit riktigt klok på det här med de medeltida kyrkornas förhållningssätt till gamla (hedniska) företeelser. Man läser så många olika varianter och tolkningar kring varför man förlagt kyrkorna på vissa platser, varför man murat in runstenar, hur man förhöll sig till runor m.m. Det hela verka vara ganska mångfacetterat faktiskt, och det var nog ingen "standardisering" i synsättet, man får tänka sig många lokala varianter. Kanske har vi i modern tid läst så mycket om kristendomens långa historia av bekämpande av hedniska företeelser så vi har en benägenhet att tolka in lite för mycket i det vi ser i de gamla kyrkorna.
Man stöter ju i tolkningarna på ett antal olika förhållningssätt till det "gamla" som man kan tycka sig se spår av i de äldsta kyrkorna:

1. Man försökte "ta kraften" från det hedniska genom att anamma föremålet (t.ex. gravhög) inom kyrkans sfär, och behålla det.
2. Man försökte istället förstöra objektet eller dölja det (som i exemplet med den dolda bildsidan av bildstenar).
3. Man ville istället knyta an till det gamla och visa upp det, fortsätta traditioner. Man uppfattade ju inte alla gamla föremål som hedniska.
4. Man brydde sig helt enkelt inte om något symbolvärde alls - det råkade bara bli så (som du säger, stenarna kanske var bra byggnadsmaterial).

Antagligen finns det fler förhållningssätt här. Syns att det finns så lite skriftliga källor till varför man gjorde si och så.

/Mats

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #38 skrivet: januari 24, 2008, 22:36 »
Att man återanvänder äldre gravar är ju ett välkänt fenomen genom förhistorien. Det som känns förbryllande under tidig medeltid är det korta tidsspannet mellan uppförande och förstörande/återanvändande av monumenten. I Bjälbo hittades 1954 en lockhäll till en Eskilstunakista över en grav som, vid senare utgrävningar på 1980-talet, visade sig ligga framför koret i en stavkyrka. Hällen var återanvänd och hade dessutom fått runslingan 'makulerad' genom att man helt prydligt huggit bort den (se länk). En tidigkristen grav har flyttats, ändrats och fått ny ägare - allt innan den romanska stenkyrkan uppförs under första halvan av 1100-talet. Man undrar onekligen hur man resonerade när man tog någon annans gravvård på det sättet. Var det en maktdemonstation, vördnad eller bara nonchalans?

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/ogata5060-54.html

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Runstenar i kyrkor
« Svar #39 skrivet: januari 25, 2008, 13:25 »
Kollade på länken du gav, var ju en fin bildsamling på den saiten. Någon som vet varför det finns så'na mängder runstensfragment i tornrummet på just Köpings Kyrka? Är det resultat av någon tidigare samlare i trakten? (Rickard Dybeck var ju nå'nstans därifrån t.ex.)

/Mats