Författare Ämne: Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?  (läst 4340 gånger)

Utloggad euthanasia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« skrivet: april 13, 2006, 16:38 »
I järnåldern i Norden närmar vi oss historisk tid. Jag under hur det egentligen påverkar våra tolkningar av de materiella lämningarna? Och vilka är egentligen "nyheterna"? och vilken roll spelar texterna (runskrifter, sagor, krönikor etc) för vår syn på järnåldern? Tolkar man liknande materiella fenomen (gravskick, husstorlek, offer) annorlunda under järnåldern än under sten- och bronsålder?

Någon som vet nån bra referens till denna frågeställning?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Re: Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #1 skrivet: april 13, 2006, 16:49 »
Jag tror definitivt att vi är färgade av de befintliga skriftliga källorna i vårt tolkande av främst yngre järnålder, på gott och ont. Risken finns att man låser sig vid en tolkning och/eller drar för stora generella slutsatser utifrån ett skriftligt material där den isländska källorna kan tjäna som exempel.

När det gäller sten- och bronsålder så brukar tolkningarna ibland bli mer fantasifulla, ofta p g a det mer bristfälliga materialet. Den postprocesuella vetenskapssynen under 1990-talet har bidragit till mer eller mindre flummiga tolkningar av främst stenålder.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #2 skrivet: april 13, 2006, 17:25 »
Välkommen till forumet förresten! ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad euthanasia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #3 skrivet: april 13, 2006, 17:30 »
Haha tack :)
Svårt ämne arkeologi :P men jäkligt spännande! *mena*

Hemtentorna har inte varit de lättaste direkt.

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #4 skrivet: april 13, 2006, 17:54 »
Brukar man inte hänvisa till Anders Andrens "Från ting till text" vid sådana här frågor?
Kolla upp den, om den inte redan ingår i kursen du läser.
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad euthanasia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #5 skrivet: april 13, 2006, 18:48 »
Tack för tipset, ska kolla upp det. Tyvärr är ju UB stängt idag...morr.

Utloggad Fredrokk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
Re: Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #6 skrivet: april 15, 2006, 23:24 »
Citat från: "euthanasia"
I järnåldern i Norden närmar vi oss historisk tid. Jag under hur det egentligen påverkar våra tolkningar av de materiella lämningarna? Och vilka är egentligen "nyheterna"? och vilken roll spelar texterna (runskrifter, sagor, krönikor etc) för vår syn på järnåldern? Tolkar man liknande materiella fenomen (gravskick, husstorlek, offer) annorlunda under järnåldern än under sten- och bronsålder?


Ähum, jag vill inte vara en tråkmåns, men hur bra är det egentligen att lägga ut aktuella hemtentafrågor i ett forum? Vad gäller referenserna är ju svaret enkelt: läs kurslitteraturen och föreläsningsanteckningar =)
Det är väl i stort ok att fråga i ett forum som att diskutera med kurskamrater, men ni andra kan ju begrunda saken när ni svarar på detta inlägg...
/fredrokk

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Re: Järnåldern - Hur påverkar texterna våra tolkningar?
« Svar #7 skrivet: april 16, 2006, 14:47 »
Citat från: "Fredrokk"
Ähum, jag vill inte vara en tråkmåns, men hur bra är det egentligen att lägga ut aktuella hemtentafrågor i ett forum? Vad gäller referenserna är ju svaret enkelt: läs kurslitteraturen och föreläsningsanteckningar =)
Det är väl i stort ok att fråga i ett forum som att diskutera med kurskamrater, men ni andra kan ju begrunda saken när ni svarar på detta inlägg...


Personligen förstod jag inte att det var en tentafråga i detta fall. Självklart skall man inte utnyttja diskussionsforum till detta men så länge man är öppen med det och är medveten om att man inte utnyttjar ett forums expertis så borde det väl vara helt i sin ordning (du måste ju ändå redovisa källan i tentasvaren)? Dock så håller jag med om att kurslitteraturen och sunt förnuft borde räcka långt i de flesta fall.

Problemet som kan uppstå är ju även att man inte vet om de svar man får stämmer.

Det får heller inte gå till överdrift, jag modererar ett annat historiaforum där jag plockar bort 2-3 inlägg per dag eftersom dessa går ut på att folk vill ha hjälp med historialäxan och de övriga diskussionerna skulle drunkna annars. Diskussionsforum har till syfte att belysa intressanta ämnen, inte att hjälpa folk med läxor.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :